• Anonym (konstn)

När måste man skaffa F-skatt?

Hejsan! 

Jag målar tavlor och säljer kanske en tavla varannan månad för 6-800 kr. 

Har funderat på att dra igång mer seriöst och undrar därför när gränsen går till när man måste skaffa F-skattesedel? Jag vill ju göra det då det ser mer seriöst ut men jag tänkte mer lagmässigt nu så jag inte gör något fel. Jag har hört att det finns en gräns på att man måste skaffa det när man sålt för 10 000 kr men vet inte om den stämmer. 

Tack på förhand.

• Svar på tråden När måste man skaffa F-skatt?
  • Anonym (konstn)

Många säger dessutom att jag säljer mina tavlor alldelse för billigt och höjer jag så kommer jag ju komma upp i den summan fortare.

• Anonym (D)

Om syftet är att driva det likt ett företag och har vinstintresse så ska du alltid registrera det som företag och det låter så när du skriver att du ska göra det mer seriöst. Med andra ord ska du starta företag nu.

• Anonym (konstn)
    Anonym (D) skrev 2022-05-14 12:44:25 följande:

Om syftet är att driva det likt ett företag och har vinstintresse så ska du alltid registrera det som företag och det låter så när du skriver att du ska göra det mer seriöst. Med andra ord ska du starta företag nu.

Det vet jag inte. Men det hade ju varit en dröm. Men det lär ju förmodligen aldrig gå. 
  • Anonym (konstn)

Tänkte mer på om man överstiger en viss summa man sålt, om man måste då. 

• Anonym (f-skatt)

Jag har sålt via frilans-företag som sköter bokföring mot en avgift på 4-6%. För och nackdelar med det såklart. Men du kommer nog bli chockad av framförallt hur mycket skatt du betalar när du gör det vitt. 
    Jag tog 1800 för en tavla och då fick jag ut ca 450 kronor när skatter betalats. Det var några år sedan så det kan ha ändrats. 

• Anonym (konstn)
    Anonym (f-skatt) skrev 2022-05-15 10:57:18 följande:

Jag har sålt via frilans-företag som sköter bokföring mot en avgift på 4-6%. För och nackdelar med det såklart. Men du kommer nog bli chockad av framförallt hur mycket skatt du betalar när du gör det vitt. 
    Jag tog 1800 för en tavla och då fick jag ut ca 450 kronor när skatter betalats. Det var några år sedan så det kan ha ändrats. 

Ja men jag vill inte få skit för att jag säljer något så hellre att man lägger skatt då. Vill göra rätt för mig. Men jag förstår fortfarande inte när man måste och inte. Men jag antar att det är när man bedriver det som ett företag och inte gör det som hobby och säljer något då och då.
  • Anonym (konstn)

Men visst är det tråkigt när man lagt så mkt tid på en tavla. 
  • Anonym (Företagaren)

Det måste ha blivit något galet för man betalar inte 75% skatt. Du skattar ju dessutom på överskottet, så kostnader du har ska dras av innan vilket gör att summan låter ännu mer galen. 
  • Anonym (Skv)

Säljer du tavlor för mer än 30 000 kr per år måste du momsregisterar
    Ska du bedriva det som näringsverksamhet krävs f-skattesedel. 
    När du går med vinst på din tavelförsäljning ska du betala skatt

• Anonym (f-skatt)
    Anonym (Företagaren) skrev 2022-05-15 15:16:22 följande:
    Det måste ha blivit något galet för man betalar inte 75% skatt. Du skattar ju dessutom på överskottet, så kostnader du har ska dras av innan vilket gör att summan låter ännu mer galen. 
    1800 kr kostade det för köparen. 1440 kronor när momsen dragits. På 1440 kr drogs ca 32% i sociala avgifter, skatt på det ca 30% och 6% till mellanhanden som skötte det. Så jo, ca 75% är skatter och avgifter! 
    Om du gör affärer sällan kan du inte dra av en massa, utan det är rakt av på försäljningen av just den grejen du sålt som gäller. 
Svar på tråden När måste man skaffa F-skatt?