• mamida

Risk för olika trisomier på Kub och Nipt?

Jag gjorde KUB 6/5 och fick sannolikhet 1/182 på trisomi 21 och 1/20000 på trisomi 13 och 18. Det dåliga resultatet på 21 berodde främst på hormonerna (1/27) och ålder (1/44) nackspalten var 1,5.
    pga förhöjd risk på 21 fick jag göra Nipt och fick resultatet igår: ingen förhöjd risk för 21, däremot förhöjd risk för trisomi 18!
    Barnmorskan som ringde var väldigt förvånad och jag med, hur är det möjligt? Någon insatt som kan förklara eller varit med om liknande? vad blev ett resultat på fostervatten/ eller moderkaksprov?
    Jag ska göra fvp imorgon och vet inte alls vad jag ska vänta mig för resultat? har läst att falskt positiva svar förekommer på Nipt, om ej så jättevanligt.

• Svar på tråden Risk för olika trisomier på Kub och Nipt?
  • Semlan3

Inte i satt, men tänker att kub endast är sannolikhet. Finns ju folk som fått 1 på 20000 och ändå fött ett barn med trisomi 21 eller liknande. Är ju bara fvp eller mkp som kan ge ett definitivt svar. Tror felmarginalen på nipt är 0,1 %. Är med i en grupp på Facebook för oss som gått igenom avbrutna graviditeter. Där är det två stycken som fått fel svar på nipt. Att det visat trisomi 18 men fvp sagt att det är ett friskt barn. 

• Lelo123

Jag håller tummarna för dig. jag fick 1:2 på kub för en vecka sedan. Gjorde moderkaksprov dagen efter och idag ringde läkaren och meddelade att alla prover såg normala ut trots den sannolikheten jag fick tidigare. Jag håller tummarna att du får positiva provsvar Glad

• hjihhih

Har läst att just för trisomi 18 så händer det att man får falskt positiva utfall på NIPT medan ett positivt utfall för DS är mer sannolikt korrekt. Det är när man får blankt på NIPT som det är som mest tillförlitligt. Is i magen, jag tror att du kan ha haft otur med NIPT-testet. 

• mamida

Jag hoppas verkligen att det är ett falskt positivt svar, allt ser bra ut med bebisen och läste någonstans att av 43 högrisksvar på nipt gällande trisomi 18 var 5 falskt positiva. Jag var inbokad  på fvp idag men de valde att vänta med testet till på måndag pga några dagar för tidigt (14+5). Så frustrerande med denna väntan? först 2 v på Nipt och nu detta?

• mamida

Har nu fått svar att fostervattenprovet var normalt. Nipten visade sig alltså inte stämma för oss. Läkaren som tog fvp berättade att Nipt är väldigt tillförlitligt gällande t 21 men inte alls lika tillförlitligt gällande t 18.

• hjihhih
    mamida skrev 2022-04-29 15:04:50 följande:

Har nu fått svar att fostervattenprovet var normalt. Nipten visade sig alltså inte stämma för oss. Läkaren som tog fvp berättade att Nipt är väldigt tillförlitligt gällande t 21 men inte alls lika tillförlitligt gällande t 18.

Men så skönt! Detta var min misstanke också givet dina fina resultat på KUB för trisomi 18. Hoppas att du kan slappna av och njuta lite nu <3
Svar på tråden Risk för olika trisomier på Kub och Nipt?