• Anonym (TS)

Hur tänka kring kostnader när maken ärver ett hus?

Min man och hans syskon har (tillsammans med deras föräldrar) börjat prata lite löst om att de vill äga föräldrahemmet tillsammans när föräldrarna gått bort. Alla inblandade är okej med det och tycker att det är en bra plan. De har  även börjat prata om att syskonen kanske ska börja hjälpa till med några nödvändiga renoveringar (till en viss grad) redan nu för att få upp standarden på huset.

Därför har jag börjat fundera på hur jag ska ställa mig till alla dessa eventuella utgifter som alltså ska gå till huset. Husets värde är främst sentimentalt och jag bryr mig absolut inte om huset ärvs som enskild egendom eller inte. Det finns inga planer på att jag och min man någonsin ska flytta in där, samt OM han ärver huset som enskild egendom känner jag mig lite avig ang. alla utgifter. 

Jag och min man har gemensam ekonomi och det känns ju lite obekvämt om jag ska bidra med pengar till ett hus som jag varken ska bo i, äger eller skulle få något för vid en eventuell försäljning eller skilsmässa etc.

Jag ska ju såklart diskutera det här ytterligare med min man, men jag ville bara bolla lite tankar med andra först för att få lite mer kött på benen och få en bild av vad som skulle vara rimligt i det här fallet. Hur skulle ni ställa er till det här om ni vad jag?

• Svar på tråden Hur tänka kring kostnader när maken ärver ett hus?
  • Anonym (G)

Har ni inga egna sparande alls?
    Om inte så kanske det är en lösning?
    varsitt konto som står som enskild egendom dit ni båda får ett eget sparande. Han kan investera sina sparpengar i huset och du gör vad du vill med ditt sparande?

• Anonym (JK)

Samäga hus är ofta slutet på god syskonanda...

• Dexter dot com

Om er gemensamma ekonomi ska stå för kostnaderna på det ärvda huset ska du naturligtvis ha en del i det på papper. Alt så sätter du undan samma summor han lägger på huset på ett privat konto som han inte kan röra vid tex skilsmässa .

• Tecum

Rent generellt ska man akta sig för samägande, det brukar sluta antingen med konflikt, man vill olika,  eller passivitet, inget blir gjort.

Vad har syskonen för planer med huset framöver, ska det vara som ett sommarhus där ni bor växelvis på semestern? Eller ska det hyras ut? Bara stå?

Eftersom ni har delad ekonomi bör du antingen få del i huset och en eventuell värdestegring eftersom era gemensamma tillgångar används till underhåll. Eller att ni går över till delad ekonomi och har eget sparande där du inte lägger in något kapital i huset.

• sextiotalist

Vi samäger ett sommarhus. Kostnaden står vi för, inte våra partners. Det är dessutom enskild egendom med hembudsklausul.

• Anonym (Kris)
    Anonym (TS) skrev 2022-04-29 15:32:18 följande:
    Hur tänka kring kostnader när maken ärver ett hus?

Min man och hans syskon har (tillsammans med deras föräldrar) börjat prata lite löst om att de vill äga föräldrahemmet tillsammans när föräldrarna gått bort. Alla inblandade är okej med det och tycker att det är en bra plan. De har  även börjat prata om att syskonen kanske ska börja hjälpa till med några nödvändiga renoveringar (till en viss grad) redan nu för att få upp standarden på huset.

Därför har jag börjat fundera på hur jag ska ställa mig till alla dessa eventuella utgifter som alltså ska gå till huset. Husets värde är främst sentimentalt och jag bryr mig absolut inte om huset ärvs som enskild egendom eller inte. Det finns inga planer på att jag och min man någonsin ska flytta in där, samt OM han ärver huset som enskild egendom känner jag mig lite avig ang. alla utgifter. 

Jag och min man har gemensam ekonomi och det känns ju lite obekvämt om jag ska bidra med pengar till ett hus som jag varken ska bo i, äger eller skulle få något för vid en eventuell försäljning eller skilsmässa etc.

Jag ska ju såklart diskutera det här ytterligare med min man, men jag ville bara bolla lite tankar med andra först för att få lite mer kött på benen och få en bild av vad som skulle vara rimligt i det här fallet. Hur skulle ni ställa er till det här om ni vad jag?

Vad ska de ha huset till? 
  • Anonym (Old)

Blir ju väldigt konstigt om du som ingift ska in i den ekvationen. Tycker man borde ha ett sånt ägande som enskild egendom och med papper på att syskonen ärver om någon går bort. Skulle ju vara surt att behöva sälja om nåns änka eller exfru plötsligt kräver pengar.

• Studentpappa

Börja med egna fickpengar om ni inte har det så får han ta pengarna från dessa, enkel lösning som inte påverkar dig. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (TS)
    Tecum skrev 2022-04-29 16:18:00 följande:

Rent generellt ska man akta sig för samägande, det brukar sluta antingen med konflikt, man vill olika,  eller passivitet, inget blir gjort.

Vad har syskonen för planer med huset framöver, ska det vara som ett sommarhus där ni bor växelvis på semestern? Eller ska det hyras ut? Bara stå?

