• Vnyfiken

Gravid efter uttag av hormonspiral?

Hej!

Tog ut min hormonspiral (Mirena) den 11/3 och fick en kraftig blödning 2 dagar efter som va i 2 dagar o har inte fått tillbaka min mens än (idag är de 6/4) och fick molande värk idag. Har ett tag mått illa o även fått kväljningar av att se vissa maträtter.
    tog även gravtest (rfsu testa ofta) i för ca en vecka sen som visa negativt
    någon som vet? eller testa man för tidigt?

Börjar bli nojig, kan jag va gravid eller är mensen bara sen?

• Svar på tråden Gravid efter uttag av hormonspiral?
  • svansmamman
    Vnyfiken skrev 2022-04-06 23:28:19 följande:
    Gravid efter uttag av hormonspiral?

Hej!

Tog ut min hormonspiral (Mirena) den 11/3 och fick en kraftig blödning 2 dagar efter som va i 2 dagar o har inte fått tillbaka min mens än (idag är de 6/4) och fick molande värk idag. Har ett tag mått illa o även fått kväljningar av att se vissa maträtter.
    tog även gravtest (rfsu testa ofta) i för ca en vecka sen som visa negativt
    någon som vet? eller testa man för tidigt?

Börjar bli nojig, kan jag va gravid eller är mensen bara sen?

Det är ju väldigt vanligt att cykeln blir rubbad vid exempelvis avslut av preventivmedel. Vidare är det väldigt vanligt att blöda i samband med uttag av spiral, så blödningen du fick den 11/3 behöver inte ha varit mensen. 
    Om du inte vet när du hade ägglossning kan du heller inte veta om mensen faktiskt är sen eller ej. Däremot kan sägas att om de symptom du upplever beror på graviditet bör ett gravtest visa positivt nu, så det enklaste vore väl att bara ta ett digitalt gravtest och se vad det säger. :) 
  • Vnyfiken

Tack för svaret!!
    Tänkte testa cb digital imorgon och inte mensen kommer.
    Kan man få ?molande/mensvärk? utan att mens är på g? 
    Glömde säga, har inget preventivmedel just nu. 

• svansmamman
    Vnyfiken skrev 2022-04-07 22:11:15 följande:

Tack för svaret!!
    Tänkte testa cb digital imorgon och inte mensen kommer.
    Kan man få ?molande/mensvärk? utan att mens är på g? 
    Glömde säga, har inget preventivmedel just nu. 

Ja vissa får ju molvärk några dagar innan mensen kommer men eftersom du egentligen inte vet om du haft ägglossning eller ej skulle det lika gärna kunna vara den som är boven bakom molvärken. Jag håller tummarna för att testet visar det du önskar! Hjärta
Svar på tråden Gravid efter uttag av hormonspiral?