• Anonym (Meja)

    Psykologisk term?

    Jag söker en term för våldet nedan:

    Jag är precis sett dokumentären om barnen som levde inlåsta i Nederländerna. De visar snuttar av filmer som pappan spelat in hemma med barnen. På en av filmerna är han fysiskt våldsam mot en av barnen. Det börjar med att alla barnen sitterr på golvet förutom den yngsta som sitter på en stol. Han säger till ett av barnen att sitta bredvid henne på stolen. De sitter kvar eftersom det inte finns plats bredvid henne p? stolen. Då ska han visa dem hur man gör. Han sätter sig på knä framför henne och bugar och säger nåt i stil med kära *barnets namn* upprepande. Plötsligt far han upp och knuffar undan henne från stolen och sätter sig där. Barnet skriker av smärta. I nästa stund lyfter han upp hennne i knäna...

    Jag har märkt att en del våldsamma händelser utspelar sig på exakt samma sätt med att spelas snäll för att i nästa sekund vara våldsam och sen vad det nu kallas.

    Vad kallas de här tre, vet inte vad jag ska kalla det, faserna? Vad är det psykologiska syftet? 

  • Svar på tråden Psykologisk term?
  • Anonym (Psycho)
    Anonym (Meja) skrev 2022-05-26 20:34:47 följande:

    Upp

    Ingen som vet? 


    Bad cop - good cop kombinerat med schizofreni (pga att det är en och samma person som antar båda rollerna)?

    Skämt åsido; jag tror inte att det finns någon specifik psykologisk term för just de tre "faser" du beskriver, däremot finns det ju så klart olika diagnoser som personer som beter sig på det här sättet kan ha, men det är ju en annan sak.
Svar på tråden Psykologisk term?