• 1995lj

Ni som haft utomkvedshavandeskap låter det som detta?

Hej jag plussade redan på äl+ 10 idag är jag på äl+17 v 4+3

I lördags hade jag rosa blod på pappret i söndags och måndags lite brunt i trosskyddet. Måndags igår och idag har det inte kommit mer.
    Men igår kväll fick jag kraftig smärta i nedre delen av magen och lite i nedre delen av ryggen alltså kraftig smärta blev kallsvettig och det kom i vågor. Sen lugnade det ner sig men vaknade kl 04 inatt av samma smärtor.. nu när jag vaknat igen känner jag ingenting. 
    Kan tillägga att jag fick diarré också första gången och satt på toaletten men det kändes som exploderade mensvärk? 

Men man kan väl ändå inte söka vård och se det så tidigt som vecka 4+3? På ultraljudm vad tror ni? Ska jag avvakta lite?

• Svar på tråden Ni som haft utomkvedshavandeskap låter det som detta?
  • Anonym (Anonym)

När jag hade utomkveds var mina symptom svaga grav test vid bim som inte blev så mycket starkare, bruna flytningar som började omkring bim och fortsatte konstant, och sedan i v 5+2 smärta vid äggstocken på ena sidan. Läkaren tyckte då att det egentligen skulle vara för tidigt att känna av det då smärtan brukar komma runt v 6-7 med utomkveds.

Vid efterföljande graviditet (som blev ?vanligt? missfall) misstänkte jag utomkveds igen och var på akuten v 4+4, de vägrade dock ens göra ultraljud innan v 5-6, eftersom man inte kunde se något tidigare ändå. Blev hemskickad och tillsagd att komma tillbaka om någon vecka om besvären kvarstod.

Det är ju såklart omöjligt för någon att säga, men det du beskriver låter iallafall för mig inte som typiska symptom på utomkveds. Om man är orolig eller har mycket ont är det ju ändå såklart bra att kolla upp. För egen del hade jag dock inte satt mig på akuten igen innan v 5+0, men det kan ju variera i landet hur undersökningsvilliga de är.

• 1995lj
    Anonym (Anonym) skrev 2022-06-01 12:27:30 följande:

När jag hade utomkveds var mina symptom svaga grav test vid bim som inte blev så mycket starkare, bruna flytningar som började omkring bim och fortsatte konstant, och sedan i v 5+2 smärta vid äggstocken på ena sidan. Läkaren tyckte då att det egentligen skulle vara för tidigt att känna av det då smärtan brukar komma runt v 6-7 med utomkveds.

Vid efterföljande graviditet (som blev ?vanligt? missfall) misstänkte jag utomkveds igen och var på akuten v 4+4, de vägrade dock ens göra ultraljud innan v 5-6, eftersom man inte kunde se något tidigare ändå. Blev hemskickad och tillsagd att komma tillbaka om någon vecka om besvären kvarstod.

Det är ju såklart omöjligt för någon att säga, men det du beskriver låter iallafall för mig inte som typiska symptom på utomkveds. Om man är orolig eller har mycket ont är det ju ändå såklart bra att kolla upp. För egen del hade jag dock inte satt mig på akuten igen innan v 5+0, men det kan ju variera i landet hur undersökningsvilliga de är.

Tack så mycket för ditt bra svar.
    Men när såg dom ditt utomkvedshavandeskap den gången då..? 
    Ja det är precis det jag tänker att de ändå kommer säga att dom inte kan se något såhär tidigt. Får vänta och se om smärtorna ökar / blödning. Känns bara tråkigt nu och att jag inte kan vara glad för mina positiva test och det känns bara som något är fel o man bara får vänta på det värsta typ.. :(
  • Anonym (Anonym)
    1995lj skrev 2022-06-01 13:42:46 följande:
    Tack så mycket för ditt bra svar.
    Men när såg dom ditt utomkvedshavandeskap den gången då..? 
    Ja det är precis det jag tänker att de ändå kommer säga att dom inte kan se något såhär tidigt. Får vänta och se om smärtorna ökar / blödning. Känns bara tråkigt nu och att jag inte kan vara glad för mina positiva test och det känns bara som något är fel o man bara får vänta på det värsta typ.. :(

Det var bara första graviditeten det var utomkveds, då såg de något litet vid äggstocken i v 5+3, och så mätte de hcg med några dagars mellanrum för att bekräfta.

