• Anonym (vad händer nu?)

Glömde bort elräkningen - elbolaget kontaktade socialtjänsten. Vad händer nu?

Jag missade att betala elräkningen förra månaden och fick ett inkassokrav i torsdags. När jag går tillbaka och tittar, så ser jag att jag har betalat elnätsavgiften men att jag inte har betalat elhandelsavgiften förra månaden, vilket jag trodde att jag hade gjort. Givetvis betalade jag elnätsavgiften direkt när inkassokravet kom, men med inkassokravet fanns det ett bifogat delgivningskvitto, vilket skulle fyllas i och postas. Jag är osäker på om delgivningskvittot kommer att hinna fram i tid, eftersom postgången ju är som den är och det var inte många dagar jag hade på mig. Om det inte hinner fram i tid, så kommer de att kontakta en delgivningsman, för vilken jag ska stå för kostnaderna.

I det bifogade brevet står det också att de har meddelat socialtjänsten i min kommun, på grund av att jag riskerar att få elen avstängd.

Allt det här känns fruktansvärt olustigt, framför allt eftersom jag inte brukar missa räkningar och inte vet riktigt vad jag ska vänta mig.

- Om delgivningskvittot inte har hunnit fram i tid, trots att jag har postat det direkt, måste jag trots det stå för kostnaderna för delgivningsmannen?

- Vad innebär det att elbolaget har meddelat socialtjänsten? Kommer jag att behöva besöka dem eller kommer de att ringa mig eller skriver de brev?

Jag är inte särskilt orolig för just socialtjänsten, eftersom jag och min familj lever ett ordnat liv, men jag vill ändå gärna veta vad jag kan vänta mig: om jag måste ta ledigt från jobbet för att gå på något möte eller vad som annars händer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-05-14 16:22
    *"Givetvis betalade jag elhandelsavgiften direkt", skulle det stå i inlägget, inte elnätsavgiften.
  • Svar på tråden Glömde bort elräkningen - elbolaget kontaktade socialtjänsten. Vad händer nu?
  • Beccus

Det har hänt att jag missat elräkningen också. Har betalt in så fort påminnelsen kommit och inget mer har hänt. Det krävs mer än en missad räkning för att elen ska stängas av. Jag har inte varit på nåt socmöte pga en missad räkning heller så tror du kan vara lugn. 

• Anonym (jur)

Ingenting händer om du betalat in, du kan åka på påminnelseavgift på nästa faktura.
    Delgivning behöver man inte svara på.

Är själv företagare, många svarar inte på delgivning, innan hade KF delgivning, många kunder svara bara att fakturan var betald i sin helhet, KF fick backa direkt med att dom har bestridit fakturan med dessa ord. sedan tingsrätt, där svara dom inte heller på delgivning, tog 1 år och just innan första mötet med tingsrätten som dom betalade in, räntan är små pengar, påminnelse, ikasso även det små pengar.

Dessa fick inte ens en anmärkning, tingsrätten kan inte ta upp ett fall där dom betalt.
    Nu har man förenklad delgivning, dvs det räcker att dom bara skickat ut den, sedan tar det 3 veckor innan den verkställs, betalar man in före så händer ingenting mer än just påminnelse, faktura avgift, ev inkasso, det är allt.
    Delgivning behöver man inte svara på då det är ett erkännande, bättre o inte svara.

• Anonym (?)

Det låter inte rätt, du borde först fått påminnelse innan inkasso. Har du missat påminnelser också? 

Missade själv elräkningen en gång i samband med en flytt för länge sen men det hände ingenting. Det kom en påminnelse ingen inkasso och absolut inget mer hände. Har tre barn.

• Anonym (123)
    Anonym (?) skrev 2022-05-14 16:50:59 följande:

Det låter inte rätt, du borde först fått påminnelse innan inkasso. Har du missat påminnelser också? 

Missade själv elräkningen en gång i samband med en flytt för länge sen men det hände ingenting. Det kom en påminnelse ingen inkasso och absolut inget mer hände. Har tre barn.

Man måste inte skicka påminnelse innan man skickar till inkasso. 
  • Anonym (Jur?)
    Anonym (jur) skrev 2022-05-14 16:30:31 följande:

Delgivning behöver man inte svara på då det är ett erkännande, bättre o inte svara.

Att bekräfta en delgivning är INTE ett erkännande, utan säger bara att du har tagit emot en handling.
  • Anonym (Bertil)

Det hela låter märkligt. Vad har du för elbolag som hotar att stänga av elen pga en enda försenad räkning? Dessutom bara ett par veckor sen väl? 

Jag hade bytt elleverantör. 

• Anonym (jur)
    Anonym (Jur?) skrev 2022-05-14 17:19:49 följande:
    Att bekräfta en delgivning är INTE ett erkännande, utan säger bara att du har tagit emot en handling.
    Men exakt, har man mottagit och skicka in delgivning så kan ex KF starta en utredning på engång, svara man inte så måste KF skicka ut en delgivningsman, mannen måste leverera brevet i handen till personen som ska bli delgiven.

