Det blev lite experiment nu under veckan, med en klasskompis till mig från YH, och min dotter på 11 år! Vi gjorde experimenten framför mitt mycket höga, svarta kemibord som står hemma, och vi hade vita rockar på oss, skyddshandskar och skyddsglasögon. :) Det var roligt och uppskattat av dem båda!!
Experiment #1. Vi gjorde en vulkan och använde bikarbonat, ättika och diskmedel (samt lite karamellfärger av estetiska skäl). När bikarbonat NaHCO3, och ättika CH3COOH, kom i kontakt så bildades koldioxid CO2. Den sistnämnda gasen fastnade sedan i diskmedlet, och fick låtsas lavan att välla fram såhär:
Experiment #2. Nu var det dags att prova hälla gas över ett tänt ljus. Man blandade bakpulver och vatten (bakpulver skulle kunna bytas ut mot bikarbonat, och om man använder bikarbonat istället i experimenten så tar man bara lite mindre mängder, då den ger en starkare effekt än bakpulver). När bakpulver och vatten reagerat så får man koldioxid. Det är den gasen som man häller ut sedan ur behållaren (man häller alltså inte ut den vita leran) och då slocknar ljuset magiskt för att syret har successivt trängts undan.
Experiment #3. Nu gjorde vi dr. Emblas experiment. Här skulle vi prova hälla kallt och kokhett vatten i varsin skål med bikarbonat. Det här är ett exempel på en katalytisk reaktion, där reaktionshastigheten ökar markant p.g.a. en tillsats i en av behållarna. NHCO3(solid) --> Na^+(aqua) + HCO3^-(aqua) Det sistnämnda är vätekarbonatjonen, och denna kan nu reagera på 2 olika sätt under detta experiment.
Antingen reagerar den med vattnet som ett baskiskt ämne och tar upp en proton H^+, eller så reagerar den som en syra och avger en proton istället (till vattnet alltså H2O). Här kommer en formel då vätekarbonatjonen HCO3^- reagerar med en vattenmolekyl, som sedan tidigare tagit upp en proton, och så får man kolsyra H2CO3 som resultat, som kommer att bubbla upp i behållaren (det vi har bevittnat i experimentet). HCO3^- + H3O^+ --> H2CO3 + H2O Tack dr. Embla för tipset! Har du fler förslag på kemiska experiment till oss?