• Anonym (Ledsen)

Polisutbildning- delgiven misstanke om barnmisshandel.

Hej, 

Vi blev anmälda av skolan för 5 år sedan att vi slagit vårt barn. Blev inkallad till förhör och det lades ner. Det ligger absolut ingen sanning i det och vi har Aldrig slagit vårt barn. 
    Detta framkom snabb i förhöret.

Dock, idag 5 år senare har jag sökt till polisutbildningen och är nu orolig att detta kan dyka upp i någon belastningssystem eller i misstankeregistret osv.

Kan detta bli ett problem för mig? 

Hade det legat någon sanning i det så hade jag struntat i utbildningen, men det känns trist att gå miste om chansen att bli polisen när det verkligen inte ligger någon sanning i det.

Min fråga: Kan man e det vid säkerhetsgenomgången?

Mycket tacksam för svar

• Svar på tråden Polisutbildning- delgiven misstanke om barnmisshandel.
  • Anonym (Google is your friend)

Begär registerutdrag så ser du själv.

• Anonym (a)

Det skall inte ligga kvar, men ibland uppdateras inte deras register. Man kan då efter 5 år begära att bli borttagen från misstankeregistret. Kolla upp dig själv, du skall inte behöva finnas kvar där.

• SaraL77

Det finns inte kvar i något register så du behöver inte oroa dig. Lycka till!

• Anonym (My)

Ja, ärendet ligger ju kvar arkiverat i systemen, vid säkerhetsprövningen kommer de kunna läsa förhören, anmälan osv. 

• SaraL77
    Anonym (My) skrev 2022-04-15 09:38:01 följande:

Ja, ärendet ligger ju kvar arkiverat i systemen, vid säkerhetsprövningen kommer de kunna läsa förhören, anmälan osv. 

Struntprat. Uttala dig inte om sådant som du uppenbarligen inte har någon aning om.
  • Anonym
    SaraL77 skrev 2022-04-15 09:40:15 följande:
    Struntprat. Uttala dig inte om sådant som du uppenbarligen inte har någon aning om.
    Självklart finns det kvar, inget lämnas åt slumpen.
    Dock blev ts "friad" så det borde inte hindra.
  • SaraL77
    Anonym skrev 2022-04-15 09:41:59 följande:
    Självklart finns det kvar, inget lämnas åt slumpen.
    Dock blev ts "friad" så det borde inte hindra.
    Visa mig gärna lagstödet för det isåfall för jag vet nämligen att det inte finns något sådant. Jag arbetar själv med just säkerhetsprövningar och har således väldigt god insyn i hur en sådan går till (alla klasser).
  • Anonym (My)
    SaraL77 skrev 2022-04-15 09:40:15 följande:

Oj, så otrevlig! Du har uppenbarligen ingen aning om hur polisens system fungerar. Det fattar väl vem som helst att alla utredningar är sparade och kan plockas fram vid behov. 

• Anonym
    SaraL77 skrev 2022-04-15 09:43:38 följande:
    Visa mig gärna lagstödet för det isåfall för jag vet nämligen att det inte finns något sådant. Jag arbetar själv med just säkerhetsprövningar och har således väldigt god insyn i hur en sådan går till (alla klasser).
    Jag vet för att min man är säkerhetsskyddschef och jag frågade honom. Han är jurist och fd polis också för övrigt.

Kommer inte bemöta dina felaktiga påståenden mer.
  • SaraL77

Hahaha, det ante mig att ni själva inte har någon  som helst aning om vad ni pratar om. Fint, då har vi klargjort det.

Till ts: lyssna inte på tomtarna som tror sig veta hur en säkerhetsprövning går till och vad den innefattar.

Om du vill veta hur en säkerhetsprövning går till så kan du söka på "handbok säkerhetstjänst säkerhetsprövning - försvarsmakten" i Googles sökmotor. Där hittar du allt du behöver veta om vilka register som sökningen omfattar.
  • Anonym (Ledsen)
    SaraL77 skrev 2022-04-15 09:34:33 följande:

Det finns inte kvar i något register så du behöver inte oroa dig. Lycka till!

Hoppas det stämmer ???????????????????????? 

ska begära ett utdrag från dom

• SaraL77
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-04-15 10:32:18 följande:

Hoppas det stämmer ???????????????????????? 

ska begära ett utdrag från dom

Det stämmer. Du kan själv läsa om gallringsreglerna för de respektive registren. Bara att googla på t ex lag (2010:362).
Svar på tråden Polisutbildning- delgiven misstanke om barnmisshandel.