• Anonym (b)

Hur snabbt får man reda på en inkommen socanmälan?

Jag är väldigt orolig för att jag har fått en anmälan på mig. Jag var extremt ledsen efter att min hund hade dött och jag tyckte det fanns vissa oklara omständigheter, orkar inte gå in på mer detaljer. Har även nyligen gått igenom två andra dödsfall inom familjen som jag är väldigt ledsen över.

Polisen kom och lämnade väldigt fort, dom verkade inte tro att något hänt alls men gissar att dom upprättar en anmälan ändå. Jag ringde in och pratade med polisen om det som hänt, jag ringde alltså inte och gjorde en anmälan. Dom kom hit ändå när jag sov, gissar för att jag var väldigt ledsen.

Dom sa innan dom gick att inget kommer att hända. Jag var otroligt ledsen, inga barn hemma. Jag är rädd att dom tror att jag är knäpp då jag var så ledsen och till sist var ganska otrevlig då en av dom var otrevlig mot mig. 

Nu blir jag rädd att dom upprättat en orosanmälan. Hur snabbt får man reda på om en sådan anmälan upprättats? Det var över en vecka sedan nu. Har tidigare levt i en dålig relation och han kommer använda detta emot mig, det är det jag är rädd för. Då blev det också en anmälan och det fick jag reda på snabbt, dom ringde(las ner).

• Svar på tråden Hur snabbt får man reda på en inkommen socanmälan?
  • Anonym (Soc.)

Polisen visste alltså magiskt att du låg hemma och var ledsen över din döda hund? 

Det måste ju ha hänt nåt som gjorde att polisen kom. Vad som hände är ju högst relevant för att man ska kunna spekulera i om de gjort en orosanmälan eller ej.

• Anonym (Soc.)

Men för att svara på din fråga så brukar man få veta rätt omgående. Socialtjänsten måste göra en skyddsbedömning inom 24 timmar och en förhandsbedömning inom 14 dagar.

i vissa väldigt speciella fall som när det gäller våld och övergrepp kan det vara så att man inte informerar på en gång, då man istället behöver vidta andra åtgärder För att skydda barnen innan föräldrarna informeras. 

i ditt fall lär du få reda på om det inkommit en anmälan omgående.

• Anonym (meh)

Min man har en syster som inte är psykiskt stabil.

När hennes hund hade dött låg hon och ylade och härjade i flera dar hemma hos svärmor, lät som nån blev misshandlad, och det var sommar så fönstren var öppna och svärmor var jätterädd att nån skulle ringa polisen.

Om du är en ylande galning i ett lyhört hus så är det väl inte konstigt att polisen kommer, fattar du väl?

Tips: Det finns kuddar man kan skrika i. Eller åk ut i skogen och yla.

• Anonym (Jenna)

Spelar ju ganska stor roll angående varför polisen tillkallades?
    Sen skriver du att "inga barn var hemma". Om du är vårdnadshavare så är väl risken stor att en orosanmälan gjordes oavsett om barn var hemma eller ej vid det aktuella tillfället. För risken kan ju finnas att samma sak händer trots barn hemma. Men det beror väl på vad det nu var som gjorde att polisen kom.

• Anonym (b)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-06 21:48:47 följande:

Polisen visste alltså magiskt att du låg hemma och var ledsen över din döda hund? 

Det måste ju ha hänt nåt som gjorde att polisen kom. Vad som hände är ju högst relevant för att man ska kunna spekulera i om de gjort en orosanmälan eller ej.

Som jag skrev ringde jag och pratade med polisen. Det gjordes ingen anmälan men dom såg mitt nummer och på så vis kom dom. 

Ja, det gällde ju inte våld eller övergrepp. Dom sa att inget skulle göras men jag har fått problem med ångest efter allt som hänt, oroar mig väldigt mycket för saker. Och ja, jag pratar med en kurator om detta och hon ser ingen oro. 
    Anonym (meh) skrev 2022-06-06 21:55:55 följande:

Min man har en syster som inte är psykiskt stabil.

När hennes hund hade dött låg hon och ylade och härjade i flera dar hemma hos svärmor, lät som nån blev misshandlad, och det var sommar så fönstren var öppna och svärmor var jätterädd att nån skulle ringa polisen.

Om du är en ylande galning i ett lyhört hus så är det väl inte konstigt att polisen kommer, fattar du väl?

Tips: Det finns kuddar man kan skrika i. Eller åk ut i skogen och yla.

Jag grät och var väldigt ledsen men inte så pass att jag hade tappat det helt. 
    Anonym (Jenna) skrev 2022-06-06 22:04:39 följande:

Spelar ju ganska stor roll angående varför polisen tillkallades?
    Sen skriver du att "inga barn var hemma". Om du är vårdnadshavare så är väl risken stor att en orosanmälan gjordes oavsett om barn var hemma eller ej vid det aktuella tillfället. För risken kan ju finnas att samma sak händer trots barn hemma. Men det beror väl på vad det nu var som gjorde att polisen kom.

Jag antar att om blev oroliga för hur det var med mig, ville kolla läget. 

