• Försiktigoptimistisk

Få barn på sommaren

Hej! 

Jag och min sambo ska få vårt första barn i sommar, i slutet på juni. Hur ska man tänka kring nyfödda/bebisar och värme? Vi brukar vara ute nästan hela somrarna ute i en sommarstuga vid en sjö. Det är alltid som varmast på altanen, men annars kan det ju finnas svalare platser runt om i trädgården. Inomhus kan det bli väldigt varmt, till och med så det blir svårt att sova. 

Kan man bo i en sommarstuga med en nyfödd? Tänker om man sätter in en fläkt så det inte blir så varmt i sovrummet. Vad behöver man tänka på om man är med en bebis ute i sommarstuga/om man har utomhus en stor del av dagen? Kan man vara det med en bebis? Vad behöver man då tänka på? 

Googlat en hel del men önskar få upplevelser och tips på hur ni har gjort/hur man ska tänka!

• Svar på tråden Få barn på sommaren
  • Försiktigoptimistisk

Vill förtydliga att vi bor i ett separat hus där vi har sovrum. Detta kan bli varmt på nätterna! Huvudstugan är sval på dagarna så där kan man gå in om det blir för varmt ute 

• Gameofthrones

Aldrig filt över vagnen. Det blir väldigt varm om du har tänkt på när man ser en barnvagn med filt över. Det är nog no no. 

Det är många som har det och här har du en länk. 

rullavagn.nu/artikel/filt-over-vagnen-darfor-ar-det-ett-absolut-nej-nej-nej/

Jag hade inte det på mina barn. Hade en miniparaply,  luren fläkt. Som jag satt fast i barnvagnen. det kan ingå i barnvagn köp, (paraply) Annars finns det knep och trix. Detta är bara tips.

Mitt bästa råd är ta in er rätt information för erat barn.

• Gameofthrones

Liten fläkt *

• Tow2Mater

Fläkt minskar risken för plötslig spädbarnsdöd så det är en bra sak. Om man inte har AC.

• Jag är bara jag

Jag fick barn sommaren -18. Det var +34 samma dag vi kom hem. Han hade kortärmad och byxlös body och noll filt på sig. Inte mycket ute alls första tiden. Ammade mycket. Gick utmärkt.

• Försiktigoptimistisk
    Gameofthrones skrev 2022-04-12 19:38:17 följande:

Aldrig filt över vagnen. Det blir väldigt varm om du har tänkt på när man ser en barnvagn med filt över. Det är nog no no. 

Det är många som har det och här har du en länk. 

rullavagn.nu/artikel/filt-over-vagnen-darfor-ar-det-ett-absolut-nej-nej-nej/

Jag hade inte det på mina barn. Hade en miniparaply,  luren fläkt. Som jag satt fast i barnvagnen. det kan ingå i barnvagn köp, (paraply) Annars finns det knep och trix. Detta är bara tips.

Mitt bästa råd är ta in er rätt information för erat barn.

Tack för tipset! Och länken :) Jag har läst om det du skrivit om, men inte läst att man kan ta ett paraply över barnvagnen!
  • Försiktigoptimistisk
    Jag är bara jag skrev 2022-04-12 21:14:30 följande:

Jag fick barn sommaren -18. Det var +34 samma dag vi kom hem. Han hade kortärmad och byxlös body och noll filt på sig. Inte mycket ute alls första tiden. Ammade mycket. Gick utmärkt.

Vad skönt att det fungerade så bra för er :) Jag tänkte lite mer på vad man kan tänka på om man vill vara utomhus mycket. Men mycket amning har jag läst om :)
  • Anonym (Jag)

Mina barn har sovit till 10 båda två. Jag förstår ju att det inte är hela sanningen, men till viss del tror jag att barn blir vad man gör dem till. Jag är extrem kvälls/nattmänniska - och nej det funkar inte att bara gå och lägga sig tidigare. Är man inte programmerad för att sova när man går och lägger sig kommer det bara att sluta med att man aldrig sover och är konstant dödstrött, men ändå inte somnar nästa kväll heller utan piggnar till lagom till "läggdags". Det går inte riktigt att förklara för normala människor. Mina barn har gått och lagt sig när jag gått och lagt mig, de har förvisso sovit i min famn eller bredvid mig, och sedan har de vaknat när jag har vaknat.

• Anonym (ella)

Små barn ska inte utsättas för drag, så ha fläkten en bra bit ifrån. Tunna kläder och sängkläder, om ni vistas på en plats med mycket mygg så behövs myggnät där barnet ska sova. Solhatt och låt barnet inte vara i solen. 

• Gameofthrones

Det finns fläkt med AC. Om man vill ha det och det är en bra grej. Vi hade en trådlös. Funkade till alla 3 barn. Vi hade det med oss överallt använde det när det var väldigt varmt..
    I bilen, i barnvagn, ja överallt. Hade Den under barnvagnen.

Myggnät hade vi med. Den använde vi mest. Baby ska inte utsättas för sol. Skugga inte för mkt kläder och speciellt inte när ni har sele, bärsjal. Det blir hiskeligt varmt. Tips.

Paraplyet fixade vi själva med barnvagnen. Man kunde fixa hur den skulle sitta och vara etc. 

• Jag är bara jag
    Försiktigoptimistisk skrev 2022-04-12 23:00:21 följande:
    Vad skönt att det fungerade så bra för er :) Jag tänkte lite mer på vad man kan tänka på om man vill vara utomhus mycket. Men mycket amning har jag läst om :)
    Lite kläder, i skugga. Inte ens vagnen med sufflett uppe i solen, det blir stekhett. Korta promenader i solen går förstås bra om vagnen är vänd från solen. Solhatt är överkurs eftersom babyn inte ska vara i solen. Är tempen under +20 är en tunn mössa första 2 veckorna lagom. 
Svar på tråden Få barn på sommaren