• Holy93

8 månader vägrar bli matad

Jag har en 8 månaders bebis som i några veckor åt frukost, lunch och middag fulla portioner (gröt och burkmat/egengjord mat). Helt plötsligt slutade hen att vilja bli matad, hen stänger munnen hårt när skeden kommer.
    Jag ger plockmat också, hen plockar men får knappt i sig något alls. Vi är alltså tillbaka på att ge flaska nästan hela dagarna för att annars blir det ingen mat i magen. 
    Jag känner mig stressad, det gick ju så himla bra tidigare? Nu får hen i sig kanske 1/4 dels portion per måltid i form av plockmat samtidigt som jag försöker lura i med skeden. Därefter måste jag fylla på med ersättning.
    Finns det tips på vad man kan göra? Är det här en fas som går över sen?

• Svar på tråden 8 månader vägrar bli matad
  • Magical

Är det precis all mat? Kan det vara tänder på gång så att det gör ont i munnen av att äta? 

Vad säger BVC? 

• Holy93
    Magical skrev 2022-04-16 07:44:58 följande:

Är det precis all mat? Kan det vara tänder på gång så att det gör ont i munnen av att äta? 

Vad säger BVC? 

Ja det är all mat. Förut har det alltid gått väldigt bra med fruktpuré och gröt (favoriten). Det är en tand på gång, men grejen är ju att hen äter när det är plockmat även om det är lite så jag vet inte riktigt vad jag ska tro..

BVC har jag inte hört med, de på min mottagning brukar inte ha några kloka svar tyvärr förutom att allt är normalt och fortsätt mata i princip (tidigare svar vid liknande situation)
  • ElaineBenes

För vår del gick det i perioder. 
    Vår tjej är och har alltid varit lite rund så har aldrig varit direkt orolig eftersom efter ett par veckor har det släppt. Har fortsatt att erbjuda mat och varit nöjd åt det lilla hon ätit. 

Vi har däremot haft långa sjukhusvistelser av annan anledning som inneburit både respirator och sondmatning och efter dem har hon knappt tagit flaskan heller i perioder. Men som sagt var alltid kommit igång med maten igen. 

Om du inte har ett väldigt tunt barn och om det verkar piggt och orkar med dagarna som vanligt skulle jag ta det lite lugnt och avvakta ett tag. 

• ElaineBenes

Menar alltså att fortsätta ge flaskan såklart. 
    Vad ger du i flaskan förresten? Välling eller ersättning och behöver det vara varmt? 

Funkar lösa klämmisar eller smoothie kanske? 

• Gasellen87

Två av mina fyra barn har vägrat att bli matade, har heller inte tagit flaska. ( yngsta är bara 6 veckor så henne får vi se med)  De har helt enkelt fått äta själva, i början hamnar ju det mesta utanför men de lär sig ganska snabbt. ju mer hen äter själv desto fortfarande kommer de ju lära sig och få i sig mer och mer. Mina har vart runt 10
    månader när de kunnat äta bra med sked, visst blir de kladdigt men bättre att låta dem träna. Fyll på med ersättning efter och fortsätt försöka mata men gör ingen grej av det då blir det troligen bara värre. 

• Holy93
    ElaineBenes skrev 2022-04-16 08:23:09 följande:

Menar alltså att fortsätta ge flaskan såklart. 
    Vad ger du i flaskan förresten? Välling eller ersättning och behöver det vara varmt? 

Funkar lösa klämmisar eller smoothie kanske? 

Hen är under normalkurvan på vikten och har vart sen födseln, men har börjat dippa mer (och var så himla glad att hen åt fulla portioner mat på dagarna) tills nu, haha.
    I flaskan är det ersättning så det ska ju täcka näringsbehovet, men känns som ett bakslag att vara tillbaka till mestadels flaska igen. Såklart är jag väldigt tacksam att hen tar emot flaskan!

Igår var vi iväg hela dagen och gav gröt i klämmis, det gick bra som tur var. Så jag ska absolut inhandla klämmisar tills/om det går bra att mata igen. Tidigare har jag köpt klämmisar och t.ex. blandat fruktpurén i gröten eller matat den med sked då hen inte riktigt förstått att man ska suga på den. Men kan man ge det till både frukost/lunch/middag? Känns som ganska mycket gröt. Till mellanmål brukar vi ge ersättning för att komplettera med lite vätska.

