• Anonym (Fanny)

Vem bär ansvaret?

Ett barnkalas som det tappades lite kontroll över. Barnen jagade runt bland alla tomter (brf, inga staket mellan, men tomterna är privata). Då trampade upp och förstörde gräsmatteplantering hos en av dessa.
    Vem bär ansvaret? Barnens föräldrar eller de som höll i kalaset? Vad är en rimlig ersättning?
    Barnen är i mellanstadieålder.

• Svar på tråden Vem bär ansvaret?
  • Anonym (l)

De som höll i kalaset om inte föräldrarna var närvarande.
    En rimlig ersättning är vad det kostar att göra om jobbet, inklusive arbetstid.

• Anonym (Förälder)

Var alla barnens föräldrar med på kalaset? 
    Om inte så är det ju de som hade kalaset som hade ansvaret för barnen. Sen kan man jubberätta för aktuella föräldrar vad som hänt och se om de säger något men hade jag lämnat mitt barn på kalas så räknar jag ju med att de har ansvaret under den stunden som kalaset är. Sen hade jag som föräldrar innan ev lämning sett hur långa barn resp vuxna det skulle vara på plats.  Skulle det vara säg en hel klass och bara födelsedagsbarnet föräldrar på plats så hade jag stannat. 

• Anonym (A)
    Anonym (l) skrev 2022-05-07 19:25:49 följande:
    Håller med
  • Anonym (2 barns mor)

Som arrangör och ansvarig för ett barnkalas är det din skyldighet att se till att ungarna sköter sig.

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Förälder) skrev 2022-05-07 19:33:02 följande:

Var alla barnens föräldrar med på kalaset? 
    Om inte så är det ju de som hade kalaset som hade ansvaret för barnen. Sen kan man jubberätta för aktuella föräldrar vad som hänt och se om de säger något men hade jag lämnat mitt barn på kalas så räknar jag ju med att de har ansvaret under den stunden som kalaset är. Sen hade jag som föräldrar innan ev lämning sett hur långa barn resp vuxna det skulle vara på plats.  Skulle det vara säg en hel klass och bara födelsedagsbarnet föräldrar på plats så hade jag stannat. 

Håller med.
  • Fiona M
    Anonym (l) skrev 2022-05-07 19:25:49 följande:

Detta. (Och för barn på mellanstadiet lär ju inte föräldrarna varit med.)
  • Anonym (Ansvar)

Tror inte frågan är fullt så enkel. Googlade och hittade en situation angående ett kalas med 9-åringar som spårat ur. Som jag förstår det så är det rent juridiskt det vållande barnets föräldrar som ansvarar för ersättning, dvs principen att föräldrar alltid ansvarar för vad barnen gör gäller.

Om man öppnar länken och läser så framgår det dock tydligt att inblandade föräldrar anser att de som höll i kalaset är ansvariga.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-skulle-ni-agera-om-besoekande-barn-foerstoerde-saker-foer-tusentals-kr-i-ert-hem.222895/ 

• Spucks

Jag skulle säger såhär: den som har kalaset är ansvarig att ersätta skadorna till grannarna. Samtidig är barnen så pass stora att kunna uppföra sig och lyssna på tillsägelser, så barnen och deras föräldrar har ett ansvar .... om barnen blev tillsagt såklart. Jag som förälder skulle förvänta mig att man berättade mig om mitt barns dålig beteende vid hämtning och då hade jag ansett det som självklart att jag betalar en rättvis andel av skadan som bland annat mitt barn orsakade.

• Anonym (Fanny)

Och om samtliga vägrar? Vad händer då? Om det anmäls tex?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (E)
    Anonym (Fanny) skrev 2022-05-08 10:14:24 följande:

Om föräldrarna till de besökande barnen vägrar hjälpa till så lär grannarna kräva ersättning av den som höll kalaset. Den personen får i sin tur tjata på barnens föräldrar och naturligtvis kommer relationen till dem att förstöras eller bli väldigt ansträngd fortsättningsvis, iaf till de som inte tar sin del av skadorna då. Tyvärr kan man inte tvinga föräldrarna att betala och paragrafer och lagar i all ära men det kostar mycket mer att försöka lagdriva ett sådant ärende än vad en familj skulle ha behövt ge i ersättning, så jag skulle starkt avråda från det, för att inte tala om att kalasfamiljen kommer bli persona non grata i sociala sammanhang framöver och det kan till och med gå ut över de egna barnen med uteslutning mm. Så visst kan man ta upp det med de andra familjerna men man får fråga sig om det är värt att offra en del av relationerna för att få in några hundralappar per familj eller vad det kan bli.
  • Spucks
    Anonym (Fanny) skrev 2022-05-08 10:14:24 följande:

Vem svarade du nu? Om det var mig och din fråga syftar på vad som händer om föräldrarna vägrar att betala för skadan deras barn orsakade: då får man bita i det sura äpplet, stå för skadorna själv, se händelsen som "lesson learnt" och inte bjuda skitungarna igen.
  • Anonym (Fanny)
    Spucks skrev 2022-05-08 11:15:56 följande:
    Vem svarade du nu? Om det var mig och din fråga syftar på vad som händer om föräldrarna vägrar att betala för skadan deras barn orsakade: då får man bita i det sura äpplet, stå för skadorna själv, se händelsen som "lesson learnt" och inte bjuda skitungarna igen.