Jag tänker att jag borde hört något vid det här laget men har som sagt problem med ångest efter allt. Om dom trodde att barnen for illa borde dom ju kontaktat mig eller barnets pappa ganska snart tänker jag. Sedan kanske dom förstår om man är ledsen när man sörjer, att jag pratar med någon borde vara positivt kanske. Jag vet inte. 

Kom på efter jag startade tråden att ingen kan ju ge mig svar. Men det lutar väl mer sannolikt åt att inget händer eftersom jag var extremt ledsen pga sorg. Inte hört något från polisen heller. Om jag inte hör något nästa vecka kan jag väl andas ut mer tänker jag. 

• Anonym (Lika bra)

Om du själv ringde polisen för att du mådde dåligt (som jag uppfattar det?) så är det ju ett rop på hjälp från din sida. Det kanske behövs stöd och hjälp som du kan få av soc? 
    Som svar på din fråga kan det ta allt från några timmar till två veckor beroende på.

• Anonym (b)
    Anonym (Lika bra) skrev 2022-06-06 22:42:47 följande:

Om du själv ringde polisen för att du mådde dåligt (som jag uppfattar det?) så är det ju ett rop på hjälp från din sida. Det kanske behövs stöd och hjälp som du kan få av soc? 
    Som svar på din fråga kan det ta allt från några timmar till två veckor beroende på.

Det var en akut reaktion på att hunden plötsligt dog oväntat. Jag pratar redan med någon så tyvärr hade kontakt med dom gett mig mer stress och oro. Jag får väl räkna ner dagarna helt enkelt, jobbigt att få så lite sömn pga stressen bara.
  • Anonym (petra)

Beklagar det med din hund. Jag känner igen det du skriver om ångest och oro och man kan nästan bli lite paranoid när man är i en akut sorgefas. Försök att se till att få tillräckligt med vila och sömn, och om soc skulle ringa så är det bara att förklara läget och att det var du som ringde till polisen. Dom kan nog snabbt känna av situationen. Men troligtvis kommer dom inte ringa. 

• Anonym (petra)
    Anonym (Lika bra) skrev 2022-06-06 22:42:47 följande:

Vad för hjälp och stöd skulle hon behöva av soc tänker du? Hon skriver ju att hon går till en kurator. Vad jag vet så hjälper inte soc till med sorgebearbetning.
  • Anonym (?)
    Anonym (b) skrev 2022-06-06 22:50:41 följande:
    Det var en akut reaktion på att hunden plötsligt dog oväntat. Jag pratar redan med någon så tyvärr hade kontakt med dom gett mig mer stress och oro. Jag får väl räkna ner dagarna helt enkelt, jobbigt att få så lite sömn pga stressen bara.
    Ringde du polisen för att hunden dog? Varför det? Det var visserligen udda, men om du inte uppträdde helt galet och osammanhängande mot poliserna så händer det nog ingenting.
  • Anonym (ööö)

Ber om ursäkt TS om jag låter otrevlig, men jag förstår inte varför du ringde just polisen? 

• Anonym (Lika bra)
    Anonym (petra) skrev 2022-06-06 23:37:07 följande:
    Vad för hjälp och stöd skulle hon behöva av soc tänker du? Hon skriver ju att hon går till en kurator. Vad jag vet så hjälper inte soc till med sorgebearbetning.
    Tänkte om man ringer självmant till polisen för att man är så ledsen/mår så dåligt så kanske man behöver stöd. T.ex. avlastning av barnen som soc kan erbjuda (eller andra alternativ). Jag menade inte illa på något sätt, dessutom skrev hon sin kommentar en minut innan jag skrev min = hann inte se den.
  • Anonym (...)

I mitt fall ringde kuratorn på skolan och berättade att de gjort en orosanmälan ang mina alkoholvanor. Alla barn hade fått göra en enkät om föräldrarnas drickande. Nästa dag hörde socialen av sig och ville ha ett möte.

• Anonym (A)
    Som jag skrev ringde jag och pratade med polisen. Det gjordes ingen anmälan men dom såg mitt nummer och på så vis kom dom. 

Instämmer i kören, varför i hela friden ringde du polisen?! Låter inte helt friskt. Säkert gör de ingen anmälan om de sa att det inte ska ske men om, så får du nog ett samtal ganska fort.
  • Anonym (Kimchi)

Ledsamt med vovven. Det gör ruskigt ont när de går bort. Full förståelse för det. 

Vad är du egentligen rädd för? Polisen är väl inte det första man tänker på att ringa vid akut sorg. Misstänkte du att någon dödat din hund? Du måste ju ha varit väldigt utåtagerande när de dessutom kommer och kollar läget. Ville nog kolla LOB eller LPT. 

Om du har barn var det ju tur att de inte var hemma. De ska inte behöva uppleva så starka känsloyttringar. 

Bra du har kontakt med kurator. Soc tjänsten kan bistå med hjälp för att du ska bli bättre i föräldrarollen. 

Återigen. Vad är du rädd för? Är allt i sin ordning blir det inget mer än att de tar kontakt med dig. Tyvärr så tror jag att det ligger mycket mer bakom. Självinsikt är inte dumt. 

Svar på tråden Hur snabbt får man reda på en inkommen socanmälan?