• Anonym (Passlös)

Nationellt ID istället för pass. Samma bokningstid?

Med tanke på leveranstiderna för pass nu; Om man bokat en tid för pass, visst kan man välja att istället skaffa ett nationellt ID-kort, väl på plats? Det är inte en annan bokning för detta? Jag kan inte minns att jag gjorde något speciellt val när jag bokade, men det var ett tag sen.

(Och innan någon kvicktänkt tycker att jag ska ringa polisen för att fråga, så är det över en timmes telefontid för detta). 

• Svar på tråden Nationellt ID istället för pass. Samma bokningstid?
  • Anonym (....)
    Anonym (Passlös) skrev 2022-05-03 14:38:26 följande:
    Nationellt ID istället för pass. Samma bokningstid?

Med tanke på leveranstiderna för pass nu; Om man bokat en tid för pass, visst kan man välja att istället skaffa ett nationellt ID-kort, väl på plats? Det är inte en annan bokning för detta? Jag kan inte minns att jag gjorde något speciellt val när jag bokade, men det var ett tag sen.

(Och innan någon kvicktänkt tycker att jag ska ringa polisen för att fråga, så är det över en timmes telefontid för detta). 

Nej, det är olika bokningar för det då det är två olika saker. 
  • Anonym (Passlös)
    Anonym (....) skrev 2022-05-03 14:44:24 följande:
    Nej, det är olika bokningar för det då det är två olika saker. 
    Då får vi hoppas att det går att ändra på plats då!
  • Anonym (Bob)

Det går att ändra på plats, det gjorde jag. Skall bara resa inom Schengen.

• Anonym (Passlös)
    Anonym (Bob) skrev 2022-05-03 15:02:56 följande:

Det går att ändra på plats, det gjorde jag. Skall bara resa inom Schengen.

Dåså, då försöker vi oss på samma! Vi tänkte också bara resa inom Schengen.
  • Anonym (Passlös)
    Drottningen1970 skrev 2022-05-03 15:30:28 följande:

Men varför? pass fyller ju båda funktionerna? Om du ändå har din tid, varför inte bara göra passet?

Det tar upp till en månad att få pass, men bara en vecka att få nationellt id-kort för tillfället. Det är några veckor kvar tills vi har vår tid och det finns risk att tillverkningstiden förlängs ytterligare. Då hinner vi helt enkelt inte. 
  • Anonym (A)

Sist jag gjorde pass frågade hon om jag ville göra ett Id samtidigt gör det skulle snart gå ut. Jag hade enbart bokat tid för pass.

Svar på tråden Nationellt ID istället för pass. Samma bokningstid?