• Josefin.elisabet

    Tips på bra bärsjal för nybörjare?

    Det här är mitt tredje barn men har aldrig använt det förut, bara bärsele nån gång med mina äldre.. men känner att det skulle behövas nu för han gillar att bli buren. Han är snart 4 månader (född 1/2-22) och väger 7,5 kg.

    Nån som har tips på en bra bärsjal för den här åldern och vikten som är lätt att använda för nybörjare? Ska man välja färdigknuten? Eller är bärsele bättre?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Tips på bra bärsjal för nybörjare?
  • Jemp

    Bärsele är lättare enligt mig, men får man till sjal ger den lite större möjligheter till variation. 

    Trikå kommer strax vara urvuxen så välj en vävd. Inte färdigknuten. Jag valde bomull (lätt att tvätta), börja med basstorlek (stl 6 för stl M). Det finns också ringsjal att använda om barnet vill upp och ner mycket och du mest vill bära medan du lagar mat tex. Men för att bära längre stunder är de ingen höjdare eftersom de bara ligger över en axel och alltså har sämre avlastning. 

    Kan rekommendera facebook-gruppen bärsjalar och bärdon. 

  • Kronärtskocka

    Satsa på en vävd sjal och en bra ergonomisk bärsele. ( Ex Ergobaby eller Tula.) En vävd sjal kan ta lite tid att vänja sig, men när både du och barnet vant er är det så mysigt och avlastande. Rekommenderar att köpa begagnat, då är sjalarna gosigare och mjukare och de behöver inte vara så dyra. Även bra selar finns begagnat. Då kan du prova dig fram vad som passar er. En kan också ha olika behov vid olika tillfällen. Både sjal och sele kan användas även på rygg. Smidigt när barnet blir äldre och du ex vill få händerna fria till hushållsarbete eller annat. 


    Och det viktigaste: välj sjal och sele som du tycker är fin så du vill använda dem. På FB kan du också hitta info om bärsjalsträffar. Då kan du hitta andra som bär som ofta låter dig prova selar och sjalar de har. 


    Lycka till! Så många mysiga stunder ni har framför er! 

  • Josefin.elisabet
    Jemp skrev 2022-05-28 17:49:47 följande:

    Bärsele är lättare enligt mig, men får man till sjal ger den lite större möjligheter till variation. 

    Trikå kommer strax vara urvuxen så välj en vävd. Inte färdigknuten. Jag valde bomull (lätt att tvätta), börja med basstorlek (stl 6 för stl M). Det finns också ringsjal att använda om barnet vill upp och ner mycket och du mest vill bära medan du lagar mat tex. Men för att bära längre stunder är de ingen höjdare eftersom de bara ligger över en axel och alltså har sämre avlastning. 

    Kan rekommendera facebook-gruppen bärsjalar och bärdon. 


    Tack för svaret :)
  • Josefin.elisabet
    Kronärtskocka skrev 2022-05-28 21:34:59 följande:

    Satsa på en vävd sjal och en bra ergonomisk bärsele. ( Ex Ergobaby eller Tula.) En vävd sjal kan ta lite tid att vänja sig, men när både du och barnet vant er är det så mysigt och avlastande. Rekommenderar att köpa begagnat, då är sjalarna gosigare och mjukare och de behöver inte vara så dyra. Även bra selar finns begagnat. Då kan du prova dig fram vad som passar er. En kan också ha olika behov vid olika tillfällen. Både sjal och sele kan användas även på rygg. Smidigt när barnet blir äldre och du ex vill få händerna fria till hushållsarbete eller annat. 


    Och det viktigaste: välj sjal och sele som du tycker är fin så du vill använda dem. På FB kan du också hitta info om bärsjalsträffar. Då kan du hitta andra som bär som ofta låter dig prova selar och sjalar de har. 


    Lycka till! Så många mysiga stunder ni har framför er! 


    Tack för svar :)
  • VilkenLycka

    Jag har burit mina tre barn mycket i sjal av olika slag. Aldrig haft en sele. Men jag sydde mig en Mei Tai som är ett mellanting och mer lättanvänd än en vävd långsjal och bekvämare än en ringsjal. Går att använda länge (min man bar vår uttröttade femårige son på ryggen i den en gång).

Svar på tråden Tips på bra bärsjal för nybörjare?