• Anonym (Jag)

När ska jag börja bidra ekonomiskt?

Jag blev sjukskriven för ganska många år sen, men blev aldrig kapabel att gå tillbaka. Senaste året har jag jobbat på något eget som precis börjat dra in pengar. Jag har själv bekostat att få igång det (vill inte gå in på detaljer), jag vet exakt summa jag lagt ner. Utöver det hundratals timmar samtidigt som jag tagit hand om allt annat. Min man gör just inget annat än jobbar, resten har hamnat på mig som varit en mer eller mindre ofrivillig hemmafru i alla år.
    Mitt arbete senaste året har jag fått sköta på kvällar och nätter främst. De enda pengar jag haft för egen del var bb, så jag har fått snåla in på väldigt mycket.

Nu har det som sagt börjat dra in och han tycker genast att de ska gå till familjen.. Medan jag känner att det först ska komma upp i det jag la ner på att det öht skulle bli något. Jag har fått snåla in medan han tjänar massor. Det minsta tycker jag är att det åtminstone blir +/- innan.

• Svar på tråden När ska jag börja bidra ekonomiskt?
  • Anonym (Nu)

Nu. Din man har försörjt dig och resten av familjen själv fram tills nu, så varför ska du kunna spara dina intjänade pengar till dej själv? Däremot ska ni naturligtvis dela på hemsysslorna. Bb är förresten avsett för barnet, inte för dej.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Nu) skrev 2022-04-28 17:57:10 följande:

Nu. Din man har försörjt dig och resten av familjen själv fram tills nu, så varför ska du kunna spara dina intjänade pengar till dej själv? Däremot ska ni naturligtvis dela på hemsysslorna. Bb är förresten avsett för barnet, inte för dej.

På ett sätt ja, men samtidigt så har han gjort karriär medan jag ensam fått ta ansvar för allt annat och han har alltid vägrat att hjälpa till. Jag har bidragit med min del genom allt arbete jag lagt ner. Han tjänar stora summor och de enda pengar jag haft för egen del är som sagt bb. Det har varit en extremt orättvis fördelning, men utan inkomst har det varit svårt att göra något åt det.

• Anonym (Hmm)

Hur mycket tjänar du då? Om det bara rör sig om ett par tusen i månaden skulle jag säga vänta tills du har en riktig inkomst.

• Anonym (Nu 2)

Tycker också från nu. Han har ju försörjt er, om jag förstår det rätt medan du har fixat med din egna verksamhet?

• Aliona

Jag tänker att när man startar ett företag så går man i vinst först när man tjänat in det man haft som utgifter. Så i ditt fall, TS, är det väl rimligt att du börjar bidra till familjen först när du är på plus. 

Självklart ska din man också ta sin del av hushållssysslorna igen nu när ni båda jobbar. 

• Dexter dot com

Hur mycket procentuellt har du bidragit med under alla år du inte jobbat ? Du har väl haft nån form av sjukersättning/bidrag?

• Anonym (A)
    Anonym (Nu 2) skrev 2022-04-28 18:09:21 följande:
    Tycker också från nu. Han har ju försörjt er, om jag förstår det rätt medan du har fixat med din egna verksamhet?
    Håller med
  • Anonym (Jag)

Nej jag fick inget annat än bb som sagt. Hade ingen sgi när jag blev sjuk. Jag pluggade och fick behålla csn den tid jag skulle ha studerat, men sen var det slut.
    Jag anser inte att jag är skyldig honom något, han har haft det jäkligt lyxigt de här åren där han kunnat fokusera 100% på sin karriär och sitt företag. Han drar in så pass att det jag får in inte kommer göra någon skillnad till eller från för nån annan än mig själv, för att jag plötsligt får något mer att röra mig med.

Jag vill först få tillbaka det jag spenderade och sätta in det på ett eget sparkonto. Det enda vi har står i hans namn och jag har inte tillgång till något mer än bb som förs in på mitt konto.
    Han visar inga som helst tendenser till att vara villig att göra mer hemma nu heller.

• Anonym (Melina)

Ni har nog ganska mycket mer ni behöver kommunicera om än specifikt den lilla inkomst som du kommer få in. Det är jättebra förstås! Men om du ska kunna utveckla det så måste han kanske dra ner på sin verksamhet så att ni kan dela på hemarbetet.
    Det är svårt att säga vem som har rätt. Han har kunnat fokusera på karriären och sin verksamhet medan du har varit hemma med barn, varit sjuk, studerat och sysslat med din sidoverksamhet. Men att du har varit hemma har varit en förutsättning för det. Och hade han inte jobbat så hade er totala sits ekonomiskt varit katastrof? Även om du bara haft hand om barnbidraget så har han betalat boende och annat, ja?

Så det blir liksom lite rundgång, han är beroende av dig och du av honom på det sättet. Det finns relationer där man har samma typ av upplägg men där man är helt överens om det. Du satsar och jag har hand om allt här hemma typ. 

• Anonym (Nu)
    Aliona skrev 2022-04-28 18:21:23 följande:

Jag tänker att när man startar ett företag så går man i vinst först när man tjänat in det man haft som utgifter. Så i ditt fall, TS, är det väl rimligt att du börjar bidra till familjen först när du är på plus. 

Men då kanske ts man kan säga upp sig från sitt jobb och starta ett företag? Vem ska då försörja familjen om båda två vill spara sina egna pengar?
Svar på tråden När ska jag börja bidra ekonomiskt?