Var hitta 105-110 cm maxikjol i A-linje strl 54/56?
Jag har den ärftliga sjukdomen lipödem. Dvs min kropp lägger på sig fett på vissa delar av kroppen. Fett som inte beror på livsstil, Även anorektiker kan ha dessa fettdepåer. Fettet går inte att banta bort och inte heller försvinner det med gastric bypass.
För min del innebär det att jag är EXTREMT päronformad. Om jag inte mäter min byst utan bara själva bröstkorgen är jag 85 cm i omkrets. Runt höfterna är jag 155 (!) cm i omkrets. Så mitt fett sitter på kroppen från midjan och nedåt. Timmerstockar till ben
Nu råkar jag dessutom ha ärvt att jag har fått en gigantisk byst. Dvs det har inget med sjukdomen att göra. Är ett annat anlag. Så jag har K/L- kupa. Därför ser jag inte lika extremt päronformade ut som jag egentligen är. Så maxikjolar och maxiklänningar får mig att se mer balanserad och proportionerlig ut plus även lång
Nu till mitt problem:
Jag är 170 cm med hög midja. Pga av att mina höfter och min rumpa stå ut, så äts längden på kjolen upp och stannar på halva vaden. Så jag behöver den här typen av maxikjol som är EXTREMT svår att hitta.
- En längd på 105-110 cm
- A-linje
- Helst stretch, så midjan inte glipar eller är för stor.
- Trikå/jersey brukar funka bäst. Men andra tyger går också bra så länge de är skrynkelfria, inte behöver strykas. Viskos brukar inte funka.
Färger jag gillar:
- Svart
- Marin eller mörkblått
- Rött eller vinrött
- Ceriserosa eller korall
- Mörklila
- Mörkgrön
- Bränd orange
Men jag är öppen för andra färger också. Fasr gärna enfärgat. Inte ljusa färger eller beige och vitt.
Jag är helt värdelös på att sy. Det finns dessutom bara en sömmerska i stan. Hon har mycket att göra och tar 1500-2000 kr för att sy upp en kjol (plus tyget). En kjol som jag inte ens är säker på att jag kommer att gilla. Jag gillar att köpa färdiggjort, så jag kan lämna tillbaka eller skicka tillbaka.
Vet nån här var jag kan få tag i en kjol som passar just min kropp?
Jag har testat HotSquash hos Zalando, men midjan är konstig (bulkig och gott om tyg) och fickorna skapar en ansamling av tyg under min topp. Kjolen ser säkert bra ut om man stoppar toppen innanför, men det passar inte riktigt min kropp.