Sockermissbruk. Vad göra?
Min grabb äter väldigt lite mat och väldigt mycket sötsaker.
Min grabb äter väldigt lite mat och väldigt mycket sötsaker.
Dra in hela månadspengen vore ju kanske nåt- om än drastiskt. Det beror väl lite på vad allt socker lett till också. Karies, övervikt, allmänt dålig hälsa? Då får man försöka prata om hälsa i största allmänhet, föregå med gott exempel, erbjuda nyttig mat. För strikta regler tror jag inte på. De flesta barn sparkar bakut då.
Sen kan jag absolut hålla med om att de flesta äter för mycket socker/sött och att det är för tillgängligt överallt. Men kiosk precis bredvid skolan fanns tom på min tid på stenåldern så det är inget nytt.
Vad anser du vara "väldigt lite mat"? Typ?
Vad anser du vara "väldigt lite mat"? Typ?
Hur länge har det här pågått? Vad säger han själv?
Jag tycker det låter konstigt att skolan skulle uppmanat att ta med fika/godis?
På vår sons skolor har det varit rena diktaturen om att man ABSOLUT INTE får ha med NÅGOT som innehåller socker. Jag fick inte ens skicka med honom riktig fruktjuice att dricka på en utflykt, och kalla pannkakor med sylt (en solklar favorit när jag själv gick i skolan) ansågs för onyttigt och fick inte förekomma.
Och inte så mycket som ett torrt Mariekex i kakväg.
Fråga tandläkaren om denne kan prata med skolan om riktlinjer för socker. Vid ett tandläkarbesök med sonen för många år sedan och de frågade om sockerintag, berättade jag att han åt socker på gröten på fritids, då sa tandläkaren, va det visste jag inte att de hade fri tillgång på socker på frukosten, måste prata med skolan om det. Då blev jag glatt förvånad, visste inte att skolan som är privat hade dialog med folktandvården.