• Anonym (Misse)

Chef försöker få mig helt tjänstledig

Började plugga i höstas men pga distansutbildning har jag haft behov av mer socialt umgänge då man sitter mycket själv hemma. Så sökte tjänstledighet på typ 80 %, vilket min dåvarande chef inte sa något om. Jobbar då varannan helg på säbo.  Behöver även dryga ut hushållskassan.

Vid årsskiftet fick vi en ny chef, som tog kontakt med mig och föreslog att jag borde gå upp på 100 % tjänstledighet om jag vill kunna jobba extra utöver helgerna.

Var dock nöjd med situationen så sa nej. Nu var hon på mig igen om detta. Börjar fundera vad hon har för baktanke. Är ju ingen garanti att jag kommer få jobba öht. De är ju inte skyldiga att boka mig.

Varför gör hon så? Är det bara en kostnadsfråga för deras del?

• Svar på tråden Chef försöker få mig helt tjänstledig
  • Anonym (S)

Baktanken är kanske att det är svårare för dem att anställa någon som vill jobba "bara" 80 %.

• Anonym (Teija)
    Anonym (S) skrev 2022-04-30 07:53:10 följande:

Baktanken är kanske att det är svårare för dem att anställa någon som vill jobba "bara" 80 %.

Det skulle kunna vara chefens argument, men har det inte varit något problem under hösten så borde det inte vara omöjligt. Ansvarig chef får se över "totalen" av huvuden inom verksamheten, kanske vill någon gå upp lite i % så att man kan erbjuda en ny person ett vik på 50%? Inte vet jag. Men TS är inte ansvarig för det utan chefen vet ju förutsättningarna. 
    Visst, om du var 100% tjänstledig så kunde det ges möjlighet till fler timmar än de 20% du jobbar nu på ett mer flexibelt sätt. Utan att man behövde gå in och planera om schemat. Man lade in det som timmar istället. Men nu verkar det inte vara aktuellt. Så fortsätt du TS som du gjort och sök ledighet regelbundet i god tid utifrån hur du ska fortsätta med studierna så ska det inte vara några problem. 
  • EpicF

Generellt så är det lättare att anställa någon i ett 100% vikariat än ett 80% vikariat. Men du har fått beviljad tjänstledig för studier på 80% och då är du det. Däremot kan det kanske bli svårare för dig att få ny tjänstledighet på 80% när den du har går ut, om du inte redan nu har sökt för hela studieperioden. 

• Anonym (G)
    EpicF skrev 2022-04-30 10:15:14 följande:

Generellt så är det lättare att anställa någon i ett 100% vikariat än ett 80% vikariat. Men du har fått beviljad tjänstledig för studier på 80% och då är du det. Däremot kan det kanske bli svårare för dig att få ny tjänstledighet på 80% när den du har går ut, om du inte redan nu har sökt för hela studieperioden. 

Samtidigt kan inte arbetsgivaren neka ledighet för studier (om ts söker 6 månader innan. om de nu inte har ett kollektivavtal som säger annat men det verkar inte vanligt). Så om ts söker 80% i tid så spelar det ju ingen roll om hen Skall studera 100% och vara ledig 80%
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2022-04-30 11:32:04 följande:
    Samtidigt kan inte arbetsgivaren neka ledighet för studier (om ts söker 6 månader innan. om de nu inte har ett kollektivavtal som säger annat men det verkar inte vanligt). Så om ts söker 80% i tid så spelar det ju ingen roll om hen Skall studera 100% och vara ledig 80%
    Nej, de kan inte neka men de kan skuta upp i 6 månader. Och jag tror att de faktiskt kan säga nej till den % man önskar vara tjänstledig eftersom det även ska fungera med verksamheten. Dessutom är det väl 3 månader före och inte 6 månader före?
  • Anonym (S)
    EpicF skrev 2022-04-30 12:03:52 följande:
    Nej, de kan inte neka men de kan skuta upp i 6 månader. Och jag tror att de faktiskt kan säga nej till den % man önskar vara tjänstledig eftersom det även ska fungera med verksamheten. Dessutom är det väl 3 månader före och inte 6 månader före?
    De har rätt att skjuta på studier men de har inte rätt att ha åsikter om graden av tjänstledighet, så länge den täcker upp studietiden. Det vore t ex konstigt att studera på halvtid men begära helt ledigt, då tror jag de kan säga nej.
  • Anonym (G)
    EpicF skrev 2022-04-30 12:03:52 följande:
    Söker man 6 månader innan så är det dessa 6 månader de har rätt att ?skjuta på?. Alltså innebör det att om man söker 6 månader innan så kan de inte göra annat än att bevilja (jag har dock för mig att man faktiskt kan frångå detta i kollektivavtal, men osäker).

Nej de kan inte neka ledighet i en lägre tjänstgöringsgrad än vad man studerar. Däremot tvärtom. Men. Rätten till ledighwt bygger inte nödvändigtvis på studiernas % utan vilken tid det tar för personen i fråga att klara av dem. Studerar man 75% men inte klarar detta på bara 75% ledighet utan behlver 100% ledighet så har man därför rätt till det (men blir naturligtvis inte själbklart hur man skall bevisa att man behöver mer tid för sina studier)
  • Anonym (G)

och för att vara tydlig då. Rätten att skjuta på studier utgår alltså från datumet då ansökan om tjänstledighet lämnas in. Inte datumet då utbildningen startar 

• EpicF

Nej, de kan fortfarande skuta upp tjänstledighet med 6 månader oavsett hur länge innan man söker. 

Utgår från datumet det beviljas. 

• EpicF

Viktigt att komma ihåg att tjänstledighet för studier, studieledighet kan de inte neka men skuta på (oavsett när man sökt). . Men vanlig tjänstledighet kan de neka, eller snarare mena att srt inte går just då man vill pga verksamheten. 

• EpicF

Och man behöver egentligen inte söka tjänstledighet 6 månader innan. Man kan om man vill söka en vecka innan studierna börjar, men då med risk att ledigheten skuta upp och man missar sina studier. 

• Anonym (G)
    EpicF skrev 2022-04-30 14:27:46 följande:

Viktigt att komma ihåg att tjänstledighet för studier, studieledighet kan de inte neka men skuta på (oavsett när man sökt). . Men vanlig tjänstledighet kan de neka, eller snarare mena att srt inte går just då man vill pga verksamheten. 

Har du läst länken? om inget annat framgår i kollektivavtal får tjänsledigheh för studier skjutas på 6 månader och detta gäller från datumet ansökan lämnas in. Ej från datumet då tjänstledigheten skall påbörjas. Detta innebär i praktiken att OM det inte framgår annat än kollektivavtal så kan inte arbetsgivaren ?neka? (skjuta på) tjänstledigheten för studier om ansökan lämnats 6 månader innan studierna skall påbörjas
  • Anonym (G)
    EpicF skrev 2022-04-30 14:30:32 följande:

Och man behöver egentligen inte söka tjänstledighet 6 månader innan. Man kan om man vill söka en vecka innan studierna börjar, men då med risk att ledigheten skuta upp och man missar sina studier. 

Nej man behöver inte söka 6 månader innan. Men gör man det och inget annat står i kollektivavtal så finns inte möjligheten för arbetsgivaren att skjuta på ledigheten.
Svar på tråden Chef försöker få mig helt tjänstledig