• Anonym (T)

Hur kan ”alla” köpa sommarstuga

Dagens galna fastighetspriser kan inte ha gått någon förbi. Jag och min familj letar sommarstuga i våra hemtrakter. Vi tänkte först att 2,5 miljoner på en sommarstuga var saftigt nog. Men vi har fått gå upp en miljon till och trots det är vi inte nära i någon budgivning.
    Är det vi som är ?naiva? att vi tycker att det inte borde vara såhär dyrt- för ett oisolerat sommarhus? och vem är alla dess människor som har finanserna att köpa till dessa priser? 
    Lönemässigt har vi bra inkomster, högre än gemene man. Men vi har inga arv eller liknande. Alla dessa köpare, är det med ärva pengar? Pensionärer som sålt villan och har massa cash? Eller vem och var kommer pengarna ifrån? 

• Svar på tråden Hur kan ”alla” köpa sommarstuga
  • Anonym (Alla?)

Har verkligen alla sommarstuga då? Jag tyckte det var vanligt när jag var barn att barnfamiljer hade sommarstuga. Nu tycker jag det är få i min ålder (35-40års åldern) som har egna sommarstugor, det är mest de vuxna barnens föräldrar som har.  Har du många konpisar med egna? Tror en stuga i Stockholms skärgård kostar nog 4-5 miljoner.

• mari123

Om man umgås i kretsar där det verkar som om "alla" har sommarstuga så kanske man kan fråga? Inte rakt på sak och indiskret men liksom ändå luska en smula!

• Anonym (12345)

Dom jag känner som skaffat sommarstuga har kunna gjort det pga en rad faktorer.
    Hög lön är inte den störta utan att dom gjort bostadskarriär tidigt och flera ggr och därmed generat pengar den vägen i kombination med värdeökning på annat håll tex avkastning från aktier och fonder.

För 30-40 år sedan så hade folk med vanliga jobb råd att köpa en sommarstuga.
    Idag kostar får man ge en miljon för ett renoveringsobjekt utan dusch och toalett i stockholms län.

• mari123
    Anonym (12345) skrev 2022-04-23 13:34:43 följande:

Dom jag känner som skaffat sommarstuga har kunna gjort det pga en rad faktorer.
    Hög lön är inte den störta utan att dom gjort bostadskarriär tidigt och flera ggr och därmed generat pengar den vägen i kombination med värdeökning på annat håll tex avkastning från aktier och fonder.

För 30-40 år sedan så hade folk med vanliga jobb råd att köpa en sommarstuga.
    Idag kostar får man ge en miljon för ett renoveringsobjekt utan dusch och toalett i stockholms län.

Räcker en miljon? Det kan jag tänka mig att man får ge här i V-norrl också. En stuga långt från allfartsvägar, mitt i skogen med gistet tak kanske man kan komma över för 200000!?....men jag tror det blir budgivning även på ett sådant objekt.
  • Noname00
    mari123 skrev 2022-04-23 13:39:22 följande:
    Räcker en miljon? Det kan jag tänka mig att man får ge här i V-norrl också. En stuga långt från allfartsvägar, mitt i skogen med gistet tak kanske man kan komma över för 200000!?....men jag tror det blir budgivning även på ett sådant objekt.
    Nä det räcker nog inte, och det har gått upp sedan pandemin när folk inte kan resa.
  • Anonym (folket med guldbyxorna)

Gemene man är SNUSKIGT rik här på FL och i medelklassen i stort.
    Finns ingen fattigdom i Sverige. Klart de har råd med sommarstuga på Gotland och innerstadslägenheter, två bilar, senste inredningen, garderoben mm mm

• Glinda från Oz
    Anonym (folket med guldbyxorna) skrev 2022-04-23 14:09:09 följande:

Gemene man är SNUSKIGT rik här på FL och i medelklassen i stort.
    Finns ingen fattigdom i Sverige. Klart de har råd med sommarstuga på Gotland och innerstadslägenheter, två bilar, senste inredningen, garderoben mm mm

Antigen det eller så går de på socialbidrag men kan ändå spara massor och lagar de näringsrik hälsokost för 200 kronor i MÅNADEN till fem personer. 

• Anonym (folket med guldbyxorna)
    Glinda från Oz skrev 2022-04-23 14:32:33 följande:

Antigen det eller så går de på socialbidrag men kan ändå spara massor och lagar de näringsrik hälsokost för 200 kronor i MÅNADEN till fem personer. 

Väldigt sant. Ingenannastans har jag stött på människor som har så låga levnadskostnader och reder sig på så lite pengar....HYCKLERIETS HÖGBORG;)
  • Anonym (A)
    Glinda från Oz skrev 2022-04-23 14:32:33 följande:

+1
Svar på tråden Hur kan ”alla” köpa sommarstuga