Man ser matglada bebisar överallt som slukar hur mycket som helst, men jag får helt enkel acceptera att jag inte fick en matglad bebis
  • Holy93
    Gasellen87 skrev 2022-04-16 08:41:01 följande:

Två av mina fyra barn har vägrat att bli matade, har heller inte tagit flaska. ( yngsta är bara 6 veckor så henne får vi se med)  De har helt enkelt fått äta själva, i början hamnar ju det mesta utanför men de lär sig ganska snabbt. ju mer hen äter själv desto fortfarande kommer de ju lära sig och få i sig mer och mer. Mina har vart runt 10
    månader när de kunnat äta bra med sked, visst blir de kladdigt men bättre att låta dem träna. Fyll på med ersättning efter och fortsätt försöka mata men gör ingen grej av det då blir det troligen bara värre. 

Tack! Ska absolut försöka hålla tålamodet uppe och hoppas det blir mer pricksäkert snart och mindre mat till golvet/hunden Drömmer
    Det är lätt att stressa upp sig när man har en ganska liten bebis redan
  • Dustpuppy
    Holy93 skrev 2022-04-16 08:47:41 följande:
    Tack! Ska absolut försöka hålla tålamodet uppe och hoppas det blir mer pricksäkert snart och mindre mat till golvet/hunden  // Drömmer
    Det är lätt att stressa upp sig när man har en ganska liten bebis redan
    Testa att ge bebisen en egen sked att äta med, samtidigt som du försöker pricka in en sked med mat då och då. Min unge var otroligt envis och självständig (och är det fortfarande) och ville äta själv med bestick. Tandborstning samma sak, det enda som funkade var en tandborste i hans hand och en i min.
  • Gameofthrones

Provat och krydda upp maten, byta ut?

Ny mat är bra. Laga barnmat själv. 

Kanske är i en period? Tänder? Ont i magen? 

• Jag är bara jag

Min yngsta åt första portionen som öht liknade nåt först vid 8 månader. Så ersättning och lite smått mellan varven är okey mat i den åldern. När vår lille började äta ville han helst äta själv. Det blir kladd och spill, men det får man ta. Jag stoppade in skeden mellan varven. Ibland gick det en hel måltid, ibland inte. Tänder kan ställa till. Vi gav Alvedon när det var som värst.

• ElaineBenes

Finns ju "riktig mat" som klämmis också. Har visserligen mitt barn aldrig gillat.
    Ditt barn är som sagt var bara 8 månader och tror att råden fortfarande är att börja med smakportioner vid 6 månader för att runt året äta vanlig mat. 

Prova göra egna klämmisar? Det var jättepopulärt här hemma som mellanmål. 
    Då vet du dessutom vad ditt barn får i sig och kan blanda i lite extra fett för mer energi. 
    Finns ju massor av olika varianter, frukter, yoghurt, grönsakspure.
    Favorit här hemma var antingen palsternacka/hallon eller sötpotatis/hallon. Då blir det lite variation av gröten? 

Jag brukade göra ett par laddningar och lägga i frysen. Plockade fram när vi skulle iväg, tinade ju jättesnabbt

• Lilant

Detta hände oss också vid 8 månader. Visade sig att barnet bara ville äta med skeden/gaffeln själv. Alltså barnet ville inte längre ha hjälp att matas 

• Holy93

Tänkte bara uppdatera! Har erbjudit mat/gröt/plock/frukt/klämmis (ja allt) varje måltid men hen vill oftast bara ha tre fyra tuggor innan hen tröttnar. Har provat att ge en egen sked men det spelar ingen roll.
    Vi kör flaskan mest nu, men fortsätter att erbjuda något annat innan flaskan varje frukost, lunch och middag :)
    Skulle gissa att det är en period, då det är intressantare att känna och titta på maten än att äta den. Så låter hen undersöka så kör vi komplettering med flaskan. 

• ElaineBenes
    Holy93 skrev 2022-04-19 12:10:18 följande:

Tänkte bara uppdatera! Har erbjudit mat/gröt/plock/frukt/klämmis (ja allt) varje måltid men hen vill oftast bara ha tre fyra tuggor innan hen tröttnar. Har provat att ge en egen sked men det spelar ingen roll.
    Vi kör flaskan mest nu, men fortsätter att erbjuda något annat innan flaskan varje frukost, lunch och middag :)
    Skulle gissa att det är en period, då det är intressantare att känna och titta på maten än att äta den. Så låter hen undersöka så kör vi komplettering med flaskan. 

Tycker det låter som en jättebra taktik. 
    Och tre fyra tuggor är alltid något, tänk på att din lilla inte ens är ett år ännu.
Svar på tråden 8 månader vägrar bli matad