• Anonym (TS)

Hur skulle ni göra om det var er son?

Har en pojke som har en favoritserie. Han kollar på den nästan varje dag och har fått en del småsaker med karkatärerna. Han vill nu ha kläder med dem, tex en tshirt.
    Problemet är att det är en TJEJ serie, typiskt tjejig, riktad till tjejer, och alla kläder är i rosa, lila, ljusblått och vitt. Det finns inga "grabbiga grabbfärger" och käraktärerna och också typiskt feminina.
    Jag har inga problem med att han gillar serien eller färgen på kläderna, om han bara skulle ha dem hemma. Men jag vet att han vill ha dem i skolan och det är där jag drar i bromsen. Han är redan retd idag av andra pojkar för att han är annorlunda, och att komma med rosa och regnbågar mm sulle bara göra det värre.

Hur skulle ni göra? Skulle ni låta honom få kläderna och gå till skolan trots att ni vet att vi har ett samhälle som inte är nådigt mot pojkar som är "flickiga" av sig?

• Svar på tråden Hur skulle ni göra om det var er son?
  • Anonym (TS)

Kan tillägga att de som retar honom är just typiska GRABBAR som kommer i kamoflagekläder och gillar våldsamma serer... typiska matchopojkar drillade av sina patriarkala pappor att se ned på andra.

• IceKitten

Jag skulle låta honom ha på vad han vill. Att han anpassar sig efter andra kommer inte göra honom mindre retad eller lycklig för den delen.
    Det är bättre att lära honom att skita i andra och byta skola om han är mobbad eller signa upp honom på någon hobby där han kan hitta vänner om han inte har något.

• AmericanMommy

Jag tycker alla ska få ha vilka kläder dom vill, det är så sorgligt att tjejiga saker anses som sämre av många. Som att pojkar inte ska nedlåta sig att ha tjejiga kläder etc. Vi måste fråga oss själva varför kvinnliga symboler anses sämre? 
    Tycker du borde ta upp detta med skolan, det är mobbning din son utsätts för. 

• Ocdmänniska

Jag skulle stötta han och låta han ha vad han vill, han måste få uttrycka sig som han vill. Lär han att stå upp för sig själv och inte ta skit. Barn kommer alltid att reta andra barn oavsett. 

• Anonym (Vi gillar olika)

Bra att din son får vara som han vill.
    Skolan bör uppmärksamma att killarna inte behöver kamouflage kläder och senare kalla flickorna och även mer könsneutrala pojkar för div öknamn.

• jellyfishh

Jag tänker att han redan nu blir retad så det lär inte bli någon skillnad, men att du istället lär honom att vara sig själv och skita i andra om du låter honom ha på sig kläderna. 

Personligen om det varit min son så hade jag sagt nej men du verkar mest vara rädd för att han ska bli retad ytterligare och det tror jag inte är något problem då han redan är utsatt.

• Anonym (Skolan)

Vilken stark son du har som vill och vågar vara sig själv trots de andra. Cool kille!

Jag skulle lyfta det med skolan, det är ett skolmiljöproblem som de skall ta tag i. Skolan är en arbetsplats, det där är trakasserier. 

• Anonym (Siri)

Låt honom göra som han vill och gilla det han gillar. Sen bör du såklart kontakta skolan och kräva att de ser till att din son är trygg i skolan och inte bli mobbad. I värsta fall skulle jag kolla på att byta klass/skola om det behövs. Problemet är ju inte vilken serie din son gillar, utan problemet är de andra pojkarna som är elaka snorungar.

• Anonym (TS)
    jellyfishh skrev 2022-04-29 14:01:28 följande:

Jag tänker att han redan nu blir retad så det lär inte bli någon skillnad, men att du istället lär honom att vara sig själv och skita i andra om du låter honom ha på sig kläderna. 

Personligen om det varit min son så hade jag sagt nej men du verkar mest vara rädd för att han ska bli retad ytterligare och det tror jag inte är något problem då han redan är utsatt.

Ja just därför vill jag innte ge mer ved till den elden. Är det ok att reta honom ytterligare för att han redan är mobbad?
    Hur många barn ska tillåtas reta honom innan han bryts ned helt. Bättre då att inte ge dem fler skäl att retas upplever jag.
  • Anonym (TS)
    IceKitten skrev 2022-04-29 13:56:18 följande:

Jag skulle låta honom ha på vad han vill. Att han anpassar sig efter andra kommer inte göra honom mindre retad eller lycklig för den delen.
    Det är bättre att lära honom att skita i andra och byta skola om han är mobbad eller signa upp honom på någon hobby där han kan hitta vänner om han inte har något.

Nej men han är bara 7
    Han ska alltså behöva byta skola och hoppas att ingen mohammed eller hamza med snedvridna värderingar går där och retar honom.... igen..om det är så, ska han byta igen.. och igen.. och igen... hur många byten behövs innan han kan ha på sig de kläder han gillar? Hur många barn ska tillåtas reta honom innan han bryts ned helt. Bättre då att inte ge dem fler skäl att retas upplever jag.
Svar på tråden Hur skulle ni göra om det var er son?