• Anonym (Väldigt orolig)

Alkydfärg farlig i extrem tidig graviditet?

Ok. Först vill jag be er att komma med ärliga svar. Inte kläcka ur er saker bara för att ni är anonyma. Jag är seriös med min fråga och anser att man ska kunna få ställa frågor som orar en.
    Ok. Vi håller på att måla om stallet med en metallfärg. Jag målar inte själv men vistats där fram och tillbaka stundvis. Nu löser jag att en varning på färgen är att 
    * H361d Misstänks kunna skada det ofödda barnet.

Jag kan vara i extrem tidig graviditet. Vi föraöker få barn och jag är i dagarna för BIM.

Kam det vara någon fara att jag vistats där i 30-40 minuters perioder, 3 gånger om dagen under 4 dagar.

Även min 2 åriga barn har vistats i miljön

• Svar på tråden Alkydfärg farlig i extrem tidig graviditet?
  • Anonym (Lisa)

Kan inte tänka mig att de är farligt då. Men fråga läkare om du är orolig

Tack för ett lugnande svar. Jag tycker inte heller att det Borde  vara farlig för jag vet ju inte ens om jag är gravid. Men jag hoppas jag är det. Kansle ringer giftinformationen imorgon och kollar..

• Gameofthrones

Rådfråga 1177 eller läkare om ni har. 

Men får du inget svar köp in bra masker. Så man inte andas in tänker jag? 

Fick detta svar på Beckers sjäkv  "Det är Ok att vistas i utrymmen kortare perioder (hämta ägg, städa men inte övernatta) även om det fortfarande luktar från färg"

Lukten borde ju avta snart tycker jag.. det är 5- 6 dagar sen min man målade. 

• Fliselisan

Tror inte det är någon fara. Du har bara varit där kortare stunder och inte målat själv. 

Men målarfärgen låter verkligen läskig och den som målar bör ha ett bra andningsskydd, gravid eller inte.

Man ska inte läsa säkerhetsblad på målarfärg , det står alltid läskiga daker som risk för canser och allergi oav osv. Men ja, det här att ofödda barn kan riskera skada är otäckt.
    Jag har försökt undvika att vara i rummet. Min man tyxker inte att det luktar längre men det tycker jag. 

• Fliselisan

Ja, det är svårt att inte oroa sig, man är ju så försiktig och vill inte att något ska gå fel.

Jag var jättenojjig med vad jag åt och uteslöt helt skinka, salami, ostar och sushi för att inte oroa mig. Hade kunnat äta betydligt mer än vad jag gjorde men ville vara helt säker.

Jag ska försöka att inte vara orolig. Vet ju inte ens om jag är gravud. Men jag är på BIM +1  idag. Jag har inte vågat ta något test än.
    Men ikväll är jag sjukt nojjig över det här... och rädd. Men till största del är det ju säkert ingen fata. Kanske får ringa en barnmorska och kolla, just att jag varit där innan jag vetat om att jag är gravud kanske minskar risken. 
    Får ha munskydd på mig ett par dagar också... varför har jag inte haft det. Mycket tankar nu...

Svar på tråden Alkydfärg farlig i extrem tidig graviditet?