• Anonym (TS)

Kan detta påverka mitt bostadsbidrag?

Hej! 

Önskar svar från de som vet. Inget gissande eller tror

Jag får bostadsbidrag. Och går precis runt ekonomiskt. Så jag har nu börjar sälja av kläder, möbler, inredning osv. som jag kan offra. Just för att jag precis går runt och att det har blivit svårare p.g.a. el-, bensin- och matpriserna. Jag har redan hunnit sälja av lite, och de som köpt av mig har betalat via swish.

Så började jag fundera.. om man får socialbidrag så räknas ju pengar som inkommer via swish som inkomst. Vilket påverkar beslutet för socialbidrag. 

Så min fråga är - är det samma när det gäller bostadsbidraget man får från försäkringskassa? 

Jag har googlat.. men jag hittar ingen information som rör detta ang. bostadsbidraget. Bara om socialbidraget. 

För om jag förlorar bostadsbidraget kommer jag inte klara mig.. och jag har ju inte hur mycket kläder och prylar som helst att sälja.

Någon som vet och kan svara på detta?

Och OM pengar via swish räknas som inkomst, finns det kryphål? Som t.ex. att de   skriver ?gåva? i meddelandet eller sådär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-04-20 12:34
    Måste klargöra att jag INTE får socialbidrag. Bara bostadsbidrag. Men ville minnas att jag läst och tolkat någonstans att man kunde få sämre
    /mindre socialbidrag om man fick in pengar via swish.. lån eller gåvor spelade ingen roll.
    Så min undran handlar bara om bostadsbidraget!
  • Svar på tråden Kan detta påverka mitt bostadsbidrag?
  • Anonym (KK)
    Anonym (TS) skrev 2022-04-17 13:04:13 följande:
    Kan detta påverka mitt bostadsbidrag?

Hej! 

Önskar svar från de som vet. Inget gissande eller tror. 

Jag får bostadsbidrag. Och går precis runt ekonomiskt. Så jag har nu börjar sälja av kläder, möbler, inredning osv. som jag kan offra. Just för att jag precis går runt och att det har blivit svårare p.g.a. el-, bensin- och matpriserna. Jag har redan hunnit sälja av lite, och de som köpt av mig har betalat via swish.

Så började jag fundera.. om man får socialbidrag så räknas ju pengar som inkommer via swish som inkomst. Vilket påverkar beslutet för socialbidrag. 

Så min fråga är - är det samma när det gäller bostadsbidraget man får från försäkringskassa? 

Jag har googlat.. men jag hittar ingen information som rör detta ang. bostadsbidraget. Bara om socialbidraget. 

För om jag förlorar bostadsbidraget kommer jag inte klara mig.. och jag har ju inte hur mycket kläder och prylar som helst att sälja.

Någon som vet och kan svara på detta?

Och OM pengar via swish räknas som inkomst, finns det kryphål? Som t.ex. att de   skriver ?gåva? i meddelandet eller sådär?

Ja, det påverkar. Det räknas, som du säger som intäkt. Oavsett vad det står på swish/överföringar. Kryphålet kallas kontanter. 
    Det kan vara så att du har ett utrymme mellan din faktiska intäkt oh gränsen för bostadsbidrag, det vet du bäst själv. Men varför chansa?
  • Anonym (TS)
    Anonym (KK) skrev 2022-04-17 16:16:06 följande:
    Ja, det påverkar. Det räknas, som du säger som intäkt. Oavsett vad det står på swish/överföringar. Kryphålet kallas kontanter. 
    Det kan vara så att du har ett utrymme mellan din faktiska intäkt oh gränsen för bostadsbidrag, det vet du bäst själv. Men varför chansa?

Tack för svar! 

Jag har ju iof angett en högre inkomst till försäkringskassan än vad jag faktiskt har. Just för att jag ska slippa behöva betala tillbaka. 
    Sent logiskt så borde det ju finnas lite utrymme där.. 

Men de e ju sjukt när man tänker efter.. jag har inte råd med sommarkläder till min son ens, trots bostadsbidraget. Så jag väljer att sälja de kläder jag kan undvara, så jag kan köpa sonen lite sommarkläder.. men om fkassan kommer se det som en inkomst så w och 

• Anonym (TS)

Tack för svar! 

