Kan detta påverka mitt bostadsbidrag?
Hej!
Önskar svar från de som vet. Inget gissande eller tror.
Jag får bostadsbidrag. Och går precis runt ekonomiskt. Så jag har nu börjar sälja av kläder, möbler, inredning osv. som jag kan offra. Just för att jag precis går runt och att det har blivit svårare p.g.a. el-, bensin- och matpriserna. Jag har redan hunnit sälja av lite, och de som köpt av mig har betalat via swish.
Så började jag fundera.. om man får socialbidrag så räknas ju pengar som inkommer via swish som inkomst. Vilket påverkar beslutet för socialbidrag.
Så min fråga är - är det samma när det gäller bostadsbidraget man får från försäkringskassa?
Jag har googlat.. men jag hittar ingen information som rör detta ang. bostadsbidraget. Bara om socialbidraget.
För om jag förlorar bostadsbidraget kommer jag inte klara mig.. och jag har ju inte hur mycket kläder och prylar som helst att sälja.
Någon som vet och kan svara på detta?
Och OM pengar via swish räknas som inkomst, finns det kryphål? Som t.ex. att de skriver ?gåva? i meddelandet eller sådär?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-04-20 12:34
Måste klargöra att jag INTE får socialbidrag. Bara bostadsbidrag. Men ville minnas att jag läst och tolkat någonstans att man kunde få sämre
/mindre socialbidrag om man fick in pengar via swish.. lån eller gåvor spelade ingen roll.
Så min undran handlar bara om bostadsbidraget!