• Anonym (Adda)

Skriva brev till CSN om särskilda / personliga skäl för ej klarade poäng

Hej! 
    Är det någon som har skrivit brev till CSN och förklarat varför man inte klarat poängen när man vill söka studiemedel igen? 

Jag har lite svårt att förstå hur man ens ska börja skriva, hur jag ska förklara mina anledningar osv. Och det är svårt att hitta exempel online :( 

Är det någon som skrivit ett sånt brev och fått godkänt, och vill ni dela med er av hur ni gjorde? 

• Svar på tråden Skriva brev till CSN om särskilda / personliga skäl för ej klarade poäng
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Adda) skrev 2022-05-26 11:17:49 följande:
    Skriva brev till CSN om särskilda / personliga skäl för ej klarade poäng

Hej! 
    Är det någon som har skrivit brev till CSN och förklarat varför man inte klarat poängen när man vill söka studiemedel igen? 

Jag har lite svårt att förstå hur man ens ska börja skriva, hur jag ska förklara mina anledningar osv. Och det är svårt att hitta exempel online :( 

Är det någon som skrivit ett sånt brev och fått godkänt, och vill ni dela med er av hur ni gjorde? 

Hänvisade till läkarintyg. 
  • Anonym (Stina)

Det viktigaste är läkarintyget. Ditt brev är bara ett komplement, Håll det kort, en halv A4 högst. Det ser snyggare ut om det inte är en massa stavfel så läs igenom och dubbelkolla. 

Jag skrev att jag var bipolär och odiagnostiserad vid tillfället. Jag hamnade i en hypomani och tog på mig allt för många kurser och det gick bra i början sen bara föll allt när jag blev deprimerad. Jag försökte klara kurserna ändå men det gick inte. Jag fick fel diagnos av läkaren (depression) och därför tog det lång tid att få rätt behandling. Eftersom jag hade dålig sjukdomsinsikt kontaktade jag inte CSN i tid. 

Jag la också till att jag mådde bättre nu och hade lärt känna mig själv och mina svårigheter bättre. Att jag visste mina begränsningar och att kurserna var viktiga för mig för att kunna gå vidare i utbildningen, pga min sjukdom hade jag inte möjlighet att jobba samtidigt som jag tentade av kurserna och då behövdes studiemedel. (Något som också stod i läkarintyget) 

Mitt brev var inte längre än så men såklart lite bättre formulerat. 

• Anonym (Stina)

Ett tips är att inte gå in för mycket på detaljer, de vill inte veta din livshistoria. Det är bättre att hålla det kort och koncist. Jag skrev t.ex bara att jag var bipolär inte detaljerat hur jag hade mått under mina episoder.

• Anonym (A)
    Anonym (Stina) skrev 2022-05-26 12:05:39 följande:
    Ett tips är att inte gå in för mycket på detaljer, de vill inte veta din livshistoria. Det är bättre att hålla det kort och koncist. Jag skrev t.ex bara att jag var bipolär inte detaljerat hur jag hade mått under mina episoder.
    Håller med
  • Anonym (K)

Jag har nyligen ansökt om att få del av lånet avskrivet, väntar på besked. Däremot tog jag igen poäng genom komvux sen kunde jag få för högskola igen. 

• Anonym (Fd student)

Jag hade inget läkarintyg men förlorade 3 närstående på 1,5 månader före jul första året. Jag tog inte tillräckligt med poäng efter det. Valde att söka nytt lärosäte hösten efteråt och starta om på ny kula. Jag förklarade vad som hänt och hur det påverkade studierna samt att jag ändå önskade fortsätta studera utbildningen jag ursprungligen sökt men på annan geografisk plats för att få en nystart. Det blev beviljat och resulterade i examen till slut. 

• Anonym (ABC)

Jag var så deprimerad vid tillfället att jag inte riktigt kommer ihåg vad jag skrev. Men skickade ett mail där jag kort beskrev och min mamma hade varit närvarande nog att förstå att jag själv var för frånvarande för att fatta att sjukanmälan var bra så hon hade några månader tidigare hjälpt mig med sjukanmälan när jag var inlagd på sjukhuset så kunde hänvisa till den. 

Min erfarenhet från mina kontakter med csn gällande undantag pga sjukdom är i alla fall väldigt bra. Missade att ansöka om studiemedel en termin också (när jag studerade och tog alla poäng), också på grund av depression men helt utan någon läkarkontakt och intyg, och då kunde jag få en stor del (dock inte allt) retroaktivt. 

Svar på tråden Skriva brev till CSN om särskilda / personliga skäl för ej klarade poäng