• MiaLi

Kort lutealfas. Hur lyckades ni bli gravida?

Hej! 
    Jag har slutat amma mitt barn och min mens har kommit tillbaka. Jag började med ägglossningstest och upptäckte att min lutealfas bara är 5-6 dagar. Jag vill förstås försöka förlänga den så jag kan bli gravid igen. Har ni några erfarenheter kring kort lutealfas?
    Hur förlängde ni den och blev gravida? ?

• Svar på tråden Kort lutealfas. Hur lyckades ni bli gravida?
  • Nejlika08

Uteslut koffein helt, se till att sova bra, sluta med hård träning och träna istället lugn yoga, styrketräning och promenader, ät bra mat lagad från grunden. Jobba på att hantera stressen i livet så att den känns lagom. Ta tillskott av d-vitamin, omega 3, multivitamin, probiotika.  Håll på så i några månader och kolla om menscykeln stabiliserar sig. 

• MiaLi

Tack för alla tips. Ja, hela kroppen ska må bra och det är mycket som spelar in. Det du nämner har jag tillfört utan resultat. 
    Jag har läst de som tagit extra progesteron. Jag är nyfiken om det hjälpte.

• Nejlika08
    MiaLi skrev 2022-05-30 16:24:12 följande:

Tack för alla tips. Ja, hela kroppen ska må bra och det är mycket som spelar in. Det du nämner har jag tillfört utan resultat. 
    Jag har läst de som tagit extra progesteron. Jag är nyfiken om det hjälpte.

Jag förstår, det var dessa råd jag själv följde och jag blev gravid efter ett drygt år men jag prövade också en massa andra saker. Bland annat biodentiskt progesteron som jag köpte på nätet och smörjde på huden under delar av menscykeln. Det rekommenderar jag INTE. Jag blev förvisso gravid ganska snabbt men det slutade med missfall. Biodentiskt progesteron lurar ju kroppen till att tro att den är gravid typ. Ganska riskfyllt. Det kan få kroppen att behålla ett befruktat ägg av dålig kvalitet som ändå blir missfall i slutändan. Om du går till vårdcentralen och bokar ett gynbesök så kan du få syntetiskt progesteron utskrivet. Jag tog ett som hette Lutinus nästa gång jag själv plussade. Trots risken för ett till missfall. Hur som helst så funkade det den andra gången, jag tror att det är bättre att vända sig till sjukvården än att beställa alternativa grejer på nätet. Så testa att tillföra progesteron MEN var medveten om risken för missfall. 
Svar på tråden Kort lutealfas. Hur lyckades ni bli gravida?