• Anonym (Rädd)

Abort eller inte? Bärare av sjukdom

Vad hade ni gjort? 

Jag ska påbörja fosterdiagnostik för att få reda på om barnet bär på denna sjukdom. Man kan leva med sjukdomen, man måste dock ta medicin varje vecka, livet ut. Hade ni gjort abort eller inte? 

• Svar på tråden Abort eller inte? Bärare av sjukdom
  • Anonym (Anonym)

Gör inte abort! 
    Jag själv måste ta mediciner hela livet, trots att jag inte har LPT längre, samt ej har någon psykisk diagnos förutom AS. 

Är mitt liv mindre värt? Nej! 

• Anonym (Kvalitet)

För mig beror det mycket på hur barnets livskvalitet blir.
    Räcker det enbart med medicinerna och barnet kan leva som andra barn så skulke jag behålla.

Om det däremot var mediciner och ett tufft ansvar med barnet som inte kan duscha, äta, och liknande själv så skulle det bli abort. Ett barn som behöver hjälp med allting från födsel till ålderdom ser jag inte som en bra livskvalitet.
    Föräldrar som har ork och som har energin till att ta hand om barn som behöver hjälp från födseln ska ha en stor eloge.

Jag skulle inte klara av det.
    Mycket handlar om vad man som person vet vad man orkar och klarar av. 
    Sanningen är att ingen vill ha sjuka barn, djuren stöter bort avkommor som inte är friska.

• Anonym (Rädd)

Barnet kommer i princip kunna leva som vanligt men kommer vara infektionskänsligt. Undvika stora folksamlingar t.ex

• Anonym (Kvalitet)
    Anonym (Rädd) skrev 2022-06-05 20:22:30 följande:

Barnet kommer i princip kunna leva som vanligt men kommer vara infektionskänsligt. Undvika stora folksamlingar t.ex

Det i teorin skulle kunna lösas med olika hjälpmedel och liknande. Att bo i en mindre ort och gå på en mindre skola. Ha mask för ansiktet när man är ute.
  • Anonym (Never)

Inte abort. Aldrig nånsin.

• Anonym (A)
    Anonym (Kvalitet) skrev 2022-06-05 20:18:24 följande:
    För mig beror det mycket på hur barnets livskvalitet blir.
    Räcker det enbart med medicinerna och barnet kan leva som andra barn så skulke jag behålla.

Om det däremot var mediciner och ett tufft ansvar med barnet som inte kan duscha, äta, och liknande själv så skulle det bli abort. Ett barn som behöver hjälp med allting från födsel till ålderdom ser jag inte som en bra livskvalitet.
    Föräldrar som har ork och som har energin till att ta hand om barn som behöver hjälp från födseln ska ha en stor eloge.

Jag skulle inte klara av det.
    Mycket handlar om vad man som person vet vad man orkar och klarar av. 
    Sanningen är att ingen vill ha sjuka barn, djuren stöter bort avkommor som inte är friska.
    Håller med
  • Anonym (X)

Vilken sjukdom är det?

• Anonym (Behöll)

Jag och min kille visade oss vara bärare av en gen som riskerar göra ett barn blind, antingen från födseln eller gradvis. Eller så får barnet en stabil synnedsättning. Eller kanske inte. Barnet riskerar bara synnedsättning om genen kommer från båda föräldrarna. Vi valde ändå att behålla och skaffa fler barn. Ett av barnen drabbades med en stark men stabil, hittills, synnedsättning.

Behåll barnet. Resten löser sig. 

Svar på tråden Abort eller inte? Bärare av sjukdom