Måste socialtjänsten informera båda vårdnadshavarna om inkommen anmälan inte leder till utredning?
Fick reda på att en orosanmälan gjorts på mitt barn då dom misstänkte pappan för brott och att dom upplevde mig som väldigt ostabil.
Efter samtal med socialtjänsten(med mig) beslutade dom att inte inleda utredning utan den läggs ner. Jag vill absolut inte att pappan till barnet får reda på anmälan då han kommer använda den emot mig. Det som står i anmälan stämmer dessutom inte, anledningen till anmälan nämns inte utan det är andra saker som tas upp(att pappan ska ha utsatt mig för misshandel, våldtäkt m.m.). Jag ringde in an en annan anledning och sedan började polisen ställa frågor om något sådant hade hänt och jag nekade. Det står inte med alls i rapporten! Jag har tidigare blivit utsatt och antar att det var därför dom frågade om det.
Soc sa att dom har skyldighet att informera den andra vårdnadshavaren också men nu har jag läst på internet att det inte alls behövs om utredning inte inleds.
Jag är alltså rädd att han kommer använda anmälan för att stämma mig på vårdnaden.
Är det någon som vet hur det egentligen är, måste dom informera oss båda eller ej?