• xnfsm

Mat som är lätt att äta under graviditeten

Är gravid i första trimestern med allt vad det innebär. Vill ha tips och inspiration på allt ätbart som är lätt att äta.

Vad äter/åt ni under graviditeten? Behöver inte vara det nyttigaste eller rimligaste, bar skriv allt ni kommer på

• Svar på tråden Mat som är lätt att äta under graviditeten
  • emphz

Jag lider tyvärr av extremt Illamående och kräkningar - det jag lättast får i mig är finncrisp, äpple & spagetti. föredrar apelsinjuice att dricka. 

men tror det är oerhört individuellt vad man får ner 

• Jag är bara jag

Det jag fick ner. Absolut inget sött för det smakade urk och jag mådde ännu mer illa av sånt. Salta saker mest. Saltiner, pommes, riskakor och salta jordnötter- och vanlig mat i små mängder.

• Lilant

1 å 2: hyperremessis, drack Fanta åt saltapinnar och spydde hela tiden. 
    3: är i vecka 9 nu, mycket medeciner denna gången. Äter ostmackor å dricker Pepsi. Inte spytt än, heja mig haha 

• nomina

Första trimestern mådde jag illa och spydde flera gånger om dagen. Aptiten varierade, i perioder extremt sugen på fil, åt det med knäckebröd och efter några dagar kunde jag inte äta det alls. 
    Några dagar nästan bara vindruvor, en period fetaost och tomater, en annan bara sallad, en annan röda äpplen, sen gula äpplen, sen gröna äpplen, salta kex. 
    Varm mat och mat med kryddor var svårt. 
    Kokt vitt ris eller knäckebröd blev det ofta  även om detta ofta kräktes upp också. 
    Sött, framförallt choklad gick absolut inte! 
    Nu äter jag gärna sött men får så lätt halsbränna så försöker spara platsen åt vanlig mat som jag äter det mesta nu.
    Kräks bara då och då, men mår inte illa.
    Men jag tänker att det är högst individuellt. 
    Knäckebröd och yoghurt kan man ändå komma långt på! :) 

• Thasz

Jag är i vecka 9 just nu (8+4), och mår konstant väldigt illa, men bara spytt en enda gång. Postafen funkar lika dåligt som sockerpiller.

För mig kan det verkligen vara olika dag till dag. Jag kan vara supersugen på chips ena dagen och nästan spy av tanken på chips nästa dag. Det som alltid går ned är piggelin, mannafrutti, frysta bär och vindruvor. Sedan så har jag generellt lättare för kall mat än varm, tex paj, smoothie bowls. Till skillnad från tidigare kommentarer så har jag generellt svårt för salt mat (undantagsvis den udda dag då jag ville ha chips). Har som tur är en väldigt entusiastisk blivande pappa som sambo som handlar allt jag är sugen på, så jag äter verkligen det jag är sugen på i stunden (eller snarare, sådant som jg inte mår illa av att tänka på). Viss dagar hr det dock bara blivit piggelin och vindruvor. 

• Mascaraklumpar

Smp portioner kall mat med låg fetthalt funkade bäst för mig. Olika sallader med fettfri dressing, mindre mängder magert kött med lite citron på, kall potatis, fettfri yoghurt, frukt, några enstaka bitar sushi mm. Äppeljuice och proviva fungerade bra att dricka. 

• Steffqw

Smoothi, fil, yoghur, ost mackor, en del kolsyrat. Isbitar och drack vatten allra helst från kranen. 

• Lilith81

Grönsaksjuice, yoghurt och frukt.   Och glass.
    I vanliga fall älskar jag potatisgratäng, kött, ägg, ost, sås etc.
    Men inte när jag var gravid.   
    Blev också väldigt sugen på salt nu senast när jag väntade dottern.    

• zarizael

Oj det är så olika. Och olikafrån graviditet till graviditet. Med dottern drack jag sprite. Och hade enorma cravings på torkade tranbär. 

Sonen var det enda som trollade bort illamåendet gröna äpplen. Kunde käka citroner som godis oxå haha

Denna gång oxå gröna äpplen och andra saker med syra. Typ inlagd gurka, vindruvor, paprika går hyfsat. Bröd är oxå en go to. Äter sällan mackor annars men nu är dom en livräddare. Fet mat går tokbort. 

Brukar alltid börja må tokilla av lukten av lax som gravid av någon anledning. Så det går tokbort. 

• BuoBä

Vissa lever på piggelin. Jag fick cravings på riktigt stabbiga saker med smält ost, som pastagratäng och pizza.  

Lite senare, typ från v.20, kunde jag bli akut måste-ät-NU!!!-hungrig, även fast jag nyss ätit lunch. Då hade jag ett litet lager med portionsyoghurt och risifrutti i kylen på jobbet.

Svar på tråden Mat som är lätt att äta under graviditeten