Få mitt barn att sova
Hej!Har en dotter på snart 3 månader, mitt första barn. Jag undrar helt enkelt om jag gör nåt fel... Har hört och läst att spädbarn sover (eller bör sova?) uppemot 18 timmar per dygn. Min dotter har sen hon kom sovit mellan 10 och 14 timmar, ibland ännu mindre. Det är inte så att hon somnar av sig själv nånstans utan jag måste hjälpa henne i sömn. Vi går o lägger oss vid 22 på kvällen, då somnar hon vid tutten och sover där jämte mig hela natten med ett par uppvak för att äta lite. Går upp vid 7-8 som oftast. Efter ett par timmar verkar hon vara trött så då går vi en promenad och hon sover en 20-30 minuter. Innan sov hon vidare ett par timmar efter vi kom hem, oberoende av hur långt vi hade gått. Sen dröjer det många timmar innan hon blir trött igen och då lyfter jag henne i bärselen så hon sover där en timma eller två. Med protest givetvis... Sen kommer kvällen och hon verkar inte trött alls, vill bara vara med o hänga o leka o mysa, sen vänder det på 1 minut där hon gallskriker, då vaggar jag henne i sömn på nån minut eller setter henne i selen och vandrar runt lite tills hon somnar. Kan tillägga att hon haft kolik vilket vi gick till akupunktur mot, och det hjälpte. Men vad gör jag för fel, ska jag natta henne när hon inte ser trött ut??? Jag har försökt lägga henne i nestet och hjälper henne ha nappen i munnen och hon snuttar hejvilt på den och ålar och krånglar sig i en halvtimme sen ger jag upp och hon totalskriker igen. Har ångest över att jag inte lärt känna min dotter än och att jag nattar henne i bärselen på kvällen, men går jag för tidigt o lägger mig med henne kan hon ligga o snutta på bröstet i två timmar innan hon somnar och det känns bara jobbigt. Vet inte helt vad jag vill med detta inlägget men jag undrar om någon annan haft "problem" som jag, med et barn som är svårt att söva...? (Vill också säga att jag kan absolut inte gå upp från sängen om hon somnat jämte, då vaknar hon på sekundet. Samma med selen, jag kan inte plocka ut henne då hon vaknar av att jag rör henne)
Är det helt enkelt dags för rutiner eller ska det vara så här? Någon som har tips för en roligare och smidigare vardag?