• Annagumma

Blåste positivt alkoholkontroll

SkämsJag blåste positivt i en poliskontroll men nästan ingen promille i utandningsluften inne på polisstationen i en annan apparat. Får behålla mitt körkort såklart och ingen vidare åtgärd. Var helt säker på att det inte skulle ge ngt utslag när jag satte mig i bilen. 0,07 var värdet och verkligen ett misstag att tro att alkoholen var helt förbränd. Polisen skjutsade mig snällt tillbaka till min bil Cool Är orolig för att polisen sa att de måste kontakta Socialen?! Vill ju inte att mitt barns pappa ska få veta detta??! Så hemskt pinsamt och vill inte att han ska få fel bild av detta? Jag är ingen alkoholist! Kommer Socialen inte ens ringa mig/oss eller vad tror ni??? 
  • Svar på tråden Blåste positivt alkoholkontroll
  • SaraL77

Du har ju uppenbarligen problem så det är väl bra att du får hjälp med det. Att du förnekar det kommer knappast att gynna dig i relationen med dina barn.

• Anonym (xyz)

Du kanske inte är alkoholist, men du har dåligt omdöme. 
    Det är bra att de rapporterar till socialen, då kanske du tänker till ett par gånger nästa gång du har möjligheten att köra bil med alkohol i kroppen. 

• Mandel
    SaraL77 skrev 2022-06-09 14:57:24 följande:

Du har ju uppenbarligen problem så det är väl bra att du får hjälp med det. Att du förnekar det kommer knappast att gynna dig i relationen med dina barn.

Allt beror väl på hur ofta TS dricker alkohol och i vilka mängder.

Att ta ett eller ett par glas vin en varm sommarkväll och sedan inte tänka på det när man åker till jobbet dagen därpå är nog lätt hänt. Inte ok, men jag kan förstå att det händer.
    Att däremot festa och sedan åka till jobbet/eller allmänt ut och köra dagen därpå är en annan sak.
    Har hänt mer än en gång att bekanta efter att de åkt hem kommit på att ex mannen som ändå drack 2-3 öl under kvällen satte sig i bilen och körde hem och ingen av dem hade en tanke på att han druckit fast partnern var nykter för att det var tänkt att den skulle köra.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • SaraL77
    Mandel skrev 2022-06-09 16:08:39 följande:

Allt beror väl på hur ofta TS dricker alkohol och i vilka mängder.

Att ta ett eller ett par glas vin en varm sommarkväll och sedan inte tänka på det när man åker till jobbet dagen därpå är nog lätt hänt. Inte ok, men jag kan förstå att det händer.
    Att däremot festa och sedan åka till jobbet/eller allmänt ut och köra dagen därpå är en annan sak.
    Har hänt mer än en gång att bekanta efter att de åkt hem kommit på att ex mannen som ändå drack 2-3 öl under kvällen satte sig i bilen och körde hem och ingen av dem hade en tanke på att han druckit fast partnern var nykter för att det var tänkt att den skulle köra.

Dricker du ett par glas vin så blåser du knappast positivt dagen efter. Men ett tappert försök att  bagatellisera en allvarlig händelse. Har du också ett problemdrickande?
  • Mandel
    SaraL77 skrev 2022-06-09 22:03:46 följande:
    Dricker du ett par glas vin så blåser du knappast positivt dagen efter. Men ett tappert försök att  bagatellisera en allvarlig händelse. Har du också ett problemdrickande?
    Allt är inte svart eller vitt här i världen och det kan i många fall finnas en förklaring som man kanske inte vet innan man drar en slutsats. Inte i alla fall, men i många.
    Bara för att något inte är rätt så innebär det ändå inte att man inte skulle kunna förstå varför det hände. Förståelse och tycka att det är rätt/okej är vitt skilda saker.
    TS kanske hade haft en skitdag och deppade ihop och drack för mycket och det är kanske inte TS vanliga lösning på problem så TS tänkte inte på det när TS tog bilen dagen efter?
    Vi vet ju inte vad som hänt, hur ofta TS dricker, hur mycket som dracks eller vilken tid, när TS körde dagen efter osv.

Väldigt intressant att du antar att jag har ett problemdrickande bara för att jag kan ha en förståelse för att det kan skita sig för folk av misstag någon gång.
    Men för att stilla din undran så kan jag meddela att jag oftare fått hör att jag är tråkig som inte dricker än att någon sagt till mig att jag borde ta det lugnt med alkoholen.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (...)

Många som smådricker och försöker bagatellisera det. Känner igen mig själv i förnekandet.

Numera kan man spåra konsumtionen ungefär två veckor bakåt så drick inte en droppe och invänta samtal från socialen.

Svar på tråden Blåste positivt alkoholkontroll