• søtnos

Få mitt barn att sova

Hej!
    Har en dotter på snart 3 månader, mitt första barn. Jag undrar helt enkelt om jag gör nåt fel... Har hört och läst att spädbarn sover (eller bör sova?) uppemot 18 timmar per dygn. Min dotter har sen hon kom sovit mellan 10 och 14 timmar, ibland ännu mindre. Det är inte så att hon somnar av sig själv nånstans utan jag måste hjälpa henne i sömn. Vi går o lägger oss vid 22 på kvällen, då somnar hon vid tutten och sover där jämte mig hela natten med ett par uppvak för att äta lite. Går upp vid 7-8 som oftast. Efter ett par timmar verkar hon vara trött så då går vi en promenad och hon sover en 20-30 minuter. Innan sov hon vidare ett par timmar efter vi kom hem, oberoende av hur långt vi hade gått. Sen dröjer det många timmar innan hon blir trött igen och då lyfter jag henne i bärselen så hon sover där en timma eller två. Med protest givetvis... Sen kommer kvällen och hon verkar inte trött alls, vill bara vara med o hänga o leka o mysa, sen vänder det på 1 minut där hon gallskriker, då vaggar jag henne i sömn på nån minut eller setter henne i selen och vandrar runt lite tills hon somnar. Kan tillägga att hon haft kolik vilket vi gick till akupunktur mot, och det hjälpte. Men vad gör jag för fel, ska jag natta henne när hon inte ser trött ut??? Jag har försökt lägga henne i nestet och hjälper henne ha nappen i munnen och hon snuttar hejvilt på den och ålar och krånglar sig i en halvtimme sen ger jag upp och hon totalskriker igen. Har ångest över att jag inte lärt känna min dotter än och att jag nattar henne i bärselen på kvällen, men går jag för tidigt o lägger mig med henne kan hon ligga o snutta på bröstet i två timmar innan hon somnar och det känns bara jobbigt. Vet inte helt vad jag vill med detta inlägget men jag undrar om någon annan haft "problem" som jag, med et barn som är svårt att söva...? (Vill också säga att jag kan absolut inte gå upp från sängen om hon somnat jämte, då vaknar hon på sekundet. Samma med selen, jag kan inte plocka ut henne då hon vaknar av att jag rör henne) 
    Är det helt enkelt dags för rutiner eller ska det vara så här? Någon som har tips för en roligare och smidigare vardag?
  • Svar på tråden Få mitt barn att sova
  • AMCG

Våra barn var omöjligt att få att sova bortsett i sängen med mörkläggningsgardin. De sov inte vagn eller i bilen. Fick råd från olika håll att barn minsann som överallt och att det bara handlade om att öva. Då undrade vi i hur många år man måste öva när barnen efter 3 år fortfarande inte sover i varken vagn eller bilen? 

Yngsta vägrade dessutom att sova själv. 

Man får hitta det som fungerar för just det barnet. Sen ändras rutinerna och barnet så man måste lära om hela tiden och testa sig fram. 

• AMCG

Våra barn sov från födseln 12-14 h per dygn. Från 3 månader sov de enbart 2 gånger på dagen och 18-06. Endel barn är mer vakna än andra. Vi fick kommentarer om hur vakna våra barn var och om de aldrig sov. 

• lövet2

För en baby på 3 månader är det normalt att sova mellan 9 och 18 timmar/dygn. Allt däremellan är fullt normalt, och det finns också barn som sover lite mindre eller lite mer - vilket kanske är ovanligt men inte fel bara för det. Nyfödda barn är helt olika varandra med helt olika behov av mat och sömn, och det tar flera år innan det jämnar ut sig, så alla har ungefär samma behov.

En frisk baby i den åldern somnar när den behöver det. Den sover kanske konstiga tider i dina ögon, men det är bara för att spädbarn inte har lärt sig klockan än. De sover när de behöver och inte för att klockan är si eller så mycket. När månaderna går, så anpassar sig babyn efter era tider, men än så länge följer den tiderna den höll under graviditeten; pigg på kvällen och trött på morgonen.

Mitt råd är att du slutar att försöka söva babyn. Inrikta dig på att hålla henne nöjd, mätt och glad, så kommer hon att somna och sova de tider hon mår bra av.

• søtnos

Tack för ditt råd - men jag måste också fråga, när hon varit mett, nöjd och underhållen en hel dag, men ändå börjar gallskrika utav intet när hon ligger antigen i soffan bredvid mig eller i sitt gym, är det inte något jag gjort fel då? Skulle inte jag försökt söva henne innan hon började skrika? :/

• lövet2
    søtnos skrev 2022-05-15 22:20:07 följande:
    Tack för ditt råd - men jag måste också fråga, när hon varit mett, nöjd och underhållen en hel dag, men ändå börjar gallskrika utav intet när hon ligger antigen i soffan bredvid mig eller i sitt gym, är det inte något jag gjort fel då? Skulle inte jag försökt söva henne innan hon började skrika? :/
    Om hon gallskriker, så är det något hon behöver. Jag brukar checka av med mat i första hand. Sedan kollar jag blöjan lite snabbt och annars så bär jag en stund. Det hon slutar skrika av är rätt. Kanske det just den gången är sömn som behövs, men i så fall somnar hon när hon äter eller när hon blir buren.
  • Jemp

Låter fullt normalt. Era rutiner eller icke-rutiner nu säger ingenting om hur det kommer se ut om ett par månader. Stressa inte utan gör det som funkar för er.

• Räkan77

Känn inte ångest för att du inte lärt känna dit barn än. Tycker det låter som att du har lärt känna ditt barn och att bebisen är nöjd med livet. Som förälder är det svårt, kanske tom omöjligt, att alltid veta vad som blir bäst för barnet i alla situationer. Så är det under hela barnets uppväxt, det finns inget facit.

Genom att vara lyhörd och reflektera över sitt egna beteende kommer man långt, och det låter som att du gör just detta. 

• Maymom

Håller med andra här. Oroa dig inte. Låter inte som du gör nåt fel.
    Jag blev själv lite förvånad över att barnet inte sov mer när det var litet, man har ju alltid hört att barn äter, bajsar, sover på repeat.
    Mitt barn gjorde som du säger att ditt gör, åt i typ två timmar på kvällen och somnade vid typ 22 och sov sen till ca8.30 utan uppvak. Sen sov han två ggr på dagen.  Mellan 5-8 månader sov han sen sämre. Sen bra nån månad, oroligt vid 10 mån och från året sen har han sovit hela natten igen med undantag för nån vecka här och där.
    Några av mina vänners barn vaknade och åt varannan timme hela natten. En vän sa att hennes barn fortfarande inte sover hela natten, 4 år. vad vill jag säga med detta, jo det är olika, alla är olika och allt kan vara rätt. 

innan 4-5 månaders ålder tyckte jag det funkade bra att tolka barnet med hjälp av baby-språket. Googla Oprah baby language.

• søtnos

Tack alla för era svar. Jag känner mig inte lika hopplös och talentlös i alla fall. Trodde aldrig det skulle vara så här svårt att få sitt första barn. I dag gick vi upp som vanligt klockan 8 och jag gjorde som någon här skrev, höll henne mätt och nöjd genom dagen, utan att försöka söva henne. Nu har vi varit vaken i femton timmar och av dom femton har hon vilat 1t och 20min. Nu = övertrött bebis som inte ens ville somna vid bröstet som hon brukar. Det är inte lett att förstå sig på dessa små varelser. 

Svar på tråden Få mitt barn att sova