• Anton0472

16+1 barn i lågstadiet (sexuella övergrepp)

Det har tagit lång tid att samla mig för att skriva här.

Jag berättade vid ett tillfälle för min hustru om de upprepade sexuella övergrepp jag blivit utsatt för när jag gick i lågstadiet. Det var tungt men jag fick mycket stöttning. Berättade att det var ganska många barn involverade. Hon skakade på huvudet och menade att det måste ha funnits en yttre påverkan. Jag hämtade skolkatalogerna ur en garderob och började leta efter åren i början på 90-talet. Hon förvånades över att jag ens har kvar de där gamla katalogerna och jag har nog själv aldrig förstått varför jag har kvar dom. Kanske för denna dagen när jag hittar rätt katalog och börjar räkna. Efter en stund tittar jag upp och jag inser att det jag är påväg och säga kommer låta totalt galet. "17 barn med mig, 15 pojkar och 2 flickor", säger jag snabbt. Vi sitter och tittar på varandra en stund och sedan berättar jag om den sista gången jag blir medtvingad till lastbryggan bakom matsalen och fritids. Den gången skrek jag som en galning. Jag hade fått nog och ville bara ta mig därifrån. De skrattade och började springa runt mot framsidan av fritids och jag springer åt samma håll för att jag vill få tag i en vuxen. På framsidan av fritids kommer en vuxen ut som frågar mig vad som hänt och jag berättar. Förövarna gömmer sig bakom träslöjdslärarens Saab 96 V4. Den vuxne kisar med ögonen som att den blir bekymrad och kvider fram ett "aa" sen tar han ton mot förövarna "ss..SLUTA UPP MED DET! Så får ni inte göra" och går sedan in igen tillbaka in i fritids. Kvar blir jag att hånas av de två förövarna som pekar åt mig och skrattar åt mitt misslyckade försök att få hjälp av en vuxen. Kommande år blev jag hård slagen, utfryst och mobbad.

Hur kan jag veta att det är 17 barn? Jag får räkna bort mig själv och då är det 16 barn som jag känner till. Först börjar det med två som börjar och utsätta mig. En annan gång är de tre som utsätter två. Och så fortsätter det. Det berättas att en pojkes lillasyster frivilligt är delaktig efter att "övat" hemma. Jag vet inte om det var för att slippa undan själv eller om det var för att förlöjliga att "kan hon så kan du, annars blir du kallad mongo". Så i allt detta blir man utnyttjad samtidigt som man blir vittne. Helt plötsligt är det en normalitet där man gärna uppgås med de snällaste i gruppen. Och även vid de tillfällena blir det naturligt att utföra sexuella tjänster för varandra. Då har man kontroll helt plötsligt och känner trygghet mellan varandra.   

Min hustru säger till mig att det måste ha varit en eller flera vuxna som var delaktiga i detta. Jag har aldrig tänkt att detta kanske är uppkomsten till hur detta kunde pågå. Om den vuxna person jag möte och berättade för hade gjort det rätta så hade det uppdagats att 17 barn eller kanske fler var utsatta för sexuella övergrepp.
    Min hustru frågar vem denna vuxna är och jag målar upp en trevlig bild av personen som väldigt inkluderande och pinpointar ens intressen. Och någonstans i allt berättande så avbryter min hustru mig och säger att jag blivit uppvaktad liknade grooming. 
    Under min mellanstadietid så var samma vuxen väldigt svår att ha och göra med. Personen letade och hittade fel hela tiden med mig och hamnade i konflikter där jag alltid framställdes inför annan personal som sorgebarnet. 
    Nu i efterhand förstår jag att jag kanske var svikaren om den vuxne hade en annan plan A. För en plan B fick jag smaka på. 

När jag började högstadiet så hade informationen förts vidare via "kontakter" på andra skolan.

Vilken är skolan jag talar om där detta hände i början på 90-talet? Det är Prästängsskolan i Alvesta kommun. 

Eftersom jag var en elev som hånades av lärare på både Prästängsskolan och Hagaskolan så teg jag. Borde inte fortsatt tiga men hade svårt att flyta själv av den utsatthet jag fick bekänna i skolan. 
    Jag har hittat 16 av de barn som var utsatta. Jag har inte vågat ta kontakt. En av de mest utsatta har tagit sitt liv. Några fick jag höra via anhöriga att de led av svåra missbruk.  

16+1 barn. Det som är jobbigt nu är att personen jobbar kvar på samma skola. Jag hade gärna velat veta om det var den vuxna personen som drog i trådarna.

Det finns ett fritt skolval. Använd det!

• Svar på tråden 16+1 barn i lågstadiet (sexuella övergrepp)
  • Magical

TS, en sån förfärlig historia.

Går det på något sätt att föra detta vidare så måste du nog ändå det, speciellt om personen ff jobbar där.

Använd fritt skolval skriver du - men då måste man ju känna till saker.

• Anton0472

Jag har berättat min historia för styrande över Prästängsskolan och namngivit personen. Men de kan inget göra eftersom det är så långt tid sedan.

Personen är dessutom omtyckt.

• KallaTorgny

Det här låter extremt allvarligt. Alvesta är ju inte heller en så stor kommun, så det borde ju finnas fler människor som känner igen sig om det är så många som var inblandade.

• Tom Araya

Den här historien borde komma ut. Vågar och orkar du?
    Tidningar och tv, kanske Uppdrag granskning.

• Cecilia9

Du borde kontakta Sara Nilsson eller Patrik Sjöberg på dumpen.se (2forty2 på Facebook). De jobbar med detta och det finns stöd att få som vuxen om man blivit utsatt. Snälla ta kontakt med dem. Du är anonym för oss andra i gruppen. 

De hjälper dig. 

• Anton0472

Jag har varit i kontakt med olika medier men inget intresse. Hos Uppdrag granskning talade jag med en kvinna som vände på och misstänkliggjorde min berättelse som påhittad och att jag kunde lika gärna vara personlighetsstörd. 

Har tidigare hört talas via min hustru om dumpen men vet inte vad det ska vara bra för.

• Cecilia9
    Anton0472 skrev 2022-05-12 16:04:04 följande:

Jag har varit i kontakt med olika medier men inget intresse. Hos Uppdrag granskning talade jag med en kvinna som vände på och misstänkliggjorde min berättelse som påhittad och att jag kunde lika gärna vara personlighetsstörd. 

Har tidigare hört talas via min hustru om dumpen men vet inte vad det ska vara bra för.

Dem har stödgrupper för män/kvinnor som varit med om sexuella övergrepp när de var barn. 

Jag tror flera av dem känner en lättnad över att bli förstådda. Att kunna prata med någon som faktiskt vet hur jvligt det är. 

Man behöver inte skriva, det kanske hjälper att bara läsa eller höra om deras arbete. Kanske skulle det vara en idé? Att hjälpa barn i en sån situation. 

Oavsett så ska Du inte behöva må dåligt 

• Anton0472

Jag mår dåligt av att en så ansvarslös vuxen fortfarande arbetar med barn på samma skola. 

Det äcklar mig att vuxna i övrigt verkade lidda av kognitiv dissonans på den skolan. Jag förstår verkligen inte att 17 barn kunde undgå vuxna ögon.

Ställde en fråga till en person somjobbat på skolan i många år om hon visste av sexuella övergrepp och hon svarade: ?Det har aldrig varit barn som utsatts för sexuella övergrepp på Prästängen?.

Svar på tråden 16+1 barn i lågstadiet (sexuella övergrepp)