• Rosen277

Känner mig trög, hjälp mig att förstå ännu en gång????

Jag är gravid, om det ej avstannat som chansen finns att det har gjort då jag på vul fick besked om att inget kunde ses, hon såg en hinnsäck med en liten prick. Jag vet när jag kan ha blivit gravid, mellan 18-19-20 mars och enligt app för graviditet så räknar den att jag är i vecka 8 7+0 baserat på mitt ägglossningsdatum som var den 20e mars, men när jag själv räknar i kalendern är det endast 5 hela veckor, hur kommer detta sig? Vad är det jag ej förstår hehe... hoppas någon förstår vad jag vill få fram. Vill alltså veta om jag kanske är för tidigt gången för att de skulle visa något på VUL eller om det avstannat. alla symtom har plötsligt försvunnit sen 1 vecka tillbaks också.. 

• Svar på tråden Känner mig trög, hjälp mig att förstå ännu en gång????
  • myskmalva

Att hålla sådan bra koll på ägglossningsdatum som kvinnor i västvärlden ofta gör idag är ett rätt nytt fenomen. När man bestämde hur man ska räkna graviditetsveckor utgick man istället från mensen. Man börjar alltså att räkna redan från första dagen på senaste mensen, vilket innebär att de två första graviditetsveckorna inträffar innan man ens blivit gravid.

• Rosen277

Okej så det skulle alltså kunna va så att jag är i vecka 5-6 och att det var för tidigt att se? Appen lägger kanske på två veckor?

• myskmalva

Jag antar att appen räknar graviditetsveckor på samma sätt som de flesta andra. D.v.s. att du är i vecka 7+0 när du varit gravid i fem veckor.

Blanda inte ihop tid från befruktningen med graviditetsveckor! Det är två olika saker. 

• svansmamman
    Rosen277 skrev 2022-04-24 11:00:05 följande:
    Känner mig trög, hjälp mig att förstå ännu en gång????

Jag är gravid, om det ej avstannat som chansen finns att det har gjort då jag på vul fick besked om att inget kunde ses, hon såg en hinnsäck med en liten prick. Jag vet när jag kan ha blivit gravid, mellan 18-19-20 mars och enligt app för graviditet så räknar den att jag är i vecka 8 7+0 baserat på mitt ägglossningsdatum som var den 20e mars, men när jag själv räknar i kalendern är det endast 5 hela veckor, hur kommer detta sig? Vad är det jag ej förstår hehe... hoppas någon förstår vad jag vill få fram. Vill alltså veta om jag kanske är för tidigt gången för att de skulle visa något på VUL eller om det avstannat. alla symtom har plötsligt försvunnit sen 1 vecka tillbaks också.. 

När man räknar graviditetsveckor räknas det från sista mensens första dag, dvs det räknas som att du varit gravid (oftast) två veckor innan du faktiskt blev det. När du säger att du räknar fem hela veckor menar du från befruktning, så du måste lägga till två veckor för att veta vilken graviditetsvecka du är i. Du är alltså i vecka 8 (7+0) eller någon dag hit eller dit. 

När i tiden gjorde du VUL? Vilken vecka var du i då? Och vad fick du för besked av den som utförde VULet? Verkade bilden stämma överens med din vecka? 

• Rosen277

Jag var i vecka 7 6+4 vid VUL och hon kunde se en hinnsäck med en liten prick men kunde ej avgöra om graviditeten avstannat eller om jag faktiskt var tidigare gången. Så nu enligt sista mensen är jag i vecka 8 7+2.

Svar på tråden Känner mig trög, hjälp mig att förstå ännu en gång????