Bryter jag mot Folkbokföringslagen?
;Finns det någon jurist här som kan svara på detta?
Jag har två lägenheter (hyresrätter) och bor i båda.
Bakgrund: Jag har ingen familj men jag har jobbat på flera olika ställen under årens lopp. Men jag har aldrig brutit kontakten med min hemstad (H), har varit där på somrarana och jularna och då bott hos min pappa. Nu arbetar jag sedan några år i en annan stad (A) och har skaffat en hyreslägenhet där, men jag var folkbokförd hemma hos min pappa, för det är där jag känner mig hemma.
För ett par år sedan dog min pappa och jag lyckades ta över hans hyreslägenhet i H. Man frågade mig då inte om jag hade en annan bostad någon annanstans. Jag arbetar i A och bor i lägenheten där i veckorna, men de flesta helger åker jag till H och bor i lägenheten där (det är inte längre än att det går), liksom jag gör på jular, under semester och sånt. Jag är fortfarande folkbokförd i H. Skälet är att jag inte känner mig hemma i A och jag vill inte bryta kontakten med H, där jag har min mamma (skild från pappa sedan decennier) och vänner. Det är i H jag känner mig hemma och jag vill ha en säker bostad där. Dessutom kanske jag snart slutar jobba i A och gör mig av med den lägenheten.
Jag hyr aldrig ut någon av lägenheterna utan bor ensam i båda.
Bryter jag mot Folkbokföringslagen?