• Anonym (Less)

Måste man hägna in? Vem har rätt?

Bor i ett parhus, vi har egen tomt längsmed ena sidan av huset. Den använder grannar  i området som gångväg för att ta sig ner till naturreservatet bakom.
    Vi har flera gånger sagt åt dem att inte göra det, men får till svar att vi inte har rätt att förbjuda dem eftersom det inte är i hägnat. Tomten går på samma sida som
    vårt kök och är ca 6-7 meter bred.
    Det stämmer väl inte? Man får väl inte vistas på folks tomter bara för att det inte är inhägnat?

• Svar på tråden Måste man hägna in? Vem har rätt?
  • Anonym (Less)

Kanske annorlunda för brf? Jag har läst, men det är flera som insisterar, så blir osäker ändå.

• Anonym (AR)
    Anonym (Less) skrev 2022-04-15 17:32:42 följande:

Kanske annorlunda för brf? Jag har läst, men det är flera som insisterar, så blir osäker ändå.

Nej ingen skillnad för brf
  • Anonym (Nja)

Å ena sidan får man beträda andras mark, men då ska det inte vara störande nära, och 6-7 meter är för nära, så ja men nej. De får inte gå på er tomt bara för att det inte är inhägnat, och det är nåt jag skulle se till att göra omgående.

• nnnnnnnn

sätt ett staket bara för att slippa allt tjafs, ett billigt enkelt staket vs tjafsa med alla som vant sig vid att ta den genvägen... Lätt vinnare => Staketet!
    Eller låt folk gå där om det är invant och ni inte vill sätta upp staket...

• Anonym

De har fel. Men eftersom de är korkade så förstår de inte.
    Därför är mitt råd att sätta upp någon slags staket.

• Anonym (A)

Sätt upp ett staket för att slippa tjafs.

• Anonym (Tomtgräns)

Är ni helt säkra på att det är er tomt? Så att det inte är så att er tomt gränsar till en allmän plats men känns som er då ingen ?bör? vara där? 6-7m om sidan på ert hus låter som rätt mycket yta för att vara en brf. 

• Anonym (Pinnar)

Kolla upp exakt var tomtgränsen går och sätt upp ett staket.

• Anonym (Mman)
    Anonym (Less) skrev 2022-04-15 17:19:27 följande:
    Måste man hägna in? Vem har rätt?

Bor i ett parhus, vi har egen tomt längsmed ena sidan av huset. Den använder grannar  i området som gångväg för att ta sig ner till naturreservatet bakom.
    Vi har flera gånger sagt åt dem att inte göra det, men får till svar att vi inte har rätt att förbjuda dem eftersom det inte är i hägnat. Tomten går på samma sida som
    vårt kök och är ca 6-7 meter bred.
    Det stämmer väl inte? Man får väl inte vistas på folks tomter bara för att det inte är inhägnat?

Kolla var tomgränsen går, vill ni inta ha staket så sätter inte upp staket då det inte krävs. 
    Dina grannar verkar otroligt okunniga, du kan hjälpa dem på vägen utan att sätta upp staket, lägg små vita stenar så att tomtgränsen markeras och vill du pika dem sätter du upp en liten skylt 'privat mark'. 

I värsta fall avhyser ni dem från er tomt. 
  • Anonym (123)

Man måste inte sätta upp staket men det är ju svårt för andra att veta exakt var tomtgränsen går om ni inte markerar det på något sätt.

Där vi bor är det många som inte har staket vilket faktiskt är väldigt irriterande för anledningen till avsaknaden av staket är att de då får större tomter då de även tar skogen/allmänningen i anslutning till tomterna i anspråk. Vilket gör att vi andra boende inte vågar plocka blåbär mm på ytor som faktiskt inte ligger på någons tomt för att vi är osäkra på exakt var gränserna går.

• Anonym (Nja)
    Anonym (123) skrev 2022-04-17 09:36:57 följande:

Man måste inte sätta upp staket men det är ju svårt för andra att veta exakt var tomtgränsen går om ni inte markerar det på något sätt.

Där vi bor är det många som inte har staket vilket faktiskt är väldigt irriterande för anledningen till avsaknaden av staket är att de då får större tomter då de även tar skogen/allmänningen i anslutning till tomterna i anspråk. Vilket gör att vi andra boende inte vågar plocka blåbär mm på ytor som faktiskt inte ligger på någons tomt för att vi är osäkra på exakt var gränserna går.

Jag skulle rekommendera att även ni kollar upp tomtgränserna hos Lantmäteriet, det kostar inget.
  • Anonym (Plb)

Vad säger detaljplanen om var fastighetsgränsen går? Jag jobbar som planarkitekt och har varit med om tidigare att folk trott att deras fastighet sträcker sig längre än den faktiskt gör. 

Svar på tråden Måste man hägna in? Vem har rätt?