• Anonym (Anna)

Någon har beställt personbevis i mitt namn

Tidigare i veckan fick jag hemskickat ett personbevis från Skatteverket, som jag absolut inte beställt.
    Det var ett väldigt utförligt personbevis, med mkt mer uppgifter än bara de grundläggande folkbokföringsuppgifterna. 
    Någon mer som varit med om detta? 
    Vem kan ha gjort det och varför? 

• Svar på tråden Någon har beställt personbevis i mitt namn
  • Anonym (qqq)

Du får väl ringa skatteverket och fråga hur detta gått till. 

Hur ska någon här kunna veta vem som beställt när vi inte vet vem du är?

• EnAnonumius

1 Vem är du irl?

2 Hur skall främlingar som inte känner dig veta VEM som beställer ett personbevis i ditt namn?

3 Hur tänkte du när du skrev och frågade detta på et forum där ingen känner dig?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Fel siffror)

Jag tror det är någon som skrivit fel personnummer. Man identifierar sig inte på sidan man beställer personbevis utan fyller bara i personnummer och så skickas det till folkbokföringsadressen.

• Anonym (hmm)

Det kan också handla om gängkriminalitet. Personer som beställer saker i andras namn, för att sen skicka folk till att stjäla ur deras brevlådor. Obs, fungerar endast om man har brevlåda och inte vid lägenheter i princip.

Låter ju också väldigt konstigt att det ska vara så enkelt att få personbevis skickat hem till sin egna brevinkast sådär rakt av. Har för mig att någon måste intyga om man söker om ett personligen på plats på skatteverket. Medans ska det skickas hem så behövs alltså inte ens det samt att det inte skickas som rekommenderat där du måste gå och hämta ut det på kontor ? 

Jättekonstigt.

• Anonym (Fel siffror)

Nej du kan beställa personbevis utan BankID - ange bara personnummer- testade just funktionen på Skatteverket. Räcker ju att man knappar fel  

• Anonym (Anna)

Tack till er som kom med konstruktiva svar! 
    Jag har också tänkt att det kan vara någon som skrivit in fel siffror.  Men det måste ju varit ett flertal siffror som blivit fel då.
    Jag har sökt en del jobb senaste tiden,  och ibland behövt lämna personnummer,  kanske har det med saken att göra? 
    Jag bor i lägenhet och vi har postbox med lås på bottenplan, omöjligt att stjäla post ut den. 

Svar på tråden Någon har beställt personbevis i mitt namn