• Anonym (…)

Behålla eller göra abort?

Jag har trots skydd blivit gravid och är väldigt tudelad kring i fall jag ska behålla eller ej. Jag är 36 år och har två barn sedan innan med en annan man. Fadern till barnet i magen är 41 år och barnlös. Vi har pratat om att skaffa ett gemensamt barn längre fram men just nu hade vi inte räknat med då vi bara varit ihop i 10 månader. Vi har precis flyttat ihop och han går bra ihop med både mina barn och mitt ex. Det som gör mig orolig är främst hur det kommer påverka mina två barn och  hur omgivningen kommer ta det. Det känns också tråkigt att vi två knappt har hunnit få någon tid för att bara rå om varandra innan barnet skulle födas. Jag är även livrädd för att det ska bli som förra gången, jag och mitt ex tappade varandra helt under småbarnsåren. Samtidigt är ett nytt barn en fantastisk gåva. Fadern vill gärna behålla men säger att han stöttar mig fullt ut oavsett vad jag väljer. Vad säger ni? Jag skulle verkligen behöva råd!

• Svar på tråden Behålla eller göra abort?
  • Långbenopluto

Hur omgivningen kommer ta det??

Men snälla nån, det angår ingen i din omgivning!

Det är erat beslut, och med tanke på er ålder så är det något att verkligen fundera på... jag menar om ni vill ha barn så ska ni bara tuta och köra

• Anonym (Caroline)

Hur känner du själv?Abort eller ett barn?

• Anonym (Kör på)

Om alla skulle bry sig vad omgivningen tycker om ens barnaskaffande skulle nog i princip ingen ha barn. Några kommer alltid vara emot det nämligen. Vill ni ha barn så behåll. Ni har ganska många månader på er innan ni får barn. Tid att växa ihop och förbereda er. Du är lite upp i åren också och det blir rent krasst inte lättare få barn hädanefter.

• Anonym (samma sits)

jag var i exact samma sits som du i höst. ny partner, han har ej barn sen innan men vill ha. oplanerad graviditet- han velade- jag fick mf. Nu väntar vi planerat, varit ihop ett år i veckan, är i v 9.
    Jag är lika gammal som du- fertiliteten dalar efter 35. Om ni vill ha barn framöver skall du inte överväga abort. Vad om det ej går sen?

• Anonym (M)
    Anonym (Kör på) skrev 2022-05-04 18:23:47 följande:

Om alla skulle bry sig vad omgivningen tycker om ens barnaskaffande skulle nog i princip ingen ha barn. Några kommer alltid vara emot det nämligen. Vill ni ha barn så behåll. Ni har ganska många månader på er innan ni får barn. Tid att växa ihop och förbereda er. Du är lite upp i åren också och det blir rent krasst inte lättare få barn hädanefter.

Någon kommer alltid vara emot det? Varför?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (M) skrev 2022-05-06 10:50:04 följande:
    Någon kommer alltid vara emot det? Varför?
    - Någon tycker att alla bör avstå att skaffa barn för miljöns skull
    - Någon tycker att någon av eller båda föräldrarna är för gamla
    - Någon tycker att någon av eller båda föräldrarna är för unga
    - Någon tycker att åldersskillnaden mellan föräldrarna är för fel
    - Någon tycker att det blir för många år mellan barnen
    - Någon tycker att det blir för nära mellan barnen
    - Någon tycker att man skaffar inte barn utanför kärnfamiljer
    - Någon tycker att ...

Det finns alltid någon som är emot att någon annan skaffar barn.
Svar på tråden Behålla eller göra abort?