• Batica

"Fel" kön på ultraljud

Nej, bebisen har inte fel kön. 

Det spelar absolut ingen roll om det kommer en flicka eller pojke.

I alla fall, 

hur vanligt är det att en erfaren gynekolog ser fel kön på ultraljud i vecka 22+?

Jag och min sambo var på strukturellt ultraljud i vecka 22+ någon dag. Då hade vi tidigare varit på KUB i vecka 13+. När gynekologen såg över ben och rumpa såg jag direkt att det var en tjej som vi väntade, fanns inte något som visade på snopp/pung och bebisen låg perfekt för att man skulle kunna se. Hon frågar snällt om vi vill veta kön och stöddig som jag var frågade jag sambon om han också vill veta kön (jag var ju helsäker jag också).

Vi skulle inte ta reda på, men väl där ville sambon också veta. 

Hon bekräftade att vi skulle få en flicka och tittade ganska noga och visade vad som var vad. 

I vecka 29+ hade jag haft en massa sammandragningar och vissa blödningar. Så jag fick komma in på kontroll av tappen. Tappen såg bra ut och gynekologen, samma som förra gången, sa att jag har moderkakan i bakvägg. Jaha sa jag, kom faktiskt inte alls ihåg hur det var. 

Väl vid datorn läste hon att moderkakan borde vara i framvägg. Så hon bad mig hoppa upp på britsen igen. Ett snabbt ultraljud över magen bara och hon hittar moderkakan i framvägg direkt. Jag skrattar och berättar att det inte är så lätt att komma ihåg alla detaljer, men jag åtminstone kom ihåg hur aktiv hon varit hela natten. Därefter utspelade sig följande dialog:

Vet ni kön?
    Ja eller jo, du sa flicka på strukturella. 
    Så jag flicka? Jaha jaha? (paus, hon letar med ultraljudet). Där har vi penis och pung. 

Lite chokad skrattade jag och det spelar ju egentligen ingen roll vad som kommer, men lite ställd blir jag ändå. Kanske där är två? Säger gynekologen och letar lite till. 

Jag har lite svårt att släppa tanken på om hon faktiskt sett rätt den här gången? Jag fick med mig en bild på könet för att visa sambon. Tur det, annars hade han inte trott. Storasyster grät floder för hon ville inte ha en lillebror till. Oskyldig

Men hur vanligt är det att de ser fel? 

Kan hon har sett fel i vecka 29+ också?

Kan det finnas en till som gömmer sig? 

Många tankar från en blivande trebarnsmorsa.

• Svar på tråden "Fel" kön på ultraljud
  • mari123

Se fel på kön är ju väldigt klantigt MEN ännu värre att få veta så sent i grav. att man KANSKE(!?) väntar tvillingar! Det trodde jag i min enfald att man numer kunde se väldigt tidigt.

• AMCG

Jag har hört att det är vanligare att det man tror är en flicka kan vara en pojke än tvärtom just för att ser man en snopp är det svårt att missa men en snopp kan gömma sig beroende på vinkel och man kan tro sig se en flicka. 

Min tanke var också här är om det egentligen är tvillingar?  Kul om du är blivande fyrbarnsmamma. ;) 

Själv så frågade jag om kön men sa hela graviditeterna att jag tror det är en? Just för att man inte säkert kan veta förrän barnet är fött. 

• Batica
    mari123 skrev 2022-05-14 14:47:34 följande:

Se fel på kön är ju väldigt klantigt MEN ännu värre att få veta så sent i grav. att man KANSKE(!?) väntar tvillingar! Det trodde jag i min enfald att man numer kunde se väldigt tidigt.

Jamen precis! Min mage har dock växt otroligt mycket den här graviditeten. Den hoppade flera kurvor vid ett skede, så jag var helt säker på att jag fått graviditetsdiabetes. Men nej, sockerbelastningen var fin.
    Jag är i vecka 30+ nu och man tycker ju att magen borde vara ännu större om det var tvillingar. Fast alla säger att jag har lika stor mage som när nr 2 föddes och det stämmer med livmodermåtten... 
    Nåväl, har ultralju om ungefär två veckor för att dubbelkolla bebisens njurbäcken, får se hur många och av vilken sort de hittar då? Tyst
    Lilja 26 maj 2016, Lucas 24 augusti 2020, Liten bf 23 juli 2022
Svar på tråden "Fel" kön på ultraljud