Anonym (Jag) skrev 2022-06-01 22:02:27 följande:
Jättebra att du tar dig till akuten, hoppas du inte behöver sitta där hela kvällen/natten. Jag misstänkte missfall först, därav att jag inte blev opererad förrän 6+0. Men vid min nuvarande graviditet när jag hade liknande symptom tog jag mig till akuten redan 4+1. De tog väl hand om mig då och tog blodprov för hcg samt ultraljud, samt följde upp med nytt hcg-test samt ultraljud 4+3. Det är bra att vara tydlig att man är orolig för/misstänker utomkvedshavandeskap. Det måste de ta på allvar. Ställ dig in på att de kanske inte ser något på ultraljud så här tidigt, oavsett vad det kan röra sig om. Men be om att få följa upp igen isf.
Hoppas på det bästa för dig, att det inte är ett utomkveds och att du får bra hjälp. Det är bara att skriva om du undrar över något eller behöver skriva av dig. Vet exakt hur jobbigt det känns med all oro. För mig var det ovissheten samt hur snabbt det blev operation som var jobbigt men allt gick bra till slut, nu är det ett år sedan och nu ligger jag här med en bebis som sparkar i magen! Det går att bli gravid igen och det finns bra hjälp att få också.
Hej igen nu har jag kommit hem! Så gick ändå ganska snabbt och jag kände mig så dum först att de skulle tycka jag var löjlig osv ..
Men jag fick komma upp till gyn läkaren!
Gjorde ett vul. Jag blödde ingenting sa han och att det var väldigt tidigt så det gick varken att se bu eller bä men han kunde inte se en endaste antydan till utomkveds, men han sa att det brukar man se i v 8-9 för då är det volymen som gör att man får ont.. han sa att han "möjligtvis" kan se en antydan till något i livmodern som "något ljust,klart" det kan vara något på gång där men han kunde inte säga säkert. Men det gav mig iallafall lite hopp!!
.. togs även ett blodprov för att kolla HCG de skulle ringa upp mig imorgon eller nästa dag.
Jag har ju läst att folk här kan känna av utomkveds redan i v 4-5 så vet inte riktigt vad jag ska tro smärtorna igår var verkligen från h*lvetet. Men jag blöder ju inte iallafall.
Tack för dina fina ord och stöttning du fick mig våga söka mig till akuten hade nog inte fått någon sömn inatt pga oro annars. Nu hoppas jag att jag inte blöder något och att inte den otäcka kraftiga smärtan kommer tillbaka. Det hade iallafall inte spruckit igår då hade han ju sett det.