• Anonym (Pernilla)

Måste socialtjänsten informera båda vårdnadshavarna om inkommen anmälan inte leder till utredning?

Fick reda på att en orosanmälan gjorts på mitt barn då dom misstänkte pappan för brott och att dom upplevde mig som väldigt ostabil. 

Efter samtal med socialtjänsten(med mig) beslutade dom att inte inleda utredning utan den läggs ner. Jag vill absolut inte att pappan till barnet får reda på anmälan då han kommer använda den emot mig. Det som står i anmälan stämmer dessutom inte, anledningen till anmälan nämns inte utan det är andra saker som tas upp(att pappan ska ha utsatt mig för misshandel, våldtäkt m.m.). Jag ringde in an en annan anledning och sedan började polisen ställa frågor om något sådant hade hänt och jag nekade. Det står inte med alls i rapporten! Jag har tidigare blivit utsatt och antar att det var därför dom frågade om det.

Soc sa att dom har skyldighet att informera den andra vårdnadshavaren också men nu har jag läst på internet att det inte alls behövs om utredning inte inleds. 

Jag är alltså rädd att han kommer använda anmälan för att stämma mig på vårdnaden.

Är det någon som vet hur det egentligen är, måste dom informera oss båda eller ej?

• Svar på tråden Måste socialtjänsten informera båda vårdnadshavarna om inkommen anmälan inte leder till utredning?
  • Anonym (Lola)

Skolan gjorde en orosanmälan som lades ner efter samtal med mig och pappan fick inga papper om det vad jag vet. Jag fick hem papper om vad som sagts. Dock var det ingen orosanmälan gällande hemsituation/vårdnadshavare utan pga hemmasittande så det kanske är skillnad.

• ventilera mera

Min partner fick av en slump veta att det hade inkommit en orosanmälan på hans barn som han inte blivit informerad om då oron handlade om mammaveckorna, så han ringde socialtjänsten och frågade. De sa då att de missat att informera då mamman sagt att hon hade ensam vårdnad och de inte dubbelkollat, men att de är tvungna att informera båda VH vid gemensam vårdnad.

Svar på tråden Måste socialtjänsten informera båda vårdnadshavarna om inkommen anmälan inte leder till utredning?