• Anonym (Mamma)

Falsk orosammälan

Hej 

Min son har fått en orosanmälan på helt falska grunder och påhitt (det är mest troligt att anmälan kommer från pappan som förlorade vårdnaden nu i en smutsig vårdnadstvist). 

Jag ska på möte med socialtjänsten på onsdag. 

Vad händer då? 
    Någon som varit med om liknande? 

Han påstår att polisen varit hör, vilket inte stämmer. Går det att bevisa att de ej varit här? 

• Svar på tråden Falsk orosammälan
  • Anonym (Soc)

Om polisen kommer till en familj och får oro för barnen så hör ju de av sig till soc. De kommer nog inte hända så mycket. De kommer vilja träffa er och känner de ingen oro så släpper dom ärendet direkt . Är de osäkra så blir de 4 mån utredning 

• Anonym (öööö)

Om det finns en tydlig historia kring vårdnadstvist så berättar du bara det för Soc, i så fall, om det är pappan som anmält. 
    Och polis kan man så klart kolla upp. De ska ju dokumentera det de gör. 

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Soc) skrev 2022-04-09 10:57:01 följande:

Om polisen kommer till en familj och får oro för barnen så hör ju de av sig till soc. De kommer nog inte hända så mycket. De kommer vilja träffa er och känner de ingen oro så släpper dom ärendet direkt . Är de osäkra så blir de 4 mån utredning 

Utredning ska ske skyndsamt, får max ta 4 månader. 
  • Anonym (Mamma)

Anmälan gjordes anonym men det finns ingen annan än pappan som kunnat gjort den. 
    Inget stämmer och han har väldigt mycket agg mot mig. 
    Tvisten blev färdig igår så väldigt väldigt färskt alltihop. 
    Han fick orosanmälningar på sig för två veckor den på sina andra barn och han tror säkert att det är jag som gjort de och vill hämnas. Detta är självklart  bara spekulationer men hela anmälan är baserad på lögner. 

• Svennebanan75
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-09 11:42:05 följande:

Anmälan gjordes anonym men det finns ingen annan än pappan som kunnat gjort den. 
    Inget stämmer och han har väldigt mycket agg mot mig. 
    Tvisten blev färdig igår så väldigt väldigt färskt alltihop. 
    Han fick orosanmälningar på sig för två veckor den på sina andra barn och han tror säkert att det är jag som gjort de och vill hämnas. Detta är självklart  bara spekulationer men hela anmälan är baserad på lögner. 

Spelar ju ingen roll vem som har gjort den. Som går inte på hörsägen, utan hur det faktiskt ser ut. Saknar anmälan grund är det bara att ignorera den.
  • Anonym (Mamma)
    Svennebanan75 skrev 2022-04-09 11:46:54 följande:
    Spelar ju ingen roll vem som har gjort den. Som går inte på hörsägen, utan hur det faktiskt ser ut. Saknar anmälan grund är det bara att ignorera den.
    Ja den saknar helt grund men inget jag kan bevisa? Mer än att jag sagt att de får ringa förskola/närstående etc och fråga ang mitt föräldraskap. 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-09 12:47:40 följande:
    Ja den saknar helt grund men inget jag kan bevisa? Mer än att jag sagt att de får ringa förskola/närstående etc och fråga ang mitt föräldraskap. 
    Såna kontakter får vi inte ta om vi inte inlett utredning. 
  • Anonym (Soc.)

Gäller anmälan våld i någon form?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-04-09 16:33:31 följande:

Gäller anmälan våld i någon form?

Ja att jag ska ha varit våldsam mot andra vuxna 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-09 17:16:17 följande:
    Ja att jag ska ha varit våldsam mot andra vuxna 
    Framför sonen 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-09 17:16:39 följande:
    Framför sonen 
    Då kommer man att inleda utredning.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-04-09 17:32:34 följande:
    Då kommer man att inleda utredning.
    Ja jag ska dit på onsdag. Kan de lägga ner den efter det mötet eller vad innebär utredning? 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-09 17:33:33 följande:
    Ja jag ska dit på onsdag. Kan de lägga ner den efter det mötet eller vad innebär utredning? 
    Eftersom anmälan handlar om att barn ska ha bevittnat våld kommer det inte att läggas ned. Då måste man enligt lag genomföra en fullständig utredning. Det innebär samtal med vårdnadshavar, barnen och att man inhämtar information från exempelvis skola, dagis bvc etc. Sedan sammanställer man och gör en bedömning om man anser att ni bör erbjudas insatser för att förbättra eventuella brister i hemmet. Det kan handla om faniljebehandling eller missbruksbehandling för en vuxen i familjen om sådana bekymmer framkommit. Eller så kommer man fram till att utredning avslutas utan insatser då inget framkommer under utredningen som föranleder insatser. I de fall där man föreslår insatser så är det frivilligt att ta emot dom eller ej. Om utredning kommit fram till att dey finns stora brister i hemmet och man tackar nej till frivilliga insatser så kan frågan om omhändertagande bli aktuell, men det är mycket ovanligt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-04-09 17:56:50 följande:
    Eftersom anmälan handlar om att barn ska ha bevittnat våld kommer det inte att läggas ned. Då måste man enligt lag genomföra en fullständig utredning. Det innebär samtal med vårdnadshavar, barnen och att man inhämtar information från exempelvis skola, dagis bvc etc. Sedan sammanställer man och gör en bedömning om man anser att ni bör erbjudas insatser för att förbättra eventuella brister i hemmet. Det kan handla om faniljebehandling eller missbruksbehandling för en vuxen i familjen om sådana bekymmer framkommit. Eller så kommer man fram till att utredning avslutas utan insatser då inget framkommer under utredningen som föranleder insatser. I de fall där man föreslår insatser så är det frivilligt att ta emot dom eller ej. Om utredning kommit fram till att dey finns stora brister i hemmet och man tackar nej till frivilliga insatser så kan frågan om omhändertagande bli aktuell, men det är mycket ovanligt.
    Ok. Hur länge brukar det ta oftast? 
    Många möten? 
    De får kolla allt De vill. Jag har inget att dölja men är så trött på att bli ifrågasatt och fläka upp hela mig.. 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-09 18:57:16 följande:
    Ok. Hur länge brukar det ta oftast? 
    Många möten? 
    De får kolla allt De vill. Jag har inget att dölja men är så trött på att bli ifrågasatt och fläka upp hela mig.. 
     En utredning ska ske skyndsamt och får max ta 4 månader. I vissa särskilda fall kan utredningstiden förlängas. 
Svar på tråden Falsk orosammälan