Jag råka ut för detta, jag ringde delgivnings mannen efter 3 månader, fråga varför det tar så lång tid, svaret var chockande, han berätta att jag har hela länet som arbetsområde, du kommer vara glad om jag hinner göra det i år.

Samma var det med tingsrätten, delgivningsman igen, samma långa tid, jag prata med domaren varför kan inte systemet fungera? svaret han gav: du skulle skickat hit ansökan direkt så hade du sluppit KF, och kortat ner allt med 4 månader av totalen på 1 år drygt.
    Nu har man startat med förenklad delgivning bara sista åren, mitt fall var 2018 då fanns ännu vanlig delgivning.

Men kort, personer som inte var delgivna kunde inte dömas, alla har rätt att få ta del av handlingar var domarens raka svar.
    Varav en delgivning är ett erkännande att man fått handlingarna.
    Nu med förenklad delgivning så har man ca 2 veckor från att man skickat handlingarna ang delgivning, samt dag för postgång, ev förlängning över storhelger som Jul, påsk, midsommar.
  • EnAnonumius
    Anonym (jur) skrev 2022-05-14 16:30:31 följande:

Ingenting händer om du betalat in, du kan åka på påminnelseavgift på nästa faktura.
    Delgivning behöver man inte svara på.

Är själv företagare, många svarar inte på delgivning, innan hade KF delgivning, många kunder svara bara att fakturan var betald i sin helhet, KF fick backa direkt med att dom har bestridit fakturan med dessa ord. sedan tingsrätt, där svara dom inte heller på delgivning, tog 1 år och just innan första mötet med tingsrätten som dom betalade in, räntan är små pengar, påminnelse, ikasso även det små pengar.

Dessa fick inte ens en anmärkning, tingsrätten kan inte ta upp ett fall där dom betalt.
    Nu har man förenklad delgivning, dvs det räcker att dom bara skickat ut den, sedan tar det 3 veckor innan den verkställs, betalar man in före så händer ingenting mer än just påminnelse, faktura avgift, ev inkasso, det är allt.

Delgivning är inte alls ett erkännande. Man kan ju undra vad du har fått det ifrån.

Delgivning är ett dokumenterat bevis på att du har tagit emot viktig dokumentation.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (J)
    Anonym (vad händer nu?) skrev 2022-05-14 16:20:37 följande:
    Glömde bort elräkningen - elbolaget kontaktade socialtjänsten. Vad händer nu?

Jag missade att betala elräkningen förra månaden och fick ett inkassokrav i torsdags. När jag går tillbaka och tittar, så ser jag att jag har betalat elnätsavgiften men att jag inte har betalat elhandelsavgiften förra månaden, vilket jag trodde att jag hade gjort. Givetvis betalade jag elnätsavgiften direkt när inkassokravet kom, men med inkassokravet fanns det ett bifogat delgivningskvitto, vilket skulle fyllas i och postas. Jag är osäker på om delgivningskvittot kommer att hinna fram i tid, eftersom postgången ju är som den är och det var inte många dagar jag hade på mig. Om det inte hinner fram i tid, så kommer de att kontakta en delgivningsman, för vilken jag ska stå för kostnaderna.

I det bifogade brevet står det också att de har meddelat socialtjänsten i min kommun, på grund av att jag riskerar att få elen avstängd.

Allt det här känns fruktansvärt olustigt, framför allt eftersom jag inte brukar missa räkningar och inte vet riktigt vad jag ska vänta mig.

- Om delgivningskvittot inte har hunnit fram i tid, trots att jag har postat det direkt, måste jag trots det stå för kostnaderna för delgivningsmannen?

- Vad innebär det att elbolaget har meddelat socialtjänsten? Kommer jag att behöva besöka dem eller kommer de att ringa mig eller skriver de brev?

Jag är inte särskilt orolig för just socialtjänsten, eftersom jag och min familj lever ett ordnat liv, men jag vill ändå gärna veta vad jag kan vänta mig: om jag måste ta ledigt från jobbet för att gå på något möte eller vad som annars händer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-05-14 16:22
    *"Givetvis betalade jag elhandelsavgiften direkt", skulle det stå i inlägget, inte elnätsavgiften.
    Hej
    Jag har jobbat många år inom socialtjänsten på just avdelningen som tar emot dessa underrättelser.
    Förfarandet som du beskriver är standard och har du betalat behöver du inte oroa dig.
    Många missar sin elräkning.

Elbolagen har skyldighet att skicka underrättelse till socialtjänsten och bolagen använder sig av olika delgivningsförfaranden.
    Socialtjänsten brukar skicka brev om att de tagit emot underrättelse och informera att ni kan kontakta dem om ni behöver stöd/rådgivning.
    Nu är det ju inte aktuellt så ni behöver inte göra något 
    Ett ev erbjudande om besök är frivilligt om det inte gäller en orosanmälan såklart.

Mitt råd är att kontakta elbolaget och dubbelkolla att betalningen kommit fram.
  • EnAnonumius
    Anonym (?) skrev 2022-05-14 16:50:59 följande:

Nej..

Det är ganska vanligt att många företag/bolag skickar till inkasso direkt idag utan att skicka påminnelse.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Glömde bort elräkningen - elbolaget kontaktade socialtjänsten. Vad händer nu?