• Träsaker

Tips att få barnet att sova länge på morgonen

Jag har precis blivit pappaledig. Jag är väldigt morgontrött. Vårt barn vaknar ibland så tidigt som vid 07.30-08.00

Är det bäst att hålla barnet (9 månader) vaket sent på natten för att hen ska sova längre?
    eller ska man väcka hen mitt i natten? 

Det händer att hen vaknar mitt i natten och är hungrig. Då är min fru snäll och ammar hen. 

Jag brukar stanna uppe och se på serier (med lurar) och är vaken vid midnatt. Ska jag mata barnet med fast föda istället. Kanske gröt eller välling? 

Har ni några andra tips? jag vill gärna sova till 10. 

/ Trött pappa. 

• Svar på tråden Tips att få barnet att sova länge på morgonen
  • ElaineBenes

Om detta mot all förmodan inte är en trolltråd.... gå och lägg dig tidigare. Du kan väl inte tro att du ska ge ungen mat på natten för att du vill ha sovmorgon? 

• Jag är bara jag

Tidigt?! Jösses. Här är 6.30 rejäl sovmorron. Och när den yngsta piggelinen var bebis vaknade han ca 5-5.15 varje dag. Och nej, babyn ska ammas på natten om den är hungrig. Gå och lägg dig!

• Träsaker
    ElaineBenes skrev 2022-04-11 22:45:17 följande:

Om detta mot all förmodan inte är en trolltråd.... gå och lägg dig tidigare. Du kan väl inte tro att du ska ge ungen mat på natten för att du vill ha sovmorgon? 

Jag vet inte om mat på natten är svaret. Det är därför jag frågar :( 
    Jag lider av sömnsvårigheter. Du behöver väl inte vara så dömande?
  • Träsaker
    Jag är bara jag skrev 2022-04-11 22:49:54 följande:

Tidigt?! Jösses. Här är 6.30 rejäl sovmorron. Och när den yngsta piggelinen var bebis vaknade han ca 5-5.15 varje dag. Och nej, babyn ska ammas på natten om den är hungrig. Gå och lägg dig!

Oj! det var tidigt! sov det barnet middag? eller tog en tupplur? 
    Jag önskar jag kunde jag har sömnsvårigheter  :(
  • Tow2Mater

Mamman kan väl ge gröt innan hon går till jobbet? Sen fasa ut nattamningen.

• Träsaker
    Tow2Mater skrev 2022-04-11 22:55:37 följande:

Mamman kan väl ge gröt innan hon går till jobbet? Sen fasa ut nattamningen.

Bra tips! 
    jag Har föreslagit att mamman kör frukost och sätter barnet i lekhage som vi kan sätta bredvid sängen i sovrummet. På så vis är barnet inte helt ensamt även om jag sover där inne. 

• Träsaker

Jag kan tillägga att jag bara kommer vara ledig 90 dagar. (varav 14 är förbrukade) kanske lite längre då de måste ordna vikarie på min frus jobb för det var tänkt att jag skulle ta  nästan alla mina dagar. Min arbetsgivare är jätteglad att jag kommer tillbaka tidigare än planerat! 

För dem som undrar så arbetar jag natt!

• Mortiscia80
    Träsaker skrev 2022-04-11 22:59:08 följande:

Bra tips! 
    jag Har föreslagit att mamman kör frukost och sätter barnet i lekhage som vi kan sätta bredvid sängen i sovrummet. På så vis är barnet inte helt ensamt även om jag sover där inne. 

Du kan INTE ligga och sova och lämna barnet utan uppsikt! Det spelar ingen roll att ni finns i samma rum.
  • linaaaa86

Kan ni hitta någon annan lösning? Att ni båda jobbar 50% och föräldraledig 50% så kan hon han barnet förmiddag och du eftermiddag? Se över andra upplägg med hur ni lägger upp föräldraledigheten. Du kanske orkar kansle om du har barnet bara två dagar i veckan och mamman tar resten kanske? 
    Som förälder behöver man ställa om efter barnets behov och om man inte kan det behöver man tänka ut andra sätt att lägga upp föräldraledigheten. 

• Träsaker
    linaaaa86 skrev 2022-04-12 07:56:12 följande:

Kan ni hitta någon annan lösning? Att ni båda jobbar 50% och föräldraledig 50% så kan hon han barnet förmiddag och du eftermiddag? Se över andra upplägg med hur ni lägger upp föräldraledigheten. Du kanske orkar kansle om du har barnet bara två dagar i veckan och mamman tar resten kanske? 
    Som förälder behöver man ställa om efter barnets behov och om man inte kan det behöver man tänka ut andra sätt att lägga upp föräldraledigheten. 

Oj. Detta har jag inte tänkt på alls!! 

Ska ta upp detta med min fru! 

Svar på tråden Tips att få barnet att sova länge på morgonen