• Daimstruten

Pensionsfråga ITP1 SPP

Jag har två pensionsförsäkringar hos SPP. Den ena är vanlig tjänstepension och den är +7,25% på 12 mån, med förvaltningsavg. på 1,45% just nu. Har ett kapital på närmare 900tkr där. Sen har vi sörjebarnet som är en ITP1. Den är back -0,77% på 12 mån, förvaltningsavg. 0,07% och kapital på 110tkr. Fondutbudet i den sistnämnda är ju totalt värdelöst och det går ju inte att välja vettiga fonder som går på plus. 

Nu visar det sig att jag kan ändra försäkring hos Collectum från SPP till nån annan. På fondsidan finns då 
    Futur Pension
    Handelsbanken Liv 
    Movestic 
    SPP (nej tack)
    Swedbank Försäkring (fond)

Är det nån som vet vilken av dessa är att föredra dvs har ett bra fondutbud så jag kan parera när vissa fonder börjar gå dåligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-05-06 12:21
    Är ju även trevligt att kunna se en graf över tid så man lätt kan urskilja om det går bra eller dåligt och inte bara se utvecklingen på dom pengar som satts in över tid.

• Svar på tråden Pensionsfråga ITP1 SPP
  • Don3

Då du inte verkar jätte påläst gissar jag du egentligen inte är en så aktiv sparare. Då säger jag det bästa är en billig global indexfond vilket antagligen är den du ogillar. Den du gillar har ju en jätte hög avgift och har antagligen gått sämre om du kollar längre än ett år tillbaka.

• Daimstruten
    Don3 skrev 2022-05-22 12:48:44 följande:

Då du inte verkar jätte påläst gissar jag du egentligen inte är en så aktiv sparare. Då säger jag det bästa är en billig global indexfond vilket antagligen är den du ogillar. Den du gillar har ju en jätte hög avgift och har antagligen gått sämre om du kollar längre än ett år tillbaka.

Jag går på totala utvecklingen på alla mina olika fondplaceringar och utvecklingen för detta kontot är värdelöst jämfört med alla mina andra konton som har mycket större fondutbud. Spelar ju ingen roll ifall fonden är dyrare om den har mycket bättre utveckling än en fond med billig avgift med mycket sämre utveckling.
  • Don3
    Daimstruten skrev 2022-05-28 19:15:04 följande:
    Jag går på totala utvecklingen på alla mina olika fondplaceringar och utvecklingen för detta kontot är värdelöst jämfört med alla mina andra konton som har mycket större fondutbud. Spelar ju ingen roll ifall fonden är dyrare om den har mycket bättre utveckling än en fond med billig avgift med mycket sämre utveckling.
    Kan du säga vilka fonder det handlar om?
Svar på tråden Pensionsfråga ITP1 SPP