Plantmilk skrev 2022-05-23 10:34:44 följande:
Hur och vart sover er bebis på natten?
Hur/vart sover er bebis på nätterna?
Jag har en liten knodd på två månader och även om jag och min pojkvän har hittat en rutin för vår dotter när det kommer till hennes sömn och vad vi tycker är säkrast så upplever jag att det här med små barn och deras sömn är en enda stor djungel med många varningsflaggor om vad som är och inte är säkert.
Så min fråga till er där ute med barn är hur sov era barn under deras första månader?
Sov ni med bebisen i sängen med er, babynest, hade barnet pyjamas, låg i Sovpåse, swaddle, på rygg, sida eller mage?, sov barnet i sin spjälsäng?
Vad tyckte ni vad tryggt och säkert? Berätta gärna
Nu har det gått rätt många år, men mina barn har sovit i min säng på min arm under hela första året typ. Ibland kortare stunder i egen säng i vårt rum. BabyNest fanns inte på den tiden såsom nu, eller det fanns väl kanske, men var ej lika känt. Men mina bebisar ville ligga nära och mysa, så vet inte om de hade accepterat ett Nest heller. År två sov de delar av natten i egen säng i vårt rum, år tre och framåt i egen säng i eget rum, delar av natten..
Jag fick många varningar från olika håll, dels om plötslig spädbarnsdöd, det tog jag ju på allvar, för det är ju allvarliga saker. Men jag tänkte ändå att en bebis som ligger på min arm och sover så kommer jag att känna och buffa och kanske att det tom minskar risken? De vaknade och ammade stup i kvarten, och då var det också smidigt att bara hala fram bröstet och halvsomna medan de åt.
Sen var det många som menade att lärde man inte barnen redan som bebisar att sova själva så skulle de aldrig sova själva, helt överdrivet såklart. De fick komma sova hos mig hela första året och därefter komma till oss så ofta och mycket de ville, båda kom glesare och glesare för att till slut upphöra helt att komma till oss från ca 8-10 års ålder, minns inte riktigt.
Visst var det trångt och jobbigt ibland, men numera kan jag sakna den där lilla sovvarma korviga kroppen tätt intill... särskilt nu när tonåringarna knappt vill ha en kram ens en gång. Jag är glad att de fick all trygghet och närhet när de ville ha och behövde den.