Föräldrapenning och byte av jobb
Hej!
Har precis varit i kontakt med försäkringskassan och är minst sagt frustrerad. För det första får jag ett resultat i deras planeringsverktyg på weben och ett annat i planeringsverktyget på mina sidor. Detta hävdar han jag pratade med beror på att jag inte registrerat någon inkomst ännu. Men där fanns ju ett fält att fylla i årsinkomst, och det är ju just ett planeringsverktyg? Förstår ingenting, hur ska man kunna planera och komma fram till hur man ska förlägga sin ledighet??
Sen har jag fått erbjudande om nytt jobb, en jättechans för mig. Men då visar det sig att jag inte kommer kunna tillgodoräkna mig den nya lönen alls, då jag måste ha arbetat med den lönen i 6 månader innan förlossning. Eftersom ett jobb-byte innebär att jag förlorar det tillägg jag får från min arbetsgivare (då man måste varit anställd minst 6 månader) var det avgörande för mig att det vägs upp av den nya lönen. Men nä, det gick tydligen inte, vilket jag inte förstår. Får jag ny lön hos befintlig arbetsgivare räknas ju den. Detta innebär troligtvis att jag inte kan ta det nya jobbet, och därmed straffas i samhället för att jag är gravid. Väldigt anmärkningsvärt!! Någon som varit i liknande situation??