Jag har ju iof angett en högre inkomst till försäkringskassan än vad jag faktiskt har. Just för att jag ska slippa behöva betala tillbaka. 

Men de e ju sjukt när man tänker efter.. jag har inte råd med sommarkläder till min son ens, trots bostadsbidraget. Så jag väljer att sälja de kläder jag kan undvara, så jag kan köpa sonen lite sommarkläder.. men om fkassan kommer se det som en inkomst så w och 

• Anonym (E)
    Anonym (TS) skrev 2022-04-17 16:40:18 följande:

Tack för svar! 

Det påverkar inte. Det som räknas som inkomst när det gäller bostadsbidraget är de inkomster du tar upp i deklarationen och stipendier. Sen påverkar det även om man har mer än 100 tusen i förmögenhet.
  • Anonym (TS)

Tack för svar! 

det har.

• Anonym (M)

Inkomst av tjänst. Till exempel lön, a-kassa, föräldrapenning, sjukpenning, sjukersättning och aktivitetsstöd.

Inkomst från eget företag.

Skattefria inkomster. 80 procent av studiebidrag eller studiestartsstöd från CSN, etableringsersättning och stipendier.

Inkomst av kapital. Ränta på pengar på banken, aktieutdelning, vinst vid försäljning av aktier eller en bostad och inkomster från uthyrning av en bostad.

Tillgångar med ett värde som överstiger 100 000 kronor. Till exempel fastigheter, värdepapper eller pengar

• Anonym (Nej)

Nej, att sälja begagnade möbler, kläder mm räknas inte som en inkomst, varken hos FK eller soc. För att det ska vara inkomst ska det vara regelbundet och då börjar även Skv bli intresserade, eftersom du då rör dig mot företagande istället. Så nej, du kan vara lugn.

• Anonym (Ingen skatt.)
    Nej, ge inte fel uppgifter till folk.

Man får sälja av personliga saker, om jag förklara riktigt tydligt för dig, man betalar skatt om vinsten är över 50000kr.

Hur räknar man ut vinsten? du har köpt en vara för ett pris, låt säga en dator, du betalade 3000kr för den hon fick bara 2500kr för den, då betalar du ingen skatt.
    Man betalar bara skatt och det räknas som inkomst om man säljer dyrare än vad man köpt in den för, inte annars. detta gäller alla dina personliga tillbehör, det är sällan man når en total vinst över 50000kr när man räknar bort inköpspriset.

På så sätt har hon då inte fått någon inkomst om allt hon säljer har ett lägre pris än vad hon köpt det för. hon behöver inte vara rätt för att bostadsbidrag ska dras in bara för att man säljer personliga saker.
  • Anonym (KK)
    Anonym (Ingen skatt.) skrev 2022-04-17 17:12:37 följande:
    Nej, ge inte fel uppgifter till folk.

Man får sälja av personliga saker, om jag förklara riktigt tydligt för dig, man betalar skatt om vinsten är över 50000kr.

Hur räknar man ut vinsten? du har köpt en vara för ett pris, låt säga en dator, du betalade 3000kr för den hon fick bara 2500kr för den, då betalar du ingen skatt.
    Man betalar bara skatt och det räknas som inkomst om man säljer dyrare än vad man köpt in den för, inte annars. detta gäller alla dina personliga tillbehör, det är sällan man når en total vinst över 50000kr när man räknar bort inköpspriset.

På så sätt har hon då inte fått någon inkomst om allt hon säljer har ett lägre pris än vad hon köpt det för. hon behöver inte vara rätt för att bostadsbidrag ska dras in bara för att man säljer personliga saker.

Ok. Min väninna hade försörjningsstöd under en period och redovisade kontoutdrag varje månad vid ansökan. Allt räknades som intäkt som kom in på kontot i form av överföringar, svisch och annat. Hennes dotter skickade en slant och skrev gåva och lån och det blev fortfarande intäkt.
    Samma sak när hon sålde svamp. 
    Det har inte med skatt att göra således utan hantering från Socialtjänsten. 

Bostadsbidrag är ju villkorat på flera vis. Men intäkten är ju en faktor. 

Svar på tråden Kan detta påverka mitt bostadsbidrag?