• Anonym (Undrande)

Uppehållstillstånd, migrationsverk och tullen.

Visste inte riktigt om det var rätt underforum att lägga frågan men här kommer den.

En person från mitt förflutna hade permanent uppehållstillstånd i Sverige men lämnade landet för 5 år sedan.

Enligt migrationsverket dras uppehållstillståndet in om man är borta från Sverige i 1 år (alt 2 år om man ansökt om det). 

Vet någon om det dras in automatiskt och hur märker de i tullen om det pemanenta tillståndet inte gäller längre?
    Och om man kommer in på turistvisum, kollar de verkligen att alla krav uppfylls (typ att man har 450 kr om dagen att leva för etc etc)

Anledningen till att jag frågar är att jag  inte är speciellt konfortabel med att den personen återvänder till Sverige utan att jag vet om det.

• Svar på tråden Uppehållstillstånd, migrationsverk och tullen.
  • Anonym (X)
    Anonym (Undrande) skrev 2022-05-22 20:16:49 följande:
    Uppehållstillstånd, migrationsverk och tullen.

Visste inte riktigt om det var rätt underforum att lägga frågan men här kommer den.

En person från mitt förflutna hade permanent uppehållstillstånd i Sverige men lämnade landet för 5 år sedan.

Enligt migrationsverket dras uppehållstillståndet in om man är borta från Sverige i 1 år (alt 2 år om man ansökt om det). 

Vet någon om det dras in automatiskt och hur märker de i tullen om det pemanenta tillståndet inte gäller längre?
    Och om man kommer in på turistvisum, kollar de verkligen att alla krav uppfylls (typ att man har 450 kr om dagen att leva för etc etc)

Anledningen till att jag frågar är att jag  inte är speciellt konfortabel med att den personen återvänder till Sverige utan att jag vet om det.

Huruvida du känner dig komfortabel eller inte, spelar ingen roll. Om personen kommer in så kontaktas inte du. Är personen en EU medborgare?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (X) skrev 2022-05-22 20:21:52 följande:
    Huruvida du känner dig komfortabel eller inte, spelar ingen roll. Om personen kommer in så kontaktas inte du. Är personen en EU medborgare?
    Jag förstår ju att jag inte blir kontaktad, så det är det inget konstigt med.
    Min frågeställning kanske var lite luddig.

Det är mer det att jag tror att personen planerar att komma hit och jag är ganska säker på att hen tror att hens tillstånd fortfarande gäller.

Och det är utanför EU
  • Aliona

Har personen inte anmält sig utflyttad från Sverige (till Skatteverket eller Migrationsverket) så tvivlar jag på att hens PUT blivit indraget. 

Sen är det inte tullen som kollar pass och visum, utan gränspolisen, men de kan kontrollera ett uppehållstillstånds giltighet. Passkontrollen görs i första Schengenland, så om personen flyger till Sverige via Tyskland så är det tyska polisen som kollar om hen har giltigt visum. Det ska ytterst mycket till för att polisen ska ifrågasätta grunderna för visumet, tex om man har tillräkligt med pengar. 

Vill du kan du ju meddela Migrationsverket om att personen inte är bosatt i Sverige längre. 

• Anonym (A)

Det dras inte tillbaka automatiskt, Migrationsverket har troligen ingen vetskap om att personen är utflyttad om det inte är anmält till folkbokföringen. Ring och lämna anonymt tips till Skatteverket och Migrationsverket om att personen bott utomlands de senaste 5 åren.

Svar på tråden Uppehållstillstånd, migrationsverk och tullen.