• Anonym (Hjälp!!)

Hon vill inte tvätta håret och borsta håret

Hej!!!
    Jag har en dotter på  9år som har ADHD och Selektiv mutism. Hon vill inte borsta håret eller att jag hjälper henne borsta det. Jag vet att det låter konstigt men hon är rädd att inte ska se långt ut då. Hon har en stor knuta där bak. Och nu har skolan kommit o frågat mig om hon tvättar håret? Jag tjatat på henne om det o bara jag kommer i närheten så blir hon orolig. Hjälp!! Någon som har några idéer hur jag ska göra? /en orolig mamma 

• Svar på tråden Hon vill inte tvätta håret och borsta håret
  • Anonym (K)

Nu måste du ta detta till dig. Skolan kan göra en orosanmälan om det inte blir någon förändring. Det är ohygieniskt och hon ser säkert inte riktigt klok ut i håret till slut. Du måste prata med henne på en logisk nivå, få henne att fatta hur viktigt detta är. Annars blir valet att ni tvättar och borstar håret eller så måste hon klippas kort för hon kan inte gå omkring och bli vanvårdad.

• Gameofthrones

Börja med ha kvällsrutiner borsta håret innan dusch /bada.
    Borsta på morgonen lättare efter gårdagens dusch? 

Köp in spraybalsam.

Använd nått slags belöningssystem det behöver inte vara godis eller dylikt. Det kan vara att man bakar en gång i veckan hon kan få välja maträtt en gång i veckan? 9 åring har hon ngt som hon tycker om köp de? Små legos i i kartong? Legobutiker har mkt i smått och gott det kan vara figurer etc.

Gör upp ett schema.? 

• Anonym (lll)

Mycket vanligt runt NPF att individer perioder i sina liv kan ha oerhört svårt för det här med håret duscha osv. 
    Man får sträva på, helt enkelt. 
    Kan ni ge henne en frisyr som inte trasslar lika mycket? 

Be om råd där ni gjort utredningen är väl också bra. 

• Anonym (Tålamod)

Vi har en rutin kring håret med att morgon och kväll borsta och fläta samt att varje lördag tvätta håret.

Min dotter tittar på iPad, jag, eller maken reder i håret försiktigt och använder balsamspray och ibland torrshampo.
    Vi får ibland doppa hår i vatten för att få bort äckel och vi är tydliga om detta, samtidigt som vi strävar efter att det ska vara mysigt och roligt. 

Om hon vill ha långt hår kanske det är en idé att fläta in lite löshår och förstärka känslan av att hårvård leder till något kul!

• Anonym (Tjata inte)

Skulle inte tjata, det brukar ge omvänd effekt. Som en ovanstående skrev, ge någon typ av belöningssystem (kanske hennes favoritrestaurang oavsett om det är McDonalds), eller lite veckopeng så hon får välja något att köpa i leksaksbutiken.

Kanske torrschampo den veckan hon inte vill tvätta håret, berätta att du måste fläta håret om hon inte vill borsta för att undvika tovor. Tovor kommer leda till klippning = kortare hår.

Kanske uppmuntra med sån sprayfärg för hår ibland, den hon vill ha. Har hon blont hår kanske ni kan prova sån färginpackning (typ rosa eller lila) för den måste appliceras i duschen, det blir en kul grej av det hela och den tvättas ur vartefter.

• Gameofthrones

Det är bra utav skolan att ta med dig/er.

Om skolan påpekar då är det bra och följa det. 

Hoppas att ni hittar en bra rutin. Håll i rutinerna ,byt rutiner om ni behöver. Men tappa inte rutinerna. Va konsekvent. 

• Anonym (Hemmaspa?)

Kan det hjälpa att tvätta håret separat från duschning?

Jag vet när jag var barn, innan jag började tvätta själv- så var jag rädd att få schampoo i ögonen. Mamma var INTE bra på att skydda mig från det. Dessutom använde hon knappt, eller inget, balsam- vilket gjorde hårborstningen till en plåga.

Det finns ju sådana där uppbläsbara hårställ för hårtvätt. Tvättar man håret separat där, och duschar kroppen separat, så minskar risken för att schampoo och balsam kommer i ögonen.

Dessutom kan du ge henne huvudmassage och göra det till en 'spa-stund'. :)

Och kom ihåg att använda balsam, och balsamspray om hon är håröm.
    Visa källbilden

• Anonym (A)
    Gameofthrones skrev 2022-06-02 14:45:07 följande:
    Det är bra utav skolan att ta med dig/er.

Om skolan påpekar då är det bra och följa det. 

Hoppas att ni hittar en bra rutin. Håll i rutinerna ,byt rutiner om ni behöver. Men tappa inte rutinerna. Va konsekvent. 
    Håller med
  • Anonym (Dea)
    Anonym (lll) skrev 2022-06-02 13:16:46 följande:

Mycket vanligt runt NPF att individer perioder i sina liv kan ha oerhört svårt för det här med håret duscha osv. 
    Man får sträva på, helt enkelt. 
    Kan ni ge henne en frisyr som inte trasslar lika mycket? 

Be om råd där ni gjort utredningen är väl också bra. 

Nej, definitivt inte. Av NPF är det endast vanligt vid autism.

TS, be om en autismutredning, det verkar ha blivit galet här. Rimmar dessutom bättre med att ha selektiv mutism.
  • Anonym (Jenny)

Vad har ni testat? Skulle något av dessa förslag kanske funka:

- Skriv ner en punktlista eller gör ett bildschema med hårtvätt och hårvård för henne att följa.
    - Stoppa in hårvård precis innan hennes favoritprogram eller favoritstund på dagen. "Först hårtvätt, sedan ..."
    - Baddocka, eller annan leksak som hon kan tvätta håret på
    - Låta henne tvätta och borsta ditt hår.
    - YouTube har allt. Bland annat videoklipp på
    ">en mycket tålmodig frisör som tar hand om försummat hår
    . Kanske det skulle vara en bra inspiration för din dotter?
    - Besök på badhuset varje vecka och få på så sätt in en hårtvätt av bara farten.
    - Föreslå en mer lättskött frisyr.
    - Borsta håret som en del av att titta på ett favoritprogram eller leka en favoritlek. Tex kan hon få vända blad i boken, eller gå vidare till nästa nivå, eller sparka på en fotboll efter tre tag med borsten. 
    - Har du en återanvändningsbar julkalender? I så fall kan du fylla den med små överraskningar som hon får öppna efter hårborstning eller hårtvätt.
    - Ogillar hon att få vatten och tvål i ögonen? Testa att ge henne simglasögon eller annat skydd. En handduk kan också funka eller att skölja ut i badet genom att bara luta sig tillbaka.

Svar på tråden Hon vill inte tvätta håret och borsta håret