Ingen speciell, frågar rent allmänt om någon vet vad en anmälan skulle kunna leda till om ingen vill kompensera det.

• Anonym (A2)

Vet faktiskt inte, känns Som det borde vara Föräldrarna till respektive barn är ansvariga men osäker.

• Anonym (A2)

Kollar upp detta nu.

Utgångspunkten är att det är barnen själva som har skadeståndsansvar för det Förstörda, så länge de är äldre än 4 år gamla. Dock kan jämkning (nedsättning) vara aktuellt om de är unga. I praktiken betalar väl föräldrar sina barns skadestånd dock.

Jämkningsregeln lyder såhär:

4 §   Den som i fall som avses i 1-3 §§ vållar skada innan han har fyllt arton år skall ersätta skadan i den mån det är skäligt med hänsyn till hans ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter. Lag (2001:732).

För några år sedan infördes en ny bestämmelse i skadeståndslagen som gör föräldrarna direkt juridiskt ersättningsskyldiga för sina barns skador.

Bestämmelsen lyder så här: 

5 §   En förälder som har vårdnaden om ett barn ska ersätta
       1. personskada eller sakskada som barnet vållar genom brott, och
       2. skada på grund av att barnet kränker någon annan på sätt som anges i 2 kap. 3 §.

Förälderns ansvar enligt första stycket är för varje skadehändelse begränsat till en femtedel av det prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken som gäller för det år då skadehändelsen inträffade. Står barnet under vårdnad av två föräldrar, gäller begränsningen för dem gemensamt.

Mer info om vad som gäller juridiskt hittar du på sidan 9 och framåt i detta dokument:

https://www.regeringen.se/49bb5e/contentassets/b023a7e9f1544f6f99323e21311464b4/ett-skarpt-skadestandsansvar-for-vardnadshavare-prop.-200910142#page9

• Embla twopointoh
    Anonym (Fanny) skrev 2022-05-07 19:24:21 följande:
    Vem bär ansvaret?

Ett barnkalas som det tappades lite kontroll över. Barnen jagade runt bland alla tomter (brf, inga staket mellan, men tomterna är privata). Då trampade upp och förstörde gräsmatteplantering hos en av dessa.
    Vem bär ansvaret? Barnens föräldrar eller de som höll i kalaset? Vad är en rimlig ersättning?
    Barnen är i mellanstadieålder.

Jag anser att både föräldrar och de som höll i kalaset är ansvariga. Rent juridiskt har man väl som förälder alltid ansvar för vad ens barn gör, men jag anser det vara orimligt rent moraliskt att i detta läge inte lägga en del av ansvaret på de vuxna på kalaset. De har trots allt tagit på sig att se efter barnen under den tiden kalaset varar.

En lämplig ansvarsfördelning i detta fall kan vara att föräldrarna betalar nytt gräsfrö, och de vuxna på kalaset står för arbetet att snygga till och så nytt frö. Om födelsedagsbarnet (vilket jag antar är barn till de vuxna på kalaset) var med och röjde runt ska naturligtvis de stå även för sin del av kostnaden för gräsfröet.

• Anonym (Nån måtta få det vara)

Det här var väldigt intressant att läsa föräldrar åsikter.

Jag måste säga att det är dåligt att påstå att det är kalasvärdarnas ansvar och inte vårdnadshavarna. 
    Självklart har vårdnadshavarna ansvar för sina barns handlingar. Bara för att ens barn inte befinner sig på hemmaplan betyder inte det att vårdnadshavarnas ansvar för sina barns handlingar upphör. I sådana fall så skulle inte vårdnadshavarna behöva bry sig om vad barnen gör så fort de lämnar bostaden. Om ett barn t.ex vandaliserar på skolan, skulle det då vara rektorns ansvar? 

Anser ni att det är kalasvärdens ansvar att se till och stå för kostnader för skador, då skulle jag aldrig i livet ordna kalas. Särskilt inte för de barn vars vårdnadshavare lämnar ifrån sig sitt ansvar och föräldraskap. 

• Anonym (A2)

Precis eller hur.

Sem finns det väl alltid omständigheter som kanske kan göra att de som höll i kalaset kan anses ha ett extra ansvar såsom om barn fått leka med ett salongsgevär eller whatever men utgångspunkten är ju mer eller mindre strikt ansvar för vårdnadshavarna, såsom för en hund.

• Anonym (Ansvar)
    Anonym (A2) skrev 2022-05-08 12:15:05 följande:

Precis eller hur.

Sem finns det väl alltid omständigheter som kanske kan göra att de som höll i kalaset kan anses ha ett extra ansvar såsom om barn fått leka med ett salongsgevär eller whatever men utgångspunkten är ju mer eller mindre strikt ansvar för vårdnadshavarna, såsom för en hund.

Tror det faller in under skadeståndslagen paragraf 5, skadegörelse? Om nu grannarna anmäler.
Svar på tråden Vem bär ansvaret?