• Anonym (!!)

Skar kött och grönsaker med samma kniv! Gravid!

Jag stod och skar upp en fläskfilé och tänkte byta kniv när jag började med grönsakerna, men det blev aldrig gjort och jag skar grönsakerna med kniven jag skar upp rått kött med.

Under tiden jag skar grönsakerna så stoppade jag några i munnen under tiden, hungrig som man är gravid. Sen såg jag, jag bytte ju aldrig kniv! Nu är jag ju rädd att detta ska påverka bebis såklart med toxoplasma och listeria och allt vad det är.

nedrans att man ska ha sån gravidhjärna.. någon som gjort samma?

• Svar på tråden Skar kött och grönsaker med samma kniv! Gravid!
  • Aliona

Nja, just det har jag inte gjort, men väldigt massa andra tabbar när jag var gravid. Det är ju så klart dumt, men tänk så här, att risken ändå är försvinnande liten. Det är mycket liten risk att just den köttbiten skulle ha toxoplasma. Sen ska kniven ha överfört till just de grönsaksbitarna som du åt. Även om du fick i dig toxoplasma är det inte säkert att du blivit infekterad - man kan tom vara immun. Även om du blivit infekterad är det inte säkert att det går över till fostret. Och även om det gör det, är det inte säkert att fostret skadas.

Grubbla inte mer på det här nu, men ta det som en lärdom att vara mer försiktig framöver.  

• Anonym (H)

Tänk på att byta skärbräda också om du inte gjorde det.
    Med största sannolikhet har du inte blivit smittad av något denna gång 

• Anonym (H)

Och såklart tvätta händerna?

• Anonym (M)

Hade köttet varit fryst?

• Malinskaya

Var det svensk fläskfilé så är risken för salmonella i princip obefintlig. Listeria är väl mest i vacuum förpackade saker och ostar. Toxoplasmos är vanligast från katter och dom flesta som träffat på katter i livet är immuna.

Svar på tråden Skar kött och grönsaker med samma kniv! Gravid!