Eftersom ni har delad ekonomi bör du antingen få del i huset och en eventuell värdestegring eftersom era gemensamma tillgångar används till underhåll. Eller att ni går över till delad ekonomi och har eget sparande där du inte lägger in något kapital i huset.

Anonym (Kris) skrev 2022-04-29 16:25:49 följande:
    Som jag förstått det är det  tänkt att ena syskonet och dennes familj ska bo där permanent och att övriga syskon är välkomna på  t.ex. sommaren och vid högtider.
  • Studentpappa
    Anonym (TS) skrev 2022-04-29 16:41:34 följande:
    Som jag förstått det är det  tänkt att ena syskonet och dennes familj ska bo där permanent och att övriga syskon är välkomna på  t.ex. sommaren och vid högtider.
    Men alltså varför ska dom samäga ett hus som någon annan ska bo i? Ska syskonet betala hyra till de övriga ägarna?

Ett bättre alternativ är att den som ska bo där löser ut sina syskon.
    Ride it like you stole it
  • Tecum
    Men varför ska de andra syskonen betala till den enes permanentboende? Hälsa på kan de väl göra ändå?
    Blir det dyrt med renoveringar borde det vara en sak mellan syskonet och föräldrarna.
  • Anonym (G)
    Det där låter ju bara superkonstigt? Antingen får syskonet lösa ut de andra eller betala marknadsmösig hyra 
  • Anonym (Sanna)
    Ok låter konstigt. Eller bara jag som inte förstår? Är det tre syskon som ska äga huset tillsammans men ena syskonet ska bo där permanent och de andra bjuds in på sommaren etc?
    Det är ju fint för syskonet som får bo där nästan gratis förstås. Och det kommer aldrig bli er stuga utan ni kommer alltid att vara gäster.
    Vad gör ni om syskonet inte tar hand om boende? Ska ni alla tre bekosta när toan går sönder? Varmvattenberedaren etc. Måla om huset?

Syskonets barn vill säkert ta över sen. Så det ni investerar kommer ni antagligen inte att få tillbaka. 
  • Anonym (Old)
    Mycket märklig lösning. Håll din ekonomi utanför den där soppan är mitt råd.
  • Anonym (TS)
    Studentpappa skrev 2022-04-29 16:46:18 följande:
    Men alltså varför ska dom samäga ett hus som någon annan ska bo i? Ska syskonet betala hyra till de övriga ägarna?

Ett bättre alternativ är att den som ska bo där löser ut sina syskon.
    Tecum skrev 2022-04-29 16:46:57 följande:
    Men varför ska de andra syskonen betala till den enes permanentboende? Hälsa på kan de väl göra ändå?
    Blir det dyrt med renoveringar borde det vara en sak mellan syskonet och föräldrarna.
    Anonym (Sanna) skrev 2022-04-29 16:49:50 följande:
    Ok låter konstigt. Eller bara jag som inte förstår? Är det tre syskon som ska äga huset tillsammans men ena syskonet ska bo där permanent och de andra bjuds in på sommaren etc?
    Det är ju fint för syskonet som får bo där nästan gratis förstås. Och det kommer aldrig bli er stuga utan ni kommer alltid att vara gäster.
    Vad gör ni om syskonet inte tar hand om boende? Ska ni alla tre bekosta när toan går sönder? Varmvattenberedaren etc. Måla om huset?

Syskonets barn vill säkert ta över sen. Så det ni investerar kommer ni antagligen inte att få tillbaka. 
    Jag frågade min man om det när han först började prata om den här idén och han sa att syskonet som bor där skulle betala mest för underhåll och renoveringar. Men ärligt talat förstår jag inte heller poängen med att de alla äger huset, om en ska bo där permanent. 

Jag ska försöka prata med honom igen om det och se om jag faktiskt missförstått något. Tack och lov är ju inget hugget i sten än, så kanske kommer de fram till att de gör allt krångligare för sig själva genom att de alla ska äga huset.
  • Anonym (Aldrig)

Aldrig att jag skulle gå med på att ärva gemensamt och sedan att ett av syskonen bor där permanent! Håller absolut med de andra som skrivit att då får ni ju säga att det syskonet måste lösa ut de andra dvs syskonet ärver en tredjedel av huset men de andra två tredjedelarna får syskonet ta lån till som vem som helst om de redan inte har egna pengar för att ge syskonen sin del av arvet. Jag skulle kunna tänka mig att äga gemensamt om man kan vara där lika mycket, antingen samtidigt i olika delar eller att man delar upp veckorna, men inte äga något där jag bara får hälsa på. 

• Räkan77

Be din man kontakta en jurist för en konsultation, förhoppningsvis kommer det medföra att han inte ger sig in i det hela.

• Anonym (K)

Har man gemensam ekonomi så har man. Det enda ni kan göra är väl att han lägger sina eventuella egna fickpengar på huset, men ni kanske inte har ett sådant upplägg? Om han istället jobbar med för att betala på huset så får du ta hans tid i hemmet, och på så sätt betalar du ändå. 
    Det ni kan göra är att skriva avtal på att du ska ha tillbaka hälften av summan ni lägger på huset om ni skiljer er. 

Svar på tråden Hur tänka kring kostnader när maken ärver ett hus?