Den andra graviditeten jag nämnde visade sig vara ett vanligt tidigt missfall (alltså ej utomkveds) då fick jag aldrig någon undersökning alls. Tyvärr ville de inte mäta hcg heller, så det var en jobbig vecka i väntan tills missfallet började. Jag hade då bara milda symptom och ingen ihållande eller stark smärta, så det spelade säkert in i att jag inte fick någon undersökning.  

• Anonym (Jag)
    1995lj skrev 2022-06-01 10:07:28 följande:
    Ni som haft utomkvedshavandeskap låter det som detta?

Hej jag plussade redan på äl+ 10 idag är jag på äl+17 v 4+3

I lördags hade jag rosa blod på pappret i söndags och måndags lite brunt i trosskyddet. Måndags igår och idag har det inte kommit mer.
    Men igår kväll fick jag kraftig smärta i nedre delen av magen och lite i nedre delen av ryggen alltså kraftig smärta blev kallsvettig och det kom i vågor. Sen lugnade det ner sig men vaknade kl 04 inatt av samma smärtor.. nu när jag vaknat igen känner jag ingenting. 
    Kan tillägga att jag fick diarré också första gången och satt på toaletten men det kändes som exploderade mensvärk? 

Men man kan väl ändå inte söka vård och se det så tidigt som vecka 4+3? På ultraljudm vad tror ni? Ska jag avvakta lite?

När jag hade mitt utomkvedshavandeskap plussade jag tidigt men väldigt svagt länge. Fick en blödning i 4+2 och trodde jag fått missfall. Hade ont till vänster, inte jätteont men obekvämt när jag satt och låg ner. Fick exakt som du beskriver också diarré (vet dock inte om detta var sammankopplat, 1177 och läkarna såg inget samband men aldrig haft så ont i magen som då, bajsade blod till slut). 

Efter en dryg vecka tog jag ett nytt digitalt gravtest som då hade ökat från 1-2 veckor till 2-3 veckor, då förstod jag att det inte stod rätt till. Fick ta blodprov och mäta hcg samt ultraljud där de inte såg något. Opererades typ 6+0 om jag inte minns fel. Då kunde de till slut lokalisera det via ultraljud. 

Nuvarande graviditet skedde med assistans, hade liknande symptom med väldiga smärtor i sidan, men som visade sig bero på förstorad äggstock pga mediciner. Fick göra ultraljud i vecka 4+1 då syntes ingenting samt 4+3 då syntes en liten liten hinnsäck i livmodern (sökte akut). Ultraljud i vecka 5+4 via fertilitetskliniken visade litet litet embryo med ett slående hjärta. Tror det beror mycket på vad de har för ultraljudsapparat vad som syns!

Tycker du ska kontakta sjukvården alt söka akut om du har väldigt ont samt blödning, mig har de tagit på allvar de gånger jag sökt pga ensidiga smärtan i kombination med blödning framförallt. 

• 1995lj
    Anonym (Jag) skrev 2022-06-01 17:54:26 följande:

När jag hade mitt utomkvedshavandeskap plussade jag tidigt men väldigt svagt länge. Fick en blödning i 4+2 och trodde jag fått missfall. Hade ont till vänster, inte jätteont men obekvämt när jag satt och låg ner. Fick exakt som du beskriver också diarré (vet dock inte om detta var sammankopplat, 1177 och läkarna såg inget samband men aldrig haft så ont i magen som då, bajsade blod till slut). 

Efter en dryg vecka tog jag ett nytt digitalt gravtest som då hade ökat från 1-2 veckor till 2-3 veckor, då förstod jag att det inte stod rätt till. Fick ta blodprov och mäta hcg samt ultraljud där de inte såg något. Opererades typ 6+0 om jag inte minns fel. Då kunde de till slut lokalisera det via ultraljud. 

Nuvarande graviditet skedde med assistans, hade liknande symptom med väldiga smärtor i sidan, men som visade sig bero på förstorad äggstock pga mediciner. Fick göra ultraljud i vecka 4+1 då syntes ingenting samt 4+3 då syntes en liten liten hinnsäck i livmodern (sökte akut). Ultraljud i vecka 5+4 via fertilitetskliniken visade litet litet embryo med ett slående hjärta. Tror det beror mycket på vad de har för ultraljudsapparat vad som syns!

Tycker du ska kontakta sjukvården alt söka akut om du har väldigt ont samt blödning, mig har de tagit på allvar de gånger jag sökt pga ensidiga smärtan i kombination med blödning framförallt. 

Hej och tack för ditt svar!! 
    Ja fy så har jag med.. och lite ont i just vänster sida längst ner idag. Fick ju den kraftiga hemska smärta igår kväll o natt men idag har det inte vart så. Sökte du hjälp direkt då du fick så? Jag tänker söka hjälp om det fortsätter "spöka" men som du skriver kunde dom ju ändå inte konstatera det förens v 6+0.. så känns onödigt att åka in nu om de ändå inget ser och då känner man sig bara dum typ.. usch det var verkligen hemskt igår?! Fick du bara EN blödning? Eller kom det mer efter det? 

Åh vad skönt att höra att graviditeten gick bra nästa gång :) Hjärta
  • 1995lj

Jag åker till akuten nu

Känns som dom kommer skratta åt mig/skicka hem mig men känner mer o mer ont i vänster sida och är livrädd för att det ska bli som förra natten kan jämföra de smärtorna med förlossningssmärtor alltså :( 
    Uppdaterar er 
  • Anonym (Jag)
    1995lj skrev 2022-06-01 20:13:52 följande:

Jag åker till akuten nu

Känns som dom kommer skratta åt mig/skicka hem mig men känner mer o mer ont i vänster sida och är livrädd för att det ska bli som förra natten kan jämföra de smärtorna med förlossningssmärtor alltså :( 
    Uppdaterar er 

Jättebra att du tar dig till akuten, hoppas du inte behöver sitta där hela kvällen/natten. Jag misstänkte missfall först, därav att jag inte blev opererad förrän 6+0. Men vid min nuvarande graviditet när jag hade liknande symptom tog jag mig till akuten redan 4+1. De tog väl hand om mig då och tog blodprov för hcg samt ultraljud, samt följde upp med nytt hcg-test samt ultraljud 4+3. Det är bra att vara tydlig att man är orolig för/misstänker utomkvedshavandeskap. Det måste de ta på allvar. Ställ dig in på att de kanske inte ser något på ultraljud så här tidigt, oavsett vad det kan röra sig om. Men be om att få följa upp igen isf.

Hoppas på det bästa för dig, att det inte är ett utomkveds och att du får bra hjälp. Det är bara att skriva om du undrar över något eller behöver skriva av dig. Vet exakt hur jobbigt det känns med all oro. För mig var det ovissheten samt hur snabbt det blev operation som var jobbigt men allt gick bra till slut, nu är det ett år sedan och nu ligger jag här med en bebis som sparkar i magen! Det går att bli gravid igen och det finns bra hjälp att få också. 

• 1995lj
    Anonym (Jag) skrev 2022-06-01 22:02:27 följande:

Jättebra att du tar dig till akuten, hoppas du inte behöver sitta där hela kvällen/natten. Jag misstänkte missfall först, därav att jag inte blev opererad förrän 6+0. Men vid min nuvarande graviditet när jag hade liknande symptom tog jag mig till akuten redan 4+1. De tog väl hand om mig då och tog blodprov för hcg samt ultraljud, samt följde upp med nytt hcg-test samt ultraljud 4+3. Det är bra att vara tydlig att man är orolig för/misstänker utomkvedshavandeskap. Det måste de ta på allvar. Ställ dig in på att de kanske inte ser något på ultraljud så här tidigt, oavsett vad det kan röra sig om. Men be om att få följa upp igen isf.

Hoppas på det bästa för dig, att det inte är ett utomkveds och att du får bra hjälp. Det är bara att skriva om du undrar över något eller behöver skriva av dig. Vet exakt hur jobbigt det känns med all oro. För mig var det ovissheten samt hur snabbt det blev operation som var jobbigt men allt gick bra till slut, nu är det ett år sedan och nu ligger jag här med en bebis som sparkar i magen! Det går att bli gravid igen och det finns bra hjälp att få också. 

Hej igen nu har jag kommit hem! Så gick ändå ganska snabbt och jag kände mig så dum först att de skulle tycka jag var löjlig osv ..
    Men jag fick komma upp till gyn läkaren! 
    Gjorde ett vul. Jag blödde ingenting sa han och att det var väldigt tidigt så det gick varken att se bu eller bä men han kunde inte se en endaste antydan till utomkveds, men han sa att det brukar man se i v 8-9 för då är det volymen som gör att man får ont.. han sa att han "möjligtvis" kan se en antydan till något i livmodern som "något ljust,klart" det kan vara något på gång där men han kunde inte säga säkert. Men det gav mig iallafall lite hopp!! Hjärta .. togs även ett blodprov för att kolla HCG de skulle ringa upp mig imorgon eller nästa dag. 
    Jag har ju läst att folk här kan känna av utomkveds redan i v 4-5 så vet inte riktigt vad jag ska tro smärtorna igår var verkligen från h*lvetet. Men jag blöder ju inte iallafall. 

Tack för dina fina ord och stöttning du fick mig våga söka mig till akuten hade nog inte fått någon sömn inatt pga oro annars. Nu hoppas jag att jag inte blöder något och att inte den otäcka kraftiga smärtan kommer tillbaka. Det hade iallafall inte spruckit igår då hade han ju sett det. 
  • 1995lj

Läkaren har ringt upp han tyckte HCG var lite lågt? 1,310 låg det på v 4+2 igår 

Behövde inte göras mer HCG prov om jag inte fick mer ont/blödningar 

Fick komma på ett nytt vul om 10 dagar så det känns så skönt Hjärta

• Novabusen

Jag har haft 2 st! 

akut magsmärta v7 och åkte in och de opererade. 

andra gången liten blödning v5, hcg ökade men de såg inget på UL. Ny tid v8, då såg de att det satt i äggledaren och opererade bort äggledaren. 

Hoppas du slipper detta!

• Anonym (Jag)
    1995lj skrev 2022-06-02 09:43:03 följande:

Det tycker inte jag låter särskilt lågt. Med denna graviditeten som blev lyckad hade jag 844 4+1 samt 2078 i vecka 4+3. Det är väldigt individuellt som jag förstått det och det är ökningen man behöver hålla koll på, den ska dubbleras varannan dag, vilket den ofta inte gör vid ett utomkvedshavandeskap. Men eftersom det är så tidigt kanske de inte känner att de behöver det, utan tänker att det räcker med ett uppföljande ultraljud. 

Så skönt att de ska kolla upp dig igen! Håller tummarna att allting ser bra ut då! 

• Anonym (Jag)
    1995lj skrev 2022-06-02 09:43:03 följande:

Jag var tvungen att kolla min journal för när jag hade mitt utomkvedshavandeskap. Då var mitt hcg typ 1600 v 5+2.
  • 1995lj

Hej 
    De ringde upp från Gyn förut och hade ändrat sig de ville visst kolla upp HCG imorgon igen redan .. på morgonen. Skulle stanna kvar där då tydligen tills svaret kom?? 
    Sen kanske vul igen i samband med det eller efter en vecka sa hon? Man kan väl inte se någon skillnad efter två dagar förutom hcget då.. hoppas iallafall att det ökat men har ju inte ens gått två dygn kl 08 imorgon då de tog blodprovet igår vid kl 22/22.30 

Tack för era svar det häjlper mycket att skriva av sig och höra hur det var för er andra!! 

• Anonym (Jag)
    1995lj skrev 2022-06-02 15:26:21 följande:

Hej 
    De ringde upp från Gyn förut och hade ändrat sig de ville visst kolla upp HCG imorgon igen redan .. på morgonen. Skulle stanna kvar där då tydligen tills svaret kom?? 
    Sen kanske vul igen i samband med det eller efter en vecka sa hon? Man kan väl inte se någon skillnad efter två dagar förutom hcget då.. hoppas iallafall att det ökat men har ju inte ens gått två dygn kl 08 imorgon då de tog blodprovet igår vid kl 22/22.30 

Tack för era svar det häjlper mycket att skriva av sig och höra hur det var för er andra!! 

Hur har det gått för dig? Vad sa det nya blodprovet? 
  • 1995lj
    Anonym (Jag) skrev 2022-06-05 16:55:17 följande:
    Hur har det gått för dig? Vad sa det nya blodprovet? 
    Hej
    Jag hade 2156 HCG i fredags v 4+4 o då hade det inte gått 2 dygn knappt 1,5 dygn :) Läkaren trodde att det sannolikt är en normal tidig graviditet!
    Ska lämna prover imorgon igen och ser dom inte bra ut får jag komma i veckan och göra en undersökning/vul och ser det bra ut får jag komma veckan efter och kolla vul. Så skönt att de tog en på allvar så och vill följa upp.
Svar på tråden Ni som haft utomkvedshavandeskap låter det som detta?