Spännande att ni är på gång. Kul att ha tagit beslutet.
Livios olika kliniker, CVL i Uppsala samt Gynhälsan i Uppsala är de jag spontant känner till som tar emot privatbetalande patienter. ( Universitetssjukhusen gör ÄD också, och var tidigare de enda som gjorde det. De tar dock inte emot emot privatbetalande patienter.)
I valet av både klinik och land finns sånt som kan vara bra att fråga både dem och sig själv. ( Jag väntar själv på behandling med dubbeldonation och har sedan tidigare barn som tillkommit genom spermadonation.)
Frågor kring behandling och pris.
Många svenska kliniker garanterar ett försök till den summan ni betalar. Har ni tur och det blir fler embryon eller blastocyster som kan frysas tillkommer kostnad för insättning av dem. Om de använder färska ägg eller frysta? Donator från egen bank eller frysta från annat land? Vissa andra länder har olika paketpriser eller garanti-paket. De kan inte garantera ett barn men att ni får hela eller den större delen av betalningen tillbaka om behandlingarna inte leder till ett barn. Hur många besök en behandling tar, ev hjälp med recept för medicin, vart ultraljud gör och vad medicinen kostar är också sånt som påverkar.
Val av donator
En kanske viktigare aspekt är att fundera över är hur ni föräldrar tänker kring val av donator. Har ni tankar kring om ni önskar öppen eller anonym donator? Beroende på land påverkar det vilka donatorer de har. Olika länder har också olika regler kring hur många gånger någon kan donera. Vissa vill välja donator själv, det kan en bara gör i vissa länder osv. Oavsett vad ni väljer tänker jag att det viktiga är att ni har funderat över vad som är rätt för er och ert barn. Så ni i framtiden kan beskriva för barnet hur ni tänkte när ni valde.
Det är frågor att funder kring tillsammans och prata om. Kanske kan de göra ert val tydligare beroende på era svar på de olika frågorna. Lycka till i ert val av klinik och därefter behandlingar!