• Snöa Lilja

Vill inte testa för tidigt

Hej!

Jag hade oskyddat sex 29/5 samt trolig ägglossning 2/6. Vet inte när jag ska ha mens.

Tror ni det är för tidigt att testa på torsdag, dvs 14 dagar efter ägglossning? Är det smartare att vänta några dagar extra?

Vet att många testar tidigare, men jag tycker det är onödigt.

• Svar på tråden Vill inte testa för tidigt
  • Anonym (S)
    Snöa Lilja skrev 2022-06-10 13:08:42 följande:
    Vill inte testa för tidigt

Hej!

Jag hade oskyddat sex 29/5 samt trolig ägglossning 2/6. Vet inte när jag ska ha mens.

Tror ni det är för tidigt att testa på torsdag, dvs 14 dagar efter ägglossning? Är det smartare att vänta några dagar extra?

Vet att många testar tidigare, men jag tycker det är onödigt.

Om du tycker det är onödigt så vänta. Om du skulle vara gravid, så försvinner inte graviditeten bara för att du väntar med att testa.
    Jag förstår inte den här testningshysterin som finns idag. Man blir inte mer gravid för att man testar tidigt. 
  • Snöa Lilja
    Anonym (S) skrev 2022-06-10 13:53:37 följande:
    Om du tycker det är onödigt så vänta. Om du skulle vara gravid, så försvinner inte graviditeten bara för att du väntar med att testa.
    Jag förstår inte den här testningshysterin som finns idag. Man blir inte mer gravid för att man testar tidigt. 
    Inte jag heller. Verkar ju också vara ganska vanligt och testa och få minus, för att sedan få plus några dagar efter... Då är det lika bra att vänta lite tycker jag.
  • Anonym (S)
    Snöa Lilja skrev 2022-06-10 13:58:27 följande:
    Inte jag heller. Verkar ju också vara ganska vanligt och testa och få minus, för att sedan få plus några dagar efter... Då är det lika bra att vänta lite tycker jag.
    Håller med. Så vänta några dagar extra. Lycka till!
  • Jag är bara jag

De allra flesta gravida får plus 14 dagar efter äl. Ju fler dagar före man testar desto färre får plus.

• Snöa Lilja

Om det står att man kan testa från och med bim, är det samma som 14 dagar efter ägglossning...? För lutealfasen är ju inte 14 dagar för alla.

• Snöa Lilja
    Anonym (S) skrev 2022-06-10 14:08:05 följande:
    Håller med. Så vänta några dagar extra. Lycka till!
    Tack!
  • Jag är bara jag
    Snöa Lilja skrev 2022-06-10 14:34:58 följande:
    Om det står att man kan testa från och med bim, är det samma som 14 dagar efter ägglossning...? För lutealfasen är ju inte 14 dagar för alla.
    Skriver de verkligen ordet "BIM"? Det är ju ett hittepåord.  Glad  Jag antar de menar dagen då mensen beräknas komma och som du säger varierar ju det hur många dagar efter äl det är. Vissa med så kort lutealfas som 11 dagar får kanske inte ens plus den dagen utan får vänta och testa igen. 
  • Snöa Lilja
    Jag är bara jag skrev 2022-06-10 14:47:44 följande:
    Skriver de verkligen ordet "BIM"? Det är ju ett hittepåord.  Glad  Jag antar de menar dagen då mensen beräknas komma och som du säger varierar ju det hur många dagar efter äl det är. Vissa med så kort lutealfas som 11 dagar får kanske inte ens plus den dagen utan får vänta och testa igen. 
    Nej, det står att testet är 99% tillförlitligt när det används från dagen då mens väntas :P
  • Snöa Lilja

Så det bästa är helt enkelt att tänka 14 dagar efter ägglossning.

Jag har ingen aning om hur lång min lutealfas är :P

• Jag är bara jag
    Snöa Lilja skrev 2022-06-10 14:57:35 följande:
    Nej, det står att testet är 99% tillförlitligt när det används från dagen då mens väntas :P
    De liksom vården utgår från att alla har 14 dagars lutealfas. Men det säger ju sig självt att hcg har stigit betydligt mellan 11 resp. 14 dagar efter äl.
  • Snöa Lilja

Dom borde ändra till att man kan testa från och med 14 dagar efter ägglossning :P Även om det GÅR att plussa innan så är det ju större risk att man får ett minus då.

• Jag är bara jag
    Snöa Lilja skrev 2022-06-10 15:17:54 följande:
    Dom borde ändra till att man kan testa från och med 14 dagar efter ägglossning :P Även om det GÅR att plussa innan så är det ju större risk att man får ett minus då.
    Precis. Och det är inte bara vad gäller gravtest de där 28-dagarscyklerna med äl dag 14 ställer till det utan även vid beräkning av b.f. Har man kortare cykler stämmer det inte och definitivt inte om man har väldigt långa cykler. Man kan ha mens 3 ggr per år- vore ju extremt fel på att beräkna b.f utifrån senaste mens! 
  • Jag är bara jag
    Snöa Lilja skrev 2022-06-10 15:53:33 följande:
    Nu är det iaf högst en vecka kvar tills jag tänkte testa... :)
    Då önskar jag lycka till då!
  • Snöa Lilja
    Jag är bara jag skrev 2022-06-10 16:03:26 följande:
    Då önskar jag lycka till då!
    Tack :)
  • Snöa Lilja

På 1177 står det:

"Om du inte vet när mensen ska komma kan du göra ett graviditetstest tre veckor efter ett oskyddat slidsamlag, eller ett försök till befruktning."

Vet nån varför just tre veckor?

• Snöa Lilja

Kanske är om man inte vet när man har ägglossning och har sex en vecka innan...

• Jag är bara jag
    Snöa Lilja skrev 2022-06-10 16:27:28 följande:
    På 1177 står det:

"Om du inte vet när mensen ska komma kan du göra ett graviditetstest tre veckor efter ett oskyddat slidsamlag, eller ett försök till befruktning."

Vet nån varför just tre veckor?
    Spermier lever max 5 dagar och de flesta får mens efter 14 dagar och sen har de lagt på 2 dagar till för säkerhets skull och det tillsammans blir fullt tillräcklig tid för att hinna få positivt på gravtest om man är gravid.
  • Snöa Lilja
    Jag är bara jag skrev 2022-06-10 17:05:49 följande:
    Spermier lever max 5 dagar och de flesta får mens efter 14 dagar och sen har de lagt på 2 dagar till för säkerhets skull och det tillsammans blir fullt tillräcklig tid för att hinna få positivt på gravtest om man är gravid.
    Ok tack, då fattar jag :)
Svar på tråden Vill inte testa för tidigt