• Anonym (Låt folk bestämma själva över sina barn)

Hur funkar det

Soc har ju någon märklig idé att man inte får ha någon annans barn boende hos sig, eller låta ens egna barn bo hos någon annan utan att dom soc får vara med och bestämma. Vilket är rätt knasigt i sig
    Men hur funkar det om man tar en minderårig från utlandet för att flytta in i ens hem och studera i Sverige måste denna myndighet veta om det också.

• Svar på tråden Hur funkar det
  • Anonym (Barnbrudar!)

De gör så bland annat för att förhindra barngiftermål och annan form av utnyttjande och vanvård av barn. Inte särskilt konstigt, tycker jag. 

Ring anonymt till soc och fråga. Kolla också med motsvarande myndighet i barnets hemland. 

• Anonym (Hem)

Vi har haft så och liknande vid flera tillfällen utan att soc varit inblandad det minsta. Däremot skola och folkbokföring. 

• Anonym (Soc.)

Hur kan detta vara knasigt? Det är väl självklart att kreti och pleti inte kan låta andras barn flytta in utan att man har koll på att det är normala människor.

Och samma sak gäller barn från andra länder givetvis. 

• Anonym (Soc.)

Och man får ha andras barn boende hos sig om det rör sig om en kortare period. Om vårdnadshavare ska jobba på annan ort en månad eller så, så behöver inte soc vara inblandad för att barnet istället bor hos mormor eller grannen. Men om det handlar om mer varaktiga perioder där den dagliga vården ges av någon annan låt oss säga typ en hel termin så behöver man godkännas, och bakgrundskontroll göras för att säkerställa barnens trygghet.

• Anonym (Låt folk bestämma själva över sina barn)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-05-27 09:02:50 följande:

Och man får ha andras barn boende hos sig om det rör sig om en kortare period. Om vårdnadshavare ska jobba på annan ort en månad eller så, så behöver inte soc vara inblandad för att barnet istället bor hos mormor eller grannen. Men om det handlar om mer varaktiga perioder där den dagliga vården ges av någon annan låt oss säga typ en hel termin så behöver man godkännas, och bakgrundskontroll göras för att säkerställa barnens trygghet.

Fast om jag låter en vän ha mitt barn ett år så kan jag faktiskt som vårdnadshavare själv avgöra om personen är lämplig eller ej. Barnen tillhör väl ändå föräldrarna och inte samhälle.
  • Anonym (Hem)
    Anonym (Låt folk bestämma själva över sina barn) skrev 2022-05-27 09:14:25 följande:
    Fast om jag låter en vän ha mitt barn ett år så kan jag faktiskt som vårdnadshavare själv avgöra om personen är lämplig eller ej. Barnen tillhör väl ändå föräldrarna och inte samhälle.
    Barn är ingen egendom  

En väldigt viktig roll för myndigheterna är att se till att barn inte far illa.
  • Anonym (ää)
    Anonym (Låt folk bestämma själva över sina barn) skrev 2022-05-27 09:14:25 följande:
    Men tänk om du inte har ett gott omdöme? Alla föräldrar har ju inte det, även om man tror det själv. Eller din vän verkar bra men får en knäpp och börjar droga, och ditt barn som ska bo där, far illa? 

Så nja, skulle jag säga på din sista fråga. Barn "tillhör" inte föräldrar på det sättet du menar, och "tillhör" inte samhället heller, men det handlar om att se till att barn har det så bra som möjligt. Det är förstås oerhört svårt för myndigheter att vara 100 (det ser vi ju av olika nyhetsartiklar), och det senaste nu var väl den där 7-barnsfamiljen som hade gått under jorden och barnen inte gått i skola. Den typen av föräldrar anser förstås att de gör det bästa för sitt barn men samhället håller inte med. 
  • Anonym (Soc.)
    Nej barnen tillhör inte dig utan har egna rättigheter.
  • Anonym (B)

Det handlar inte om omdöme utan att minderåriga barn behöver någon som är ansvariga juridiskt. Andra än vårdnadshavare får t ex ingen information från skola och kan heller inte ta kontakt med sjukvård. 

• Anonym (Barnbrudar!)

Du, ja.

Det kan också vara så att barnet flyttar till det andra hushållet för att gifta sig med en vuxen där. Eller så lämnar en missbrukare iväg sitt barn till en annan missbrukare. 

Man äger inte sina barn. De är sina egna. 

Svar på tråden Hur funkar det