• Anonym (MaryLou)

Fråga om läkarjournal

Hur lång tid efter en vårdkontakt har man möjlighet att be om att det görs ett tillägg om avvikande mening i ens journal? Det vill säga att det görs en anteckning om att patienten anser uppgifter i journalen vara missvisande. Någon som VET?

• Svar på tråden Fråga om läkarjournal
  • Anonym (C)

När som helst kan vi göra ändringar/tillägg. 

• Anonym (MaryLou)
    student2013 skrev 2022-05-24 20:01:58 följande:

Kontakta läkaren om det. 

Eh, du tror inte det finns anledningar till att jag ställer frågan till någon annan än läkaren?
    Anonym (C) skrev 2022-05-24 20:59:45 följande:

Ok, tack för svar! Ni kan alltså göra ändringar/tillägg när som helst utan någon bortre tidsgräns?

I mitt fall hävdar läkaren att det inte går att göra för att det passerat för lång tid (två år) och journalen är arkivsignerad. tycker det låter konstigt. Särskilt som det är en uppgift som jag tycker är viktig och som kan ha betydelse för min framtida vård.
  • Anonym (C)
    Anonym (MaryLou) skrev 2022-05-24 21:59:18 följande:
    Eh, du tror inte det finns anledningar till att jag ställer frågan till någon annan än läkaren?
    Anonym (C) skrev 2022-05-24 20:59:45 följande:

Ok, tack för svar! Ni kan alltså göra ändringar/tillägg när som helst utan någon bortre tidsgräns?

I mitt fall hävdar läkaren att det inte går att göra för att det passerat för lång tid (två år) och journalen är arkivsignerad. tycker det låter konstigt. Särskilt som det är en uppgift som jag tycker är viktig och som kan ha betydelse för min framtida vård.
    Nej det stämmer inte. Kan ju vara så att man inte läst sin journal på 2 år liksom och upptäckte felet då. 
  • Anonym (MaryLou)
    Anonym (C) skrev 2022-05-24 22:14:27 följande:
    Nej det stämmer inte. Kan ju vara så att man inte läst sin journal på 2 år liksom och upptäckte felet då. 
    Nej, jag tyckte som sagt det lät väldigt konstigt och nu fick jag det bekräftat.
  • Anonym (-)

Jag har jobbat som läkare sedan 2008 och aldrig hört talas om någon "arkivsignering".
    Oavsett om gamla anteckningar skulle vara låsta på något sätt i det journalsystem som din läkare använder så kan man ju göra en ny anteckning där man rättar till den tidigare uppgiften/skriver vad du anser om saken.

• Phalaenopsis

"Arkivsignering", är inte det när läkaren inte signerat anteckningen i god ordning, men efter en längre tid så låses den för ändringar i alla fall? Oavsett så kan man fortfarande göra tillägg med patientens rättningar.

Tyvärr har fel en tendens att upprepas i många led i vården. Jag tyckte en gång en diagnos verkade konstig, och efter en del detektivarbete i journalen så visade det sig att den aldrig satts. Någon som i efterhand råkat skriva in en vanlig samsjuklighet, som sedan förts vidare i många år. Så jag skrev en tydlig anteckning om vad patienten hade och INTE hade. Nästa gång jag träffade patienten hade föregående läkare trots det skrivit in den felaktiga diagnosen under "bakgrund". Ibland alltså ...

• Anonym (MaryLou)
    Phalaenopsis skrev 2022-05-25 15:12:23 följande:

"Arkivsignering", är inte det när läkaren inte signerat anteckningen i god ordning, men efter en längre tid så låses den för ändringar i alla fall? Oavsett så kan man fortfarande göra tillägg med patientens rättningar.

Tyvärr har fel en tendens att upprepas i många led i vården. Jag tyckte en gång en diagnos verkade konstig, och efter en del detektivarbete i journalen så visade det sig att den aldrig satts. Någon som i efterhand råkat skriva in en vanlig samsjuklighet, som sedan förts vidare i många år. Så jag skrev en tydlig anteckning om vad patienten hade och INTE hade. Nästa gång jag träffade patienten hade föregående läkare trots det skrivit in den felaktiga diagnosen under "bakgrund". Ibland alltså ...

Det var läkaren själv som betonade att journalen minsann var arkivsignerad så låter lite märkligt att hen skulle vilja lyfta fram sin egen miss i så fall.

Fick intryck att denna arkivsignering gjorde det extra svårt att göra tillägg i journalen men ni är j6 flera som säger något annat här.
Svar på tråden Fråga om läkarjournal