• Solense

Gravid efter våldtäkt

Jag har blivit våldtagen och är gravid. Jag har bokat tid för abort, men det känns inte rätt. Har någon varit i samma sits? Jag fattar inte varför det inte känns rätt. Jag vill inte behålla ett barn som blivit till genom våldtäkt men det känns inte rätt att ta bort. Hur ska jag ignorera känslan? 

• Svar på tråden Gravid efter våldtäkt
  • Anonym (A)

Den största orsaken att det inte känns rätt är att hormonerna påverkar en så mycket under en graviditet. Med stora beslut kommer ofta ett visst tvivel även om man vet vad man vill och borde göra. Det kan också vara så att du vill ha barn i framtiden och att det därför känns konstigt men tänk på andra sidan av myntet. Du har en livslång påminnelse om vad som hände dig, och OM pappan skulle dyka upp så har han rätt att träffa barnet! Du behöver inte ge några detaljer alls här om hur det gick till men han kan hävda att ni hade ett ons och att du inte berättade något för honom... Om det var en total främling är så klart risken extremt liten, men ändå värt att veta.

Gör abort, skaffa barn med en man/kvinna som kan finnas vid din sida, eller använd spermiedonatorer om du vill ha barn på egen hand. Du kan ha alla möjliga känslor just nu men du vet också att det är det mest rätt alternativ i din situation att göra abort.

Svar på tråden Gravid efter